zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

IT-werknemers geven onvoldoende voor transformeren verouderde IT-infrastructuren

2 december 2015 - De meeste eerstelijns IT-professionals over de gehele wereld geven hun bedrijf een onvoldoende of bijna onvoldoende als het gaat om het implementeren van transformationele technologieën en het stimuleren van IT-innovatie om concurrentievoordeel te behalen.

In een onderzoeksrapport zegt een meerderheid van de IT-professionals die op dit moment netwerken, datacenters en backend-systemen in de lucht houden, dat er een gebrekkige planning is, een tekort aan essentiële vaardigheden, onvoldoende budget en een gebrek aan communicatie en samenwerking met de businesskant van de organisatie. Dit maakt vernieuwing van de IT-infrastructuur een uitdaging voor bedrijven van klein tot groot.


 
Aanzienlijke kloof
De onderzoeksresultaten – onderdeel van het kennisdelingsinitiatief ‘Transform to Better Perform’ van het Business Performance Innovation (BPI) Network – tonen aan dat er een aanzienlijke kloof is tussen de wens van directies om business-transformatie te versnellen door middel van technologie, en het commitment en de capaciteit binnen de organisatie om dit voor elkaar te krijgen.
Het nieuwe onderzoek ‘Bringing Dexterity to IT Complexity: What’s Helping or Hindering IT Tech Professionals’ is gebaseerd op een wereldwijde enquête onder IT-professionals. Het is tevens een vervolg op een eerder wereldwijd onderzoek onder leidinggevenden. Transform to Better Perform wordt gesponsord door Dimension Data.

Terkort aan vakmensen 
Het BPI Network-onderzoek toont aan dat IT-afdelingen op dit moment kampen met grote tekorten aan vakmensen op juist die gebieden, die bedrijven sneller willen ontwikkelen en innoveren. Zowel managers als IT-professionals noemen als grootste wens: een snellere inzet van nieuwe applicaties en klantervaringen, evenals meer strategische IT-initiatieven. IT-medewerkers op hun beurt zeggen dat ze qua langetermijnplanning, applicatieontwikkeling, data-analyse en software-engineering tekortschieten.
Meer dan 80 procent van de eerstelijns IT-medewerkers zegt meer dan 50 procent van de tijd te besteden aan het oplossen van problemen en het onderhouden van verouderde systemen in plaats van het stimuleren van innovatie. En zeventien procent zegt 90 procent van de tijd te besteden aan routinematige onderhoudstaken.
 
De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek
 
  • Slechts 35 procent van de respondenten waardeert de manier waarop hun bedrijf zich aanpast aan transformerende technologieën als goed of zeer goed.
  • Meer dan zeventig procent van de IT-medewerkers geeft aan dat ze nog geen aanstalten maken of ‘net’ begonnen zijn met hun IT-transformatie.
  • Slechts vijftien procent heeft een duidelijk en gedetailleerd transformatieplan. Meer dan tachtig procent geeft aan alleen algemene plannen te hebben, plannen die aan een update toe zijn of helemaal geen plannen te hebben.
  • Bijna 45 procent zegt dat een betere samenwerking tussen de IT-groepen en leidinggevenden dringend gewenst is. Slechts achttien procent zegt dat hun organisatie beschikt over actieve, multidisciplinaire teams. Nog eens veertien procent zegt dat ze zelden spreken met managers en directieleden, of alleen als het echt nodig is.
Bedrijfsinnovatie 
"Leidinggevenden vertellen ons dat technologiegedreven bedrijfsinnovatie op dit moment cruciaal concurrentievoordeel biedt in alle sectoren van de wereldeconomie. Maar zoals deze studie onomstotelijk aantoont, ontbreekt het bij de meeste bedrijven aan mensen, processen en investeringen om deze transformatie door te voeren," zegt Donovan Neale-May, directeur van het BPI Network. "Wat we gaan zien, is het stelselmatig achteropraken van technologische achterblijvers op transformatieleiders."
"Bedrijven staan aan het begin van een enorme verschuiving naar nieuwe technologische modellen en afhankelijkheid van ‘next generation’-infrastructuren, applicaties en diensten bij hun digitale transformatie," zegt Kevin Leahy, algemeen directeur Data Center Solutions van Dimension Data. "De expertise en de middelen om dit voor elkaar te krijgen, zijn duidelijk schaars. Bedrijven zullen op zoek moeten naar de juiste partners met de juiste capaciteit en middelen om ervoor te zorgen dat ze niet achteropraken."

Te lang wachten
Een van de veelgehoorde klachten van IT-medewerkers is, dat managers te lang wachten om dit proces op gang te brengen (52 procent), over onvoldoende financiële middelen en capaciteit beschikken om de klus te klaren (48 procent) en het aanpassen van de functie-eisen nog voor het werk kan worden gedaan (46 procent). IT-medewerkers geven ook aan dat ze vaak niet worden gezien als betrouwbare gesprekspartners in het innovatieproces. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat leidinggevenden een negatief beeld hebben van de IT-afdeling.

Cloud
Uit het onderzoek blijkt ook dat de helft van de respondenten denkt dat hun bedrijf uiteindelijk alles (dertien procent) of de meeste bedrijfsprocessen (37 procent) naar de cloud verhuist. Ongeveer elf procent van de respondenten zegt dat de cloud ‘niet zinvol’ is voor hun organisatie. Op dit moment gebruikt 34 procent van de onderzochte bedrijven de cloud voor dataopslag en 45 procent voor Software-as-a-Service-applicaties. Meer dan een derde zegt dat hun bedrijf de cloud nog niet heeft omarmd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig
 Nederlandse werknemers minst geneigd te spijbelen
 Helft werknemers gestrest door verandering in organisatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie ontwikkelingen op het gebied van informatiebeveiliging
  Draadloos netwerk is de zwakste schakel in de IT-infrastructuur
 Platform-as-a-Service steeds belangrijker bij nieuwe hybrid cloudprojecten
 Nederlandse digitale-infrastructuursector levert significante bijdrage aan internet-economie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Zo verkort je de reistijd naar je werk
reacties
Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig (1) 
Werknemers vinden zichzelf beter dan collega’s (1) 
Hoe moeten we leiding geven aan Generatie Y en Millenials? (1) 
Industrie moet keuzes maken en aan de slag met digitalisering (1) 
De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen (2) 
Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing (1) 
Woorden met het effect van een koude douche (2) 
top10
Waarom een bezoek aan de psycholoog niet voldoende is bij een burn-out
De meest voorkomende fraudemethodes bij mobiel betalen
Prullenbak goudmijn voor het vinden van vertrouwelijke informatie
Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig
Helft werknemers gestrest door verandering in organisatie
Hoe moeten we leiding geven aan Generatie Y en Millenials?
Werknemers vinden zichzelf beter dan collega’s
Met deze vijf stappen laat u datavisualisatie werken voor uw hele organisatie
Industrie moet keuzes maken en aan de slag met digitalisering
Zes vuistregels om de regie te nemen over uw digitale transformatie
meer top 10