zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Medewerkers ontevreden over het beoordelingsgesprek

6 maart 2014 - Eén derde van de Nederlandse medewerkers geeft aan dat het beoordelingsgesprek niet is verlopen zoals verwacht. Een groot deel gaat naar aanleiding van het gesprek dit jaar zelfs op zoek naar een nieuwe functie. En 30 procent heeft begin februari nog geen beoordelingsgesprek gehad.

Nederlandse werknemers zijn dus niet erg positief over hun eindejaarsgesprek. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank onder ruim 1.000 werknemers uit alle regio’s in Nederland.



Eerlijkheid het belangrijkste
Eerlijkheid wordt het belangrijkst bevonden tijdens het beoordelingsgesprek, aldus 63 procent van de ondervraagden. Een kwart vindt opbouwende kritiek in het gesprek van grote waarde. Ingrid Spierts van NationaleVacaturebank: "Traditioneel staan in de maanden december en januari de beoordelingsgesprekken op de agenda. Wat opvalt is dat werknemers een positieve beoordeling niet vanzelfsprekend vinden. Zij merken dat er op de werkvloer kritisch wordt gekeken naar prestaties én de bijbehorende beloning." Uit het onderzoek blijkt dat de respondenten wel waarde hechten aan het eindejaarsgesprek. Slechts achjtyg procent zegt het beoordelingsgesprek niet belangrijk te vinden.

Salarisverhoging
Het merendeel van de Nederlandse werknemers (70 procent) geeft aan geen salarisverhoging te verwachten. Eén op de tien verwacht wel een fikse stijging in salaris. Achteraf is de respondenten gevraagd hoe het beoordelingsgesprek is verlopen. Elf procent had een zeer positief gesprek en kreeg een flinke salarisverhoging. 28 procent kon niet rekenen op een loonsverhoging, maar was wel tevreden over de beoordeling. Voor één derde verliep het gesprek minder positief: vijf procent geeft aan dat de beoordeling kritischer was dan gedacht. Bij maar liefst een kwart (24 procent) verliep het gesprek totaal niet als verwacht, deze werknemers geven aan op zoek te gaan naar een andere baan.

Extreem onaardig

Op de vraag hoe de manager zich gedraagt tijdens het beoordelingsgesprek, geeft 42 procent aan dat zijn of haar baas altijd positief is. Zeventien procent van de respondenten ervaart de manager als extreem onaardig tijdens het gesprek. Eén derde laat weten dat de manager kritischer is dan anders. Uit het onderzoek blijkt verder dat bij bijna één op de tien managers het zweet in de handen staat tijdens een beoordelingsgesprek: ach procent van de ondervraagden geeft aan dat de manager zenuwachtiger is dan zij zelf.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10