zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis beďnvloedt Europese consumenten nog steeds

15 oktober 2015 - De ontwikkelingen in Griekenland, crises en oorlogen in Oost-Europa en het Midden-Oosten en de vluchtelingenproblematiek hebben de stemming van de consument in Europa in het derde kwartaal beïnvloed.

De Consumer Climate EU28 is sinds juni met een halve punt gedaald tot 10,3 punten. Dit zijn de bevindingen van het GfK Consumer Climate Europe-onderzoek in vijftien Europese landen.


 
Diverse onderwerpen
In de zomer hielden verschillende onderwerpen de mensen en de media in Europa bezig. In het begin waren dit het nieuwe pakket met steunmaatregelen en de verkiezingen in Griekenland. Toen honderdduizenden vluchtelingen begonnen binnen te stromen (de meeste afkomstig uit Syrië) kwamen de redenen waarom zij vluchten steeds meer in de publiciteit. De crises en oorlogen in Oost-Europa en het Midden-Oosten hielden de gemoederen van Europeanen dan ook in het midden en het eind van de zomer steeds meer bezig. Het logistieke vraagstuk en de zorg voor vluchtelingen op hun weg door Europa werden al snel een belangrijk onderwerp. Veel experts en consumenten nemen bijvoorbeeld nu al aan dat de werkeloosheid dit voorjaar zal stijgen wanneer geaccepteerde vluchtelingen toe zullen treden op de arbeidsmarkt. Het moet nog blijken in hoeverre de integratie van vluchtelingen in individuele landen economische gevolgen zal hebben en dus de stemming van de consument zal beïnvloeden.
 
Verschillende situaties
De situatie in de landen uit dit onderzoek verschilt aanzienlijk. In sommige landen waren het meer de psychologische factoren van de crisis die een bepaald economisch scepticisme teweegbracht. In veel gevallen waren de beoordelingen van verwachtingen ten aanzien van de economie en inkomsten van de burger, evenals de koopbereidheid veel negatiever dan men op grond van de cijfers zou verwachten. In andere landen bleven feiten zoals de economische groei en werkeloosheid op de voorgrond en waren verantwoordelijk voor de invloed op individuele indicatoren. De Consumer Climate EU28 is sinds juni met een halve punt gedaald tot 10,3 in september. In augustus daalde de indicator zelfs naar 9 punten.
 
Nederlandse consumenten blijven het geld in de zak houden
De economie situatie in Nederland is onlangs verbeterd. De economische verwachtingen zijn in de afgelopen drie maanden echter met 8,6 punten gedaald tot 20,8 in september. Maar het niveau van de indicator is nog steeds vrij goed. Consumenten verwachten in de komende maanden dan ook een aanzienlijke economische groei.
Economische verwachtingen zijn sinds het afgelopen voorjaar verbeterd. Hoewel de indicator in september 0,7 punten was, iets hoger dan het lange termijn gemiddelde van nul punten, was dit een toename van 6,9 punten vergeleken met juni en een stijging van bijna tien punten ten opzichte van september vorig jaar. Consumenten verwachten desondanks geen hogere inkomsten in de komende maanden.
De meerderheid van de Nederlandse consumenten is niet bereid of in staat om geld uit te geven aan dure producten of diensten die niet onder de dagelijkse levensbehoeften vallen. De koopbereidheid stond aan het einde van het derde kwartaal op 8,7 punten.
 
In juni was de indicator lager en stond deze op 6,8 punten. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar was er echter een stijging van meer dan vijftien punten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ICT-sector heeft crisis nog niet overwonnen
 Economische vooruitzichten voor Europa beďnvloed door Griekse crisis
 Staan echte leiders op in crisissituaties?
 Globalisering is gevolgen financiële crisis te boven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10