zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

80 procent van de jongeren negeert internetreclame

1 oktober 2015 - 80 procent van de jongeren negeert internetreclame en 35 procent van deze groep zet adblockers in om aan reclame te ontkomen. Dit blijkt uit de Irritatie Monitor Internetreclame 2015 die Relay42 door No Ties liet uitvoeren.

De houding van 500 consumenten ten opzichte van internetreclame werd onderzocht. Op basis van de onderzoeksresultaten concludeert Relay42 dat het tijd is voor meer relevantie, dosering en een betere timing.


 
Hekel aan internetreclame
Maar liefst 64 procent van de jongeren tussen de achttien en 24 jaar heeft een hekel aan internetreclame, dit ligt hoger dan het gemiddelde van 51 procent. De twijfelachtige eer van de grootste irritatie gaat naar ‘Het niet kunnen overslaan van advertenties voordat content bekeken kan worden’, een goede tweede vormt ‘Het eerst moeten wegklikken van advertenties alvorens content te kunnen bekijken’. Gevraagd naar het gebruik van technologie om internetreclame te verminderen geeft 35 procent van de jongeren aan adblockers te gebruiken, negen procent accepteert geen cookies en slechts twee procent navigeert incognito.

Wake-up call
Het is opmerkelijk dat 80 procent van de 18 tot 24 jarigen aangeeft internetreclame te negeren, terwijl het gemiddelde op 68 procent ligt. Dat komt vooral doordat internetreclame te veel aanwezig is (dit zegt 40 procent) en doordat de reclames niet relevant zijn (20 procent van de jongeren geeft dit aan). Van deze groep geeft dan ook 44 procent aan nooit op online advertenties te klikken. Deze uitkomsten, samen met de snelle groei van adblockers nu ook Apple hier groen licht voor heeft gegeven, vormen een wake-up call voor de adverteerder. Schieten met hagel zorgt blijkbaar voor zo’n grote irritatie dat consumenten op een gegeven moment niets liever doen dan advertenties blokkeren. Hiermee schiet de marketeer totaal zijn doel voorbij.

Dosering, timing en relevantie
"Online advertising moet gedoseerd, met relevante content, met de juiste timing en op de juiste plek worden toegepast. Een e-mail met een goed aanbod voor telefoonaccessoires is, als je net een telefoon hebt gekocht, in veel gevallen welkom. Een filmpje over een nieuwe auto dat je eerst uit moet kijken voordat je een Youtube filmpje kunt kijken, terwijl je niet eens een rijbewijs hebt, niet! Het wordt tijd dat marketeers deze signalen serieus nemen en ervoor zorgen dat de boodschappen die zij uitsturen relevant zijn in plaats van irritant en de consument een stuk vrolijker over het internet surft," concludeert Tomas Salfischberger, oprichter en CEO van Relay42.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer geld voor internetreclame dan voor radioreclame
 Omzet internetreclame verdubbelt in eerste kwartaal
 PwC: digitale bestedingen overstijgen niet-digitale bestedingen in 2017
 Forse groei digitale reclamebestedingen
 
 
reacties
 
Vince (acties.nl)  |   | 
1-10-2015
 | 
10:09 uur
De mensen die Adblock gebruiken zijn niet de mensen die normaal gesproken op advertenties klikken. Dat is ook een van de redenen dat bijvoorbeeld Google de extensie gewoon toestaat in de Chrome Web Store. Natuurlijk zijn dosering, timing en relevantie belangrijk, maar de groep die op dit moment advertenties blokkeert zal dat naar mijn idee toch wel blijven doen.
Paleter  |   | 
12-10-2015
 | 
13:25 uur
Niet enkel jongeren hoor. Ik als 39 jarige hebt zelfs een reflex ontwikkeld voor pop-ups, pop up? Direct naar het kruisje toe, weg ermee.
Websites met de reclame erin verschijnend.. waarom zou je er naar kijken.
Juist als de reclame mij irriteert zou ik nooit dat product aanschaffen, het verwijst mij naar de irritatie die ik er van had.
Datingsites die de mooiste foto's plaatsen met lokkende teksten.. gatver, weg ermee.
We hebben ook te maken met spam en virussen. Je durft ergens niet op te klikken, stel dat het naar een virus leid. Misschien meestal niet, maar velen denken denk ik wel zo.
Doorgaans is het gewoon irritant. Zeker mensen op niveau willen snel surfen en alles wat in de weg zit moet zo snel mogelijk uit beeld.
Maar de websites halen hun inkomsten daar uit. Ik kijk vaak wielrennen. De naam van de ploeg dat is een bedrijfsnaam. Ik zie de sponsornaam als een naam van de ploeg, niet als een verband met een product die ik eens moet gaan inspecteren of kopen.
Jaren stond er een bedrijfsnaam op een voetbalshirt. Ik nam het als normaal. Niet als een productnaam die ik zou moeten kopen omdat die ploeg wint of lang in beeld is.
Ik denk dat we een menselijke natuur aan het ontwikkelen zijn om alles wat ons in het haastige maatschappijtje in de weg zit, te negeren. We hebben al genoeg te lezen en we hebben tijd te kort.
Reclame moet niet irritant zijn.
Groeten.
Eric-Jan Dijks  |   | 
29-10-2015
 | 
21:10 uur
Adverteerders hebben het toenemende gebruik van adblockers volledig aan zichzelf te danken, want wat wordt er een irrelevante spam getoond online...

Serveer relevante content die inspeelt op micro-moments. Consumenten willen niet meer lastig gevallen worden met irrelevante spam die veel tijd opslokt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10