zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Blijvende tweedeling tussen kleine en grote IT-dienstverleners dreigt

28 januari 2016 - Er dreigt een blijvende tweedeling te ontstaan als het gaat om het dienstenaanbod van kleine en grote IT service providers.

Waar de kleinere spelers door hun defensieve opstelling verworden tot een niche-speler met een beperkt, maar op maat gesneden aanbod, zetten de grotere IT-dienstverleners juist in op uitbreiding en integratie van hun product- en dienstenportfolio. Dit blijkt uit een marktinventarisatie van Velocitas in opdracht van Interxion onder IT-consultants en salesverantwoordelijken van meer dan 70 kleine, middelgrote en grote Nederlandse IT-dienstverleners.


 
Lokale oriëntatie
Uit de rondgang langs de bedrijven blijkt dat kleine IT-dienstverleners (<twintig mensen) vooral lokaal georiënteerd zijn. Ondanks dat ze zich bewust zijn van ontwikkelingen in de markt, zoals publieke en hybride cloud-diensten, en het feit dat ook de sales een toenemende vraag naar dit soort diensten signaleert, gaan ze er niet toe over deze diensten ook in hun portfolio op te nemen. Eén van de beweegredenen die hieraan ten grondslag ligt is dat ze de voorgaande jaren volop hebben geïnvesteerd in hun eigen datacenter en het ontwikkelen van een private cloud-dienst. Deze investeringen willen de kleine IT-dienstverleners eerst terugverdienen. Een ander argument dat veelvuldig wordt gehoord, is dat ze in een private cloud de privacy en informatiebeveiliging beter denken te kunnen waarborgen. Een derde reden is dat ze van mening zijn dat hun IT-infrastructuur niet geschikt is om een koppeling tot stand te brengen met de publieke cloud en ze opzien tegen het migratietraject.
 
Defensieve opstelling
Door hun defensieve opstelling dwingen de kleinere IT-dienstverleners zichzelf in de rol van niche-speler, met een beperkt, maar hoogwaardig en gericht product- en dienstenaanbod. Zowel de IT-consultants als de sales-afdelingen van de kleine bedrijven geven aan dat ze hun onderscheidend vermogen halen uit diepgaande marktkennis, hoogwaardige dienstverlening en vooral persoonlijk contact met hun klanten.
Volgens Michael van den Assem, Algemeen Directeur van Interxion Nederland, laten de kleinere IT-dienstverleners hierdoor wel kansen liggen. "Er is absoluut een markt voor IT-dienstverleners die zich op een specifiek marktsegment richten met diensten die honderd procent zijn afgestemd op de klant. Maar aan de andere kant doen ze zichzelf op deze manier ook tekort. Ze gaan voorbij aan het feit dat met de nieuwste technologische ontwikkelingen, ze hun eigen infrastructuur en private cloud tegenwoordig eenvoudig, veilig en kostenefficiënt kunnen ontsluiten naar het onafhankelijke datacenter, en kunnen koppelen met de publieke cloud. Op deze manier hoeven ze hun investeringen in hun private cloud en het eigen datacenter niet af te schrijven, maar kunnen ze volop profiteren van het hybride model. Ze kunnen hier echter niet te lang mee blijven wachten, want anders worden ze op een onoverbrugbare achterstand gezet."

Hybride model
Want dat het hybride model de toekomst heeft, staat voor alle respondenten buiten kijf, of ze nu werkzaam zijn voor een kleine of een grote IT-dienstverlener. Het verschil is dat de grotere IT-dienstverleners al langer bezig zijn om hun businessmodel om te vormen en tevens meer mogelijkheden hebben om de stap naar het onafhankelijke datacenter en het hybride model te maken. Deze partijen (>100 mensen) geven aan dat ze hun toegevoegde waarde niet zozeer halen uit de diversificatie, maar meer uit de uitbreiding en integratie van hun producten- en dienstenaanbod. Ze willen voor hun klanten een optimale wisselwerking realiseren tussen de workloads die draaien op eigen dedicated infrastructuur, workloads in de private cloud en workloads in de publieke cloud. Hiertoe maken ze om verbinding te maken met de publieke cloud meer en meer gebruik van directe connecties, zoals Microsoft ExpressRoute voor een koppeling met Azure, de publieke cloud van Microsoft.
Van den Assem: "Door het gebruik van Cloud Connect kunnen directe verbindingen worden gerealiseerd met hogere service levels als het gaat om latency, doorvoersnelheden en beveiliging. Ondanks dat infrastructuur en workloads op verschillende locaties ondergebracht zijn, functioneert het toch als ware het één geheel. Dit is voor de partijen die het onafhankelijke datacenter en het hybride model al geadopteerd hebben een duidelijke meerwaarde ten opzichte van partijen die dit nog niet hebben gedaan."
 
Klantgericht
Voor de grotere IT-dienstverleners is klantgerichtheid echter minstens even belangrijk, zo vinden zij zelf. Zij willen dit doen door hun klanten zo veel mogelijk extra diensten te kunnen bieden. Diensten die ze niet altijd zelf in huis hoeven te hebben, maar die door de stap naar het onafhankelijke datacenter wel binnen handbereik komen. Door de directe nabijheid van andere cloud service providers, carriers en system integrators zijn gemakkelijke samenwerkingen tot stand te brengen, waarmee een nieuw businessmodel of extra diensten kunnen worden ontwikkeld.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Positie IT-infrastructuurspecialisten op IT-arbeidsmarkt steeds sterker
 De veranderende rol van de IT-manager in de praktijk
 Multinationals kiezen voor Serious Gaming op IT afdeling
  Strijd tussen business en IT resulteert in minder goede oplossingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10