zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders te schuchter voor Valentijn

11 februari 2016 - Nederlanders hoeven er met valentijn niet op te rekenen dat ze een cadeau krijgen van een geheime liefde. Slechts vijf procent van alle Nederlanders, die de afgelopen vijf jaar een valentijnscadeau heeft gegeven, gaf dit aan zijn of haar geheime liefde.

Dit blijkt uit onderzoek van Vouchercloud onder ruim 1.200 respondenten. Het is opvallend dat geheime aanbidders die het initiatief nemen, altijd man zijn. Geen van de vrouwelijke respondenten gaf aan de afgelopen jaren een geheime liefde iets te hebben gestuurd of gegeven. Wanneer er wordt gekeken naar het geven van presentjes voor valentijn aan een vaste partner, scoren mannen en vrouwen even hoog.


 
Een zoete valentijn
Chocolade, bonbons en snoep zijn de populairste valentijnscadeaus in Nederland. In totaal viel 18,3 procent van alle cadeaus in deze categorie. Op plek twee en drie staan parfum en een etentje, met respectievelijk 16,9 procent en 16,3 procent. Een bosje bloemen komt pas op plek vier, met 13,6 procent. Er worden weinig dure of spannende cadeaus gegeven. Sieraden staan met 2,4 procent op plek elf, lingerie met 5,1 procent op de zevende plek.
 
Ouderen vieren valentijn met vrienden
Het verschilt per leeftijdsgroep aan wie Nederlanders cadeaus op Valentijnsdag geven. Senioren ouder dan 75 jaar krijgen het minst vaak cadeaus met valentijn (8,0 procent), maar deze groep krijgt het vaakst een geschenk van een vriend of vriendin (42,9 procent). De helft van alle cadeaus gaat naar vaste partners. Ook het type cadeau verschilt per levensfase. Bij 75-plussers is het geven van een bloemetje met 35,7 procent het populairst. Ook in de leeftijdsgroep daaronder, 66-75, is het boeket met 27,8 procent het populairste geschenk op Valentijnsdag.
 
Mannen in provincie Utrecht het meest assertief
De provincie Utrecht springt eruit als het gaat om het geven van cadeaus als geheime aanbidder. Maar liefst 11,8 procent van alle valentijnsvierders gaf aan de afgelopen jaren wel eens presentje aan een geheime liefde te hebben gestuurd. Ook het type cadeau verschilt in de centrale provincie. Het etentje is er met 23,5 procent veruit het populairst, terwijl bloemen juist bijna niet worden gegeven (5,9 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouw doet vier keer zoveel moeite voor Valentijn als man
 Een perfecte match: de liefde en de auto
 Hoger opgeleiden vieren geen Valentijnsdag
 Man neemt initiatief op het gebied van de liefde
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10