zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sint koopt cadeaus op het laatste moment

27 november 2015 - Bijna de helft van de Nederlanders koopt zijn Sinterklaascadeaus pas in de allerlaatste weken voor 5 december. Dit blijkt uit onderzoek dat Multiscope onder 1.020 Nederlanders uitvoerde in opdracht van Webloyalty.

Ruim een kwart van de respondenten start na de zomer al met inkopen en slechts vijftien procent verzamelt het hele jaar door cadeaus.  Jongeren spannen de kroon voor wat betreft last minute aanschaf: bijna 70 procent van de achttien tot 24-jarigen gaat pas eind november op pad. Een klein gedeelte (ruim zeven procent) van de respondenten vertrouwt volledig op de beloftes van webshops en laat het koopmoment afhangen van de levertijden. 


 
Verlanglijst niet onderschatten
Het verlanglijstje kent nog steeds veel waarde: voor één derde van de respondenten is de allerbelangrijkste voorwaarde dat het cadeau op het lijstje van de ontvanger staat. Daarnaast is het voor de respondenten belangrijk dat het cadeau past binnen het afgesproken budget (twintig procent) en dat het cadeau nuttig en bruikbaar is (vijftien procent). 
 
Online zoeken, offline kopen
Internet wordt volop gebruikt voor de oriëntatie op cadeaus. Zeker de helft van de respondenten bezoekt bijvoorbeeld een website om zich te verdiepen. Mannen doen dat vaker dan vrouwen: respectievelijk 56 procent ten opzichte van 45 procent. Opmerkelijk is dat een bezoekje aan de stenen winkel zo vlak voor 5 december ongekend populair blijft: maar liefst 70 procent koopt de presentjes aldaar.
 
Irritatie: duurdere producten
Shoppen voor Sinterklaascadeaus, zowel on- als offline, staat ook garant voor de nodige irritaties. Voor één op de vijf Nederlanders is de veronderstelling dat producten in de decemberperiode duurder zijn de grootste ergernis. Ook het niet nakomen van levertijden door webshops scoort hoog op de irritatie-barometer: maar liefst vijftien procent vindt dit het vervelendst. De drukte in winkels en winkelstraten staat op de derde plek.  
"De laatste maand van het jaar staat bol van de tradities en dat zien we ook terug in dit onderzoek. Gezellig even de stad in om cadeaus te kopen, hoort bij het decembergevoel," stelt Guy Chiswick, managing director Noord-Europa bij Webloyalty. "Ondertussen zien we wel dat de rol van online toeneemt. Consumenten gebruiken het veelvuldig om zich te oriënteren en hier liggen dan ook kansen voor zowel on- als offline retailers. Het zou zeker geen overbodige luxe zijn om meer duidelijkheid en loyaliteit te bieden, gezien de grootste ergernissen. Online en mobile technologieën kunnen retailers daarbij helpen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
 Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
 Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sinterklaas heeft meer ruimte in zijn portemonnee
 Onderzoek wijst uit: Sinterklaas is een vrouw
 Hoe krijgt u korting op online Sinterklaasaankopen? Vijf tips
 Stijgende trend verkoop Sinterklaaspakketten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
De top tien meest schaarse beroepen in Europa
Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
meer top 10