zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Minder files vanwege matige economische groei en hoge werkloosheid

25 augustus 2015 - INRIX heeft zijn jaarlijkse Traffic Scorecard Report voor Nederland uitgebracht. Daaruit blijkt dat Nederlandse automobilisten in 2014 gemiddeld 41 uur kwijt waren aan files. Dat is vier uur minder dan in 2013.

Nederland handhaaft zich als tweede op de lijst van Europese landen met de meeste vertraging door files. Op die lijst staat België op nummer één als land met de hoogste filedruk; bestuurders stonden daar in 2014 gemiddeld 51 uur vast in de file.


 
Lichte economische groei
Na twee jaar van economische krimp, groeide de Nederlandse economie in 2014 weer licht, met 0.9 procent. De werkloosheidscijfers piekten in februari 2014 met 7.9 procent tot recordhoogte en kwamen voor heel 2014 uit op 7,4 procent. Deze economische factoren spelen een belangrijke rol bij de afname van de filedruk. Er zijn immers minder zakelijke vervoersbewegingen en er is minder woon-werkverkeer met de auto.
 
Wisselend verkeersbeeld
Het verkeersbeeld is wisselend in de zes stedelijke gebieden die in 2014 door INRIX werden onderzocht, net als het verkeersbeeld voor heel Nederland. De grootste toenamen in verkeersopstoppingen werden geconstateerd in Rotterdam (+31 procent) en Amsterdam (+22 procent), waar automobilisten gemiddeld respectievelijk 62 en 50 uur stil stonden in de file.
 
File-uren
De stedelijke gebieden in Nederland met de meeste vertraging door files (gemeten naar het gemiddelde aantal uren dat een bestuurder jaarlijks kwijt is in een file):

 Positie Stedelijk gebied rond: Uren kwijt in 2014 Verschil 2014 - 2013 (in aantal uren)
1 Rotterdam 63 +15
2 Amsterdam 50 +9
3 Gravenhage 49 -2
4 Utrecht 48 -5
5 Eindhoven 37 +8
6 Groningen 20 -2

Minder verkeer
Het is het derde jaar op rij dat het verkeer in Nederland is teruggelopen, zegt Bryan Mistele, President en CEO van INRIX. "Door de relatief hoge werkloosheid en de bescheiden economische groei in 2014 is het verkeersaanbod over de weg in heel het land gedaald."

Nederland in Europa: hoe staan we ervoor?
Van de dertien landen die in het rapport werden geanalyseerd, had meer dan de helft (53 procent) in 2014 te maken met een toename van de filedruk vergeleken met 2013; in lijn met de gestage economische groei daar. De landen die kampten met hoge werkloosheid en matige economische groei of zelfs krimp, zagen de verkeersdrukte afnemen in vergelijking met 2013.

Landen in Europa met de hoogste filedruk (gemeten naar het gemiddelde aantal uren dat een bestuurder jaarlijks kwijt is in een file):
 
Positie Positie 2013 Land Gemiddeld aantal file-uren 2013 Gemiddeld aantal file-uren 2014 Verschil 2014 -2013 (in Groei bbp 2014 2014 aantal uren) ( procent)
1 1 België 58 51 -8 1.1
2 2 Nederland 45 41 -4 0.9
3 3 Duitsland 35 39 4 1.6
4 5 Luxemburg 32 34 3 2.3
5 6 Verenigd Koninkrijk 30 30 0 2.6
6 8 Zwitserland 25 29 4 2.0
7 4 Frankrijk 29 29 0 0.2
8 9 Oostenrijk 31 25 -6 0.3
9 10 Ierland 21 24 4 4.8
10 7 Italië 25 20 -6 -0.4
11 11 Spanje 17 17 0 1.4
12 13 Portugal 6 6 0 0.9
13 12 Hongarije 10 5 -4 0.9

Nederlandse wegen met de hoogste filedruk
De Traffic Scorecard Report 2014 laat ook zien op welke wegen in Nederland de meeste files zijn en wat de tijdstippen zijn die je het beste kunt vermijden. De A13 tussen Rotterdam en Den Haag is de drukste weg; bestuurders stonden in de spits gemiddeld 31 uur in de file in 2014.

De drukste wegen in Nederland (gemeten naar gemiddelde file-uren per jaar):
 
Positie Gebied Weg Van Naar Afstand (km) Drukste spits Drukste dag/tijd Totale vertraging per jaar (in uren)

1 Den Haag A13 Ypenburg Kleinpolderplein 17 avond vrijdag 16:00 31,2
2 Dordrecht A15 Hendrik-Ido-Ambacht Sliedrecht-Oost 14,8 avond vrijdag 17:00 21,4
3 Den Haag N213 A20: Westerlee Poeldijk 5,9 avond dinsdag 17:00 20,04
4 Rotterdam A20 Vlaardingen Terbregseplein 15 avond woensdag 17:00 17,8
5 Den Haag N213 Bloemenveiling Holland A20: Westerlee 4,7 ochtend dinsdag 08:00 14,8
6 Haarlem A9 Rottepolderplein Badhoevedorp 10,4 ochtend dinsdag 08:00 14,36
7 Utrecht A28 De Pan Rijnsweerd 7,5 avond donderdag 18:00 13,64
8 Amersfoort A1 Hoevelaken Bunschoten 6,8 avond donderdag 18:00 11,76
9 Rotterdam A20 Prins Alexander Nieuwerkerk aan den IJssel 6,8 avond dinsdag 17:00 11,76
10 Den Haag A4 Leidschendam Zoeterwoude-Rijndijk 12,5 ochtend dinsdag 08:00 11,6
11 Rotterdam A20 De Vink Rotterdam-Centrum 11 ochtend maandag 08:00 10,44
12 Arnhem A325 A325: Kronenburg Arnhem: Presikhaaf 6 ochtend donderdag 08:00 10,28
13 Den Haag A13 Kleinpolderplein Delft 9,9 avond donderdag 18:00 9,72
14 Rotterdam A16 Ridderkerk-Zuid Rotterdam-Centrum 10,6 ochtend maandag 08:00 9,16
15 Amsterdam A10 Diemen Brug over de Nieuwe Meer 10 avond woensdag 18:00 7,56
16 Amsterdam A1 Diemen-Noord Muiden 7 avond vrijdag 17:00 7,28
17 Utrecht A27 Bilthoven Voordaan 6,1 ochtend donderdag 09:00 6,96
18 Den Haag A12 Nelson Mandelabrug Prins Clausplein 9,8 ochtend dinsdag 09:00 6,88
19 Rotterdam A15 Hoogvliet Portland 9,4 ochtend dinsdag 09:00 5,6
20 Amsterdam A1 Vechtbrug Watergraafsmeer 7,8 avond vrijdag 18:00 4,84
 
De verkeerssituatie in Europese steden
De INRIX Traffic Scorecard heeft ook de verkeerssituatie in de grote stedelijke gebieden in de rest van Europa in kaart gebracht. Van de 94 Europese steden die in het rapport zijn geanalyseerd, blijkt dat bij bijna de helft de verkeersdichtheid is toegenomen in vergelijking met 2013. 
Londen staat bovenaan de lijst van Europese steden met de meeste verkeersopstoppingen. Barcelona had echter de grootste toename in filedruk, vergeleken met 2013 nam die in 2014 met 66 procent toe. Bestuurders kregen te maken met een extra tien uur vertraging in het verkeer. Het gemiddeld aantal file-uren steeg van vijftien (2013) naar 25 (2014).Die toename is toe te schijven aan de groeiende Spaanse economie. Het Spaanse bruto binnenlands product (bbp) groeide in 2014 met 1,4 procent- het eerste volledige jaar van groei voor Spanje sinds 2008. De werkloosheid in Barcelona daalde met drie procent in 2014 tot twintig procent. Daardoor namen de consumentenuitgaven toe, groeiden de verkeersbewegingen en nam het woon-werkverkeer met de auto toe.
 
Europese steden met de meeste files in 2014 (gemeten naar gemiddelde file-uren per jaar):
2014 positie 2013 positie Stedelijk gebied Gemiddeld aantal file-uren 2014 Verschil 2014 - 2013 (in aantal uren)

1 2 Londen forensgebied 96 14
2 1 Brussel 74 -9
3 6 Keulen 65 9
4 3 Antwerpen 64 -14
5 5 Stuttgart 64 4
6 10 Karlsruhe 63 10
7 7 Milaan 57 1
8 13 Dusseldorf 53 4
9 15 Utrecht 53 5
10 9 Gent 52 -2
11 16 Manchester eo 52 6
12 12 Den Haag 51 2
13 14 Hamburg 48 0
14 17 Munchen 48 4
15 4 Rotterdam 48 -15
16 8 Parijs 45 -10
17 26 Bonn 42 4
18 22 Ruhrgebied 42 2
19 11 Amsterdam 41 -9
20 18 Lyon 40 -4
21 37 Nuremburg 38 6
22 24 Merseyside (Liverpool eo) 37 -2
23 41 Freiburg 37 5
24 38 Frankfurt am Main 37 5
25 43 Belfast eo 37 6

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Collega’s niet geliefd op de BBQ
 Opnieuw record aan DDoS aanvallen eerste halfjaar van 2021
 Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Thuiswerken lost files niet op
 Buitendienst werkt steeds vaker binnen
 Twaalf miljoen voor proefproject tegen spookfiles
 Vijftien procent minder files in Nederland in 2012
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Een e-bike leasen: ken jij de voordelen al?
Hoe is glasvezelinternet ontstaan en wat kan het bieden voor jouw onderneming?
reacties
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
Managers hebben weinig op met personeelsfeestjes (1) 
top10
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen
64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk
De geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie
Vakantiekriebels: nieuwe situaties brengen automobilist van slag
Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen
Financiën onderbelicht thema in vitaliteitsbeleid organisaties
Gebruik werkplekken en vergaderruimtes kelderde sinds corona stevig
Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
Collega’s niet geliefd op de BBQ
Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
meer top 10