zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De veranderende rol van de IT-manager in de praktijk

10 december 2015 - Zes jaar geleden was Bas van Meurs, ICT Manager bij Xtandit, vooral bezig met het goed laten functioneren van de techniek. Dat was de focus van zijn werk en daar was hij goed in. Vandaag de dag zien zijn dagen er volledig anders uit.

Net zoals veel andere bedrijven besloot ook Xtandit een deel van de techniek te gaan outsourcen. Werkplekken en applicaties werden naar de cloud gebracht. "Hierdoor is mijn rol en zijn mijn werkzaamheden erg verschoven. Waar ik vroeger de hele dag in de weer was met de techniek, ben ik tegenwoordig maar één tot twee uur bezig met dergelijke werkzaamheden. Ik heb nu eindelijk de tijd om verbeteringen door te voeren die de business helpen het werk beter en efficiënter uit te voeren. Eerder kwam ik hier nauwelijks aan toe," vertelt Bas.


 
Transitie
"Ik weet dat er vele IT-managers zijn, die ook een dergelijk verandering zullen doormaken of die op dit moment midden in deze transitie zitten." Bas geeft daarom een aantal handvatten vanuit zijn eigen ervaringen met de transitie van IT-manager naar Information Manager.
 
Vier tips om op te treden als brug tussen business en IT

1. Zet de hakken niet in het zand
Het outsourcen van de IT is een trend die al lang niet meer uniek is. Dit betekent dat de taken die sommige IT-managers juist zo waarderen, dreigen te verdwijnen, zoals werkplekbeheer of technisch beheer. Bas licht toe: "Het is een hele natuurlijke reactie om de hakken in het zand te zetten. Wellicht spelen er gedachtes op over het verliezen van uw baan. Bekijk het eens van een andere kant. De IT-manager is juist de persoon in de organisatie die mee moet met de verandering, omdat hij of zij de enige is die de taal van de techniek spreekt."
 
2. Val niet terug in de techniek
Bij de transitie van beheerder van de IT naar partner van de business in de rol van informatiemanager, kan het verleidelijk zijn voor IT-managers om weer terug vallen in hun oude werkzaamheden. "Het beheren en het goed laten functioneren van de techniek is uw comfortzone, de plaats waar u zich veilig voelt en waar u dag in, dag uit mee bezig bent geweest. Maar de techniek is uitbesteed, het is niet langer de taak van u als IT-manager om daar mee bezig te zijn. U bent nu de brug tussen de business en IT," vertelt Bas.
 
3. Kunt u ervan genieten?
Het kan zijn dat de nieuwe verwachtingen niet aansluiten bij de persoonlijke wensen van de IT-manager. Wellicht wil hij of zij de nieuwe rol niet vervullen. Bas zegt daarover: "Het klinkt hard, maar in dit geval is het wellicht beter dat u een andere functie zoekt, waarin u deze rol niet hoeft te vervullen. Niets is minder fijn dan u acht uur per dag in een rol te moeten wringen waar u niet in wilt zitten."

4. Leer de taal van de business
Veel IT-managers zijn op dit moment nog dagelijks bezig met het draaiende houden van de techniek binnen hun organisaties. Maar het is zeker dat hun functie in de komende jaren niet hetzelfde zal blijven. "Bereid u voor op de transitie in uw vakgebied. Leer de taal van de business te spreken, zodat u kan optreden als brug tussen business en IT; als businesspartner in de rol van een informatiemanager, niet als IT-manager. Hiermee wordt u de onmisbare persoon bij elk innovatief project waar de business om vraagt," adviseert Bas. Hij vervolgt: "Probeer te begrijpen wat de business belangrijk vindt en wat zij van u wilt weten. Is het nodig om in uw IT-plan op te nemen dat u back-ups op tapes maakt? Ik verwacht van niet; de business praat niet in techniek, maar in resultaat. Zij wil vooral weten dat zij onverstoord kan doorwerken en hoe haar werk aangenamer kan worden met behulp van technologie. Zodra de IT-manager zowel de taal van de techniek als ook de taal van de business spreekt, kan hij optreden als informatiemanager."
 
Whitepaper
Tot slot wil Bas andere IT-managers een hart onder de riem steken: "Onderschat uw waarde niet. In uw nieuwe rol bent u belangrijker dan ooit te voren. Innovatie is gestoeld op techniek. U spreekt de taal van de techniek en van de business. De combinatie van deze twee is goud waard." Wilt u meer weten over hoe u zich als IT-manager kan transformeren tot een businesspartner in de rol van informatiemanager? Lees het whitepaper: Van IT-manager tot Information Manager.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor
 Werknemer worstelt met lastige IT-beveiligingsprotocollen
 Gefragmenteerde informatie staat optimale customer experience in de weg
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Medewerkers veroorzaken bijna de helft van de securityproblemen
 Maak een einde aan kopzorgen rond netwerkbeheer met deze drie tips
 IT-management heeft te weinig zicht op mobiel app-gebruik personeel
 Zes trends die zorgen voor zichtbaarheid van IT in de boardroom
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Sterk gestegen hypotheekrente zorgt voor impasse op woningmarkt
‘Extended reality’ brengt hybride werkers weer naar kantoor
Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
Risicofactoren voor bedrijfssucces in een wereld na de pandemie
Onderzoek onthult bloeiende ransomware-marktplaats op het dark web
Kennismigranten buiten EU zijn interessant arbeidspotentieel voor schaarste arbeidsmarkt
Een inclusieve werkplek: vier tips om de volgende stappen te zetten
Een ambitieuze bedrijfscultuur realiseren: 'Succes hangt af van ongeduld'
Diverse organisatie trekt accounting talent aan
Werknemer die moeilijk rondkomt, zoekt naar manieren om extra te werken
meer top 10