zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

1 maart 2016: Nationale Complimentendag!

23 februari 2016 - Op dinsdag 1 maart is het voor de veertiende keer Nationale Complimentendag in Nederland. Hoe welkom in een wereld waarin de roep om meer verdraagzaamheid met de dag toeneemt, maar de tijd voor echte persoonlijke aandacht alleen maar lijkt af te nemen.

Reden om op 1 maart weer eens een dag bewust stil te staan bij wat er eigenlijk allemaal goed- in plaats van fout gaat. En de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn jouw waardering laten blijken. Voor veel landgenoten nog best een hele uitdaging, want complimenteren zit (nog steeds) niet echt in onze volksaard. Jammer en vooral een gemiste kans, want … een compliment kost niets, de voorraad ervan is oneindig en het effect ervan vaak onbetaalbaar! 


 
Spelregels: Geen commercie!
In tegenstelling tot de commerciële Valentijns-, Secretaresse-, Moeder- of Vaderdag, is de Nationale Complimentendag een dag waarvan het succes niet gekocht kan- of mag worden! Initiatiefnemer Hans Poortvliet: "Deze dag draait om persoonlijke aandacht en oprechte waardering. Twee zaken die simpelweg niet te koop zijn, maar mensen, waarschijnlijk juist daarom(!), wel het diepst raken. Vandaar ook de nadrukkelijke Geen commercie spelregels op de website.
 
Nu ook: World Compliment Day!
In Nederland is #complimentendag op 1 maart al jaren trending topic. Soms wel meer dan 24 uur lang. Op zich niet zo vreemd aangezien de dag de universeel diepst menselijke behoefte aanspreekt; de behoefte om gewaardeerd te worden. Reden waarom Poortvliet enkele jaren geleden ook gestart is met World Compliment Day (The most positive day in the world! Nobody wins commercially, everybody wins emotionally) welke elk jaar in meer landen aandacht krijgt. Vooral via Twitter @complimentday en Facebook, maar ook kranten, radio en zelfs TV stations besteden er steeds vaker aandacht aan. "Hoewel niemand er commercieel wijzer van wordt is het toch een nuttig export product," denkt Poortvliet, "want veel van de hedendaagse problemen vragen immers om meer onderling begrip, respect en vertrouwen. En niets draagt daar, op persoonlijk vlak, effectiever aan bij dan een persoonlijk gemeend compliment. Hoe klein ook. Daar is namelijk ieder mens gevoelig voor."
 
Kleine moeite, groot effect!
De mogelijke manieren om op 1 maart iemand een persoonlijk compliment te geven zijn talloos. Bel, mail, sms, whatsApp of gebruik de mogelijkheden op www.nationalecomplimentendag.nl. Daar vindt je naast tips over complimenteren de Nationale Complimentendag Poster en maak je met een paar klikken een persoonlijke Nationale Complimentendag 2016 Award. Ook kunt u een compliment plaatsen op de Nationale Complimentensite (de ontvanger krijgt automatisch een kopie via de email). Uiteraard allemaal gratis want een persoonlijk compliment hoeft immers niets te kosten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Complimentendag: Werkend Nederland krijgt zelden compliment van de baas
 Complimenteer uw team naar de top
 De drie beste manieren om mensen te motiveren
 Complimenten geven energie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10