zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leiderschapslessen uit de natuur – deel 2

9 oktober 2015 - De natuur gaat zeer effectief om met veranderingen. Wat valt daarvan te leren? In het eerste deel stond aandacht voor relaties en verbindingen centraal.

 In dit tweede en laatste deel leert u hoe u slim veranderingen kunt initiëren en welke vragen u stimuleren om circulair te denken. Dit artikel is geschreven door Ronald van der Molen van Transformatio. Hij gebruikt lessen uit de natuur om leiders te helpen anders naar hun vak te kijken en zegt ervan te genieten 'als eikels in bomen veranderen'.



6. Wat u zaait zult u oogsten
Van der Molen: "Bomen maken verschillende gedaanteveranderingen door. Van bijna kaal en dood in de winter tot vol en groen aan het eind van de zomer. In ieder seizoen doen ze precies datgene wat op dat moment belangrijk is. Leiding geven bestaat voor een belangrijk deel uit het initiëren van veranderingen. De meeste ondernemers en leidinggevenden die ik ken genieten ervan om de bedrijfsresultaten te vergroten, nieuwe projecten te introduceren, betere tactieken te bedenken etc. Medewerkers willen best veranderen, ze houden er alleen niet van om veranderd te worden… De wijze van communiceren is bepalend voor het resultaat. Probeer termen zoals ‘invoeren’, ‘uitrollen’ en ‘implementeren’ te vermijden, want die stimuleren een afwachtende houding. Begin het proces met het concreet maken van het doel van de verandering. Vervolgens is het zaak om helder te krijgen welk gedrag tot het gewenste resultaat zal leiden. Wat kan helpen is om de verandering een experiment te noemen en de tijd die ervoor staat in kleine periodes op te delen. Dat is minder bedreigend en geeft een bepaalde openheid aan. Wat willen jullie met deze verandering bereiken? Welk gedrag zien jullie als noodzakelijk om dit te realiseren?"

7. Verandering geeft shit 
Van der Molen: "Koeien eten gras en produceren melk. Maar als ze gras in melk veranderen, krijg je er ongevraagd een product bij: poep. Vooral als ze in beweging komen op weg naar de melkstal. Slimme boeren zorgen ervoor dat de koeien hun behoeften hebben gedaan voordat ze in de melkruimte komen. Dat scheelt hen veel tijd en energie. Slimme leiders gaan op dezelfde manier te werk. Veranderprocessen geven ook ‘shit’, vooral als mensen in beweging komen op weg naar het nieuwe doel. Er ontstaat onrust, er gaan dingen mis en sommige medewerkers kunnen het tempo niet bijbenen. Kortom: de verandering geeft ongewenste bijeffecten. Dat is niet erg, maar u dient er wel rekening mee te houden anders krijgt u de shit op de werkvloer. Welke risico’s loopt u tijdens het veranderproces? Op welke momenten kunnen medewerkers hun behoeften uiten?"

8. Denk circulair
Van der Molen: "De bladeren, die in de herfst van de bomen vallen, worden door het werk van micro organismen in de bodem veranderd in humus. Deze humus levert de noodzakelijke voedingsstoffen voor de verdere groei van de boom. Dit soort kringloopprocessen zit ingebakken in alle levensvormen en voorkomt verspilling. Daar kunnen bedrijven veel van leren. In de verwerkingsindustrie spreken ze bijvoorbeeld niet meer van afval, maar van grondstoffen. Dit impliceert dat u producten en materialen aan het eind van hun levensduur opnieuw kunt gebruiken. Waaraan wordt binnen jullie bedrijf veel energie besteed? Hoe kunnen jullie dit hergebruiken of meervoudig benutten?" 

9. Beter wieden dan verdelgen
Van der Molen: "Onkruid wieden, oftewel afscheid nemen van medewerkers die niet (meer) in de organisatie passen, kan op twee manieren. Met de hand (in persoonlijke gesprekken) of met een gifspuit (een reorganisatie doorvoeren). De gifspuit werkt sneller maar beschadigt de bodem (de cultuur van het bedrijf) met alle gevolgen van dien. Wie de werksfeer gezond wil houden, zal op zijn knieën moeten wieden. Aan wat voor soort medewerkers heeft uw bedrijf de komende jaren behoefte? Hoe kunt u op respectvolle wijze afscheid nemen van mensen die niet (meer) passen?"

10. Leiderschap = vermenigvuldiging
Van der Molen: "De ware vrucht van een appelboom is niet een appel, maar een nieuwe appelboom. Het doel van leiderschap is niet om macht uit te oefenen, maar om de autonomie te vergroten van degenen die geleid worden. Dat doet u door een context te creëren waarin medewerkers op hun best presteren en klanten zo goed mogelijk bediend worden. In deze ‘mentale ruimte’ kunnen medewerkers zichzelf ontdekken, uittesten en hun magie tonen (of verbergen). Daarmee is de belangrijkste verantwoordelijkheid van leiders om leiderschap te stimuleren. De trend naar meer zelforganisatie en autonomie zie ik als een belangrijke ontwikkeling. Mits zorgvuldig uitgevoerd doet dit een beroep op de eigen verantwoordelijkheid en mobiliseert het meer betrokkenheid, met hogere creativiteit en productiviteit als gevolg. Hoe worden uw medewerkers echt gelukkig? Wat hebben zij van u nodig om hun magie te tonen?"

Bronnen:
"Shit happens" (Oscar Jansen)
"Metamorfose, groeien in je bestemming" (Ronald v/d Molen & Jan v/d Linden)

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leiderschapslessen uit de natuur
 Meeste bedrijven niet tevreden over leiderschapsontwikkeling
 Leider zet medewerker voorop
 De schaduwkant van leiderschap
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
meer top 10