zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Megatrends in de Nederlandse agri-food sector

7 oktober 2015 - Nederland floreert als ’s werelds één na grootste exporteur van agricultuur en voedselproducten. Alleen Amerika exporteert meer groente en fruit.

De Nederlandse agri-food sector genereert  52,2 miljard euro van het BNP en is daarmee goed voor twintig procent van de totale exportwaarde van Nederland. Hiermee is deze snel groeiende sector van groot economisch en maatschappelijk belang. De Nederlandse agri-food sector heeft zich op de radar geplaatst; de groeiende vraag naar Nederlandse producten brengt kansen, maar dit brengt ook uitdaging met zich mee. Dit stelt SIRE Life Sciences.



Kennis wordt toegankelijker
Nederlandse bedrijven zijn leidend bij de grootste biotechnologie deals in Europa, waardoor buitenlandse investeringen een grote rol spelen. De sector investeert jaarlijks twee miljard euro in Research & Development (R&D) (Topsectorenplan Life Sciences). De nadruk ligt op open innovatie, waarbij organisaties gezamenlijk innoveren. Met resultaat; innovaties volgen elkaar in hoog tempo op en het ontwikkelportfolio groeit sterk. Door dergelijke initiatieven wordt gedeelde kennis toegankelijker. Niet alleen de wereldtop beschikt over de kennis, maar ook ondernemers krijgen met toegang tot kennis de sleutel tot innovatie in handen.

Steeds meer hoogopgeleiden
Nederlandse vakspecialisten behoren tot de top vier in de wereld. Op het gebied van biotechnologie zijn Nederlandse kennisinstellingen mondiaal leidend. Jong en ondernemend talent wordt aangetrokken door aansluiting met het bedrijfsleven en het opnemen van ondernemerschap in curricula, technologievakken in de opleiding tot medisch specialist en vakken over regelgeving en kwaliteitssystemen in relevante beroepsopleidingen en onderzoeksmasters. Dit leidt tot een toename in hoogopgeleide, al dan niet gepromoveerde, vakspecialisten.

Optimalisatie van de wet- en regelgeving
Onderzoek met genetisch gemodificeerde materialen, het testen van producten die worden toegepast op mens en dier en toelating van een product tot de markt; wet- en regelgeving is onlosmakelijk met de agri-food sector verbonden. Innovatie en het vermarkten van innovaties is onderworpen aan een veelvoudigheid aan zowel internationale als nationale wet- en regelgeving. De wet- en regelgeving wordt constant aangescherpt om innovatie te optimaliseren met behoud van zorgvuldige toetsing op veiligheid.

Samen staan we sterk
Nederland ontwikkelt een publieke-private innovatieinfrastructuur om de vragende markt met portaal naar Europa en de rest van de wereld te bedienen. Ondernemers, aanbieders, afnemers en wetenschappers slaan in toenemende mate de handen ineen. Een intensieve samenwerking tussen deze partijen leidt tot een sterkte internationale concurrentiepositie. Nederland beweegt zich langzamerhand naar één onderscheidende agri-food regio, waar we trots op kunnen zijn, waarin de politiek wil investeren en waarin specialisten willen werken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De tien grootste werkgevers ter wereld
 Directeuren van Nederland planten bomen voor duurzame toekomst
 De Foodtrends voor 2015
 'Agrifood moet meer doen voor behoud van reputatie'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10