zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sint koopt cadeaus op het laatste moment

27 november 2015 - Bijna de helft van de Nederlanders koopt zijn Sinterklaascadeaus pas in de allerlaatste weken voor 5 december. Dit blijkt uit onderzoek dat Multiscope onder 1.020 Nederlanders uitvoerde in opdracht van Webloyalty.

Ruim een kwart van de respondenten start na de zomer al met inkopen en slechts vijftien procent verzamelt het hele jaar door cadeaus.  Jongeren spannen de kroon voor wat betreft last minute aanschaf: bijna 70 procent van de achttien tot 24-jarigen gaat pas eind november op pad. Een klein gedeelte (ruim zeven procent) van de respondenten vertrouwt volledig op de beloftes van webshops en laat het koopmoment afhangen van de levertijden. 


 
Verlanglijst niet onderschatten
Het verlanglijstje kent nog steeds veel waarde: voor één derde van de respondenten is de allerbelangrijkste voorwaarde dat het cadeau op het lijstje van de ontvanger staat. Daarnaast is het voor de respondenten belangrijk dat het cadeau past binnen het afgesproken budget (twintig procent) en dat het cadeau nuttig en bruikbaar is (vijftien procent). 
 
Online zoeken, offline kopen
Internet wordt volop gebruikt voor de oriëntatie op cadeaus. Zeker de helft van de respondenten bezoekt bijvoorbeeld een website om zich te verdiepen. Mannen doen dat vaker dan vrouwen: respectievelijk 56 procent ten opzichte van 45 procent. Opmerkelijk is dat een bezoekje aan de stenen winkel zo vlak voor 5 december ongekend populair blijft: maar liefst 70 procent koopt de presentjes aldaar.
 
Irritatie: duurdere producten
Shoppen voor Sinterklaascadeaus, zowel on- als offline, staat ook garant voor de nodige irritaties. Voor één op de vijf Nederlanders is de veronderstelling dat producten in de decemberperiode duurder zijn de grootste ergernis. Ook het niet nakomen van levertijden door webshops scoort hoog op de irritatie-barometer: maar liefst vijftien procent vindt dit het vervelendst. De drukte in winkels en winkelstraten staat op de derde plek.  
"De laatste maand van het jaar staat bol van de tradities en dat zien we ook terug in dit onderzoek. Gezellig even de stad in om cadeaus te kopen, hoort bij het decembergevoel," stelt Guy Chiswick, managing director Noord-Europa bij Webloyalty. "Ondertussen zien we wel dat de rol van online toeneemt. Consumenten gebruiken het veelvuldig om zich te oriënteren en hier liggen dan ook kansen voor zowel on- als offline retailers. Het zou zeker geen overbodige luxe zijn om meer duidelijkheid en loyaliteit te bieden, gezien de grootste ergernissen. Online en mobile technologieën kunnen retailers daarbij helpen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?
 Vraag naar e-health experts stijgt explosief
 De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sinterklaas heeft meer ruimte in zijn portemonnee
 Onderzoek wijst uit: Sinterklaas is een vrouw
 Hoe krijgt u korting op online Sinterklaasaankopen? Vijf tips
 Stijgende trend verkoop Sinterklaaspakketten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man (1) 
Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?  (1) 
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen (1) 
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht (1) 
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken (1) 
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling (1) 
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
top10
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
Nederlander heeft liever geen expat als collega
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
meer top 10