zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis beďnvloedt Europese consumenten nog steeds

15 oktober 2015 - De ontwikkelingen in Griekenland, crises en oorlogen in Oost-Europa en het Midden-Oosten en de vluchtelingenproblematiek hebben de stemming van de consument in Europa in het derde kwartaal beïnvloed.

De Consumer Climate EU28 is sinds juni met een halve punt gedaald tot 10,3 punten. Dit zijn de bevindingen van het GfK Consumer Climate Europe-onderzoek in vijftien Europese landen.


 
Diverse onderwerpen
In de zomer hielden verschillende onderwerpen de mensen en de media in Europa bezig. In het begin waren dit het nieuwe pakket met steunmaatregelen en de verkiezingen in Griekenland. Toen honderdduizenden vluchtelingen begonnen binnen te stromen (de meeste afkomstig uit Syrië) kwamen de redenen waarom zij vluchten steeds meer in de publiciteit. De crises en oorlogen in Oost-Europa en het Midden-Oosten hielden de gemoederen van Europeanen dan ook in het midden en het eind van de zomer steeds meer bezig. Het logistieke vraagstuk en de zorg voor vluchtelingen op hun weg door Europa werden al snel een belangrijk onderwerp. Veel experts en consumenten nemen bijvoorbeeld nu al aan dat de werkeloosheid dit voorjaar zal stijgen wanneer geaccepteerde vluchtelingen toe zullen treden op de arbeidsmarkt. Het moet nog blijken in hoeverre de integratie van vluchtelingen in individuele landen economische gevolgen zal hebben en dus de stemming van de consument zal beïnvloeden.
 
Verschillende situaties
De situatie in de landen uit dit onderzoek verschilt aanzienlijk. In sommige landen waren het meer de psychologische factoren van de crisis die een bepaald economisch scepticisme teweegbracht. In veel gevallen waren de beoordelingen van verwachtingen ten aanzien van de economie en inkomsten van de burger, evenals de koopbereidheid veel negatiever dan men op grond van de cijfers zou verwachten. In andere landen bleven feiten zoals de economische groei en werkeloosheid op de voorgrond en waren verantwoordelijk voor de invloed op individuele indicatoren. De Consumer Climate EU28 is sinds juni met een halve punt gedaald tot 10,3 in september. In augustus daalde de indicator zelfs naar 9 punten.
 
Nederlandse consumenten blijven het geld in de zak houden
De economie situatie in Nederland is onlangs verbeterd. De economische verwachtingen zijn in de afgelopen drie maanden echter met 8,6 punten gedaald tot 20,8 in september. Maar het niveau van de indicator is nog steeds vrij goed. Consumenten verwachten in de komende maanden dan ook een aanzienlijke economische groei.
Economische verwachtingen zijn sinds het afgelopen voorjaar verbeterd. Hoewel de indicator in september 0,7 punten was, iets hoger dan het lange termijn gemiddelde van nul punten, was dit een toename van 6,9 punten vergeleken met juni en een stijging van bijna tien punten ten opzichte van september vorig jaar. Consumenten verwachten desondanks geen hogere inkomsten in de komende maanden.
De meerderheid van de Nederlandse consumenten is niet bereid of in staat om geld uit te geven aan dure producten of diensten die niet onder de dagelijkse levensbehoeften vallen. De koopbereidheid stond aan het einde van het derde kwartaal op 8,7 punten.
 
In juni was de indicator lager en stond deze op 6,8 punten. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar was er echter een stijging van meer dan vijftien punten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
 Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
 Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ICT-sector heeft crisis nog niet overwonnen
 Economische vooruitzichten voor Europa beďnvloed door Griekse crisis
 Staan echte leiders op in crisissituaties?
 Globalisering is gevolgen financiële crisis te boven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
Slecht voorbereide gesprekspartner grootste irritatie werkzoekenden (3) 
Creativiteit en fantasie versus AI (1) 
top10
Werknemers willen vierdaagse werkweek met langere werkdagen
Artificial Intelligence: gaan robots onze banen inpikken?
HR-professionals kunnen eigen welzijnsambities niet bijbenen
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Slecht datamanagement kost miljoenen
Vijf vragen die doel-denken veranderen
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Pensioenakkoord: voldoende waarborgen op verdere uitwerking
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
3,3 miljoen nieuwe werknemersbanen in 2017
meer top 10