zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Groei Europese zakenreismarkt zet door

3 augustus 2015 - De West-Europese zakelijke reismarkt heeft eindelijk weer vaste grond onder de voeten en er wordt verdere groei voorzien voor dit en volgend jaar.

Die voorspelling doet de GBTA Foundation, de denktank van de Global Business Travel Association, op basis van haar halfjaarlijkse analyse van de zakelijke reismarkt, zo meldt Zakenreis.nl.



Geld achter de hamd houden
"Toch hebben bedrijven nog de neiging om geld achter de hand te houden voor als de economie weer terugvalt," aldus Catherine McGavock, directeur Europa bij de GBTA. "Het pessimisme neemt langzaam af, maar het optimisme heeft nog niet helemaal de overhand." De GBTA Foundation analyseerde de belangrijkste zakelijke reismarkten in Europa, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje.

Zakelijke reizen
Vorig jaar werd in de onderzochte landen bijna vijf procent mee uitgegeven aan zakelijk reizen, de totale uitgaven kwamen uit op ruim 146 miljard euro. "De verwachting is dat de uitgaven dit jaar zes  procent hoger uitkomen, op bijna 155 miljard euro en nog eens 6,1 procent hoger volgend jaar," aldus de GBTA. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk namen de uitgaven toe. "Maar de Spaanse zakelijke reismarkt liet ook een duidelijke groei zien." De GBTA Foundation signaleert daarbij de trend dat vooral de binnenlandse uitgaven toenemen. Internationaal reizen blijft volgens hen ook dit jaar ‘uitdagend’.

Duitsland
Duitsland doet het van de onderzochte landen het best. De uitgaven aan zakenreizen lagen het afgelopen jaar 7,7 procent hoger dan een jaar eerder. Voor dit jaar voorziet de GBTA een groei van ruim tien procent en voor volgend jaar bijna 9,5 procent. De groei in domestic business travel is daarbij duidelijk hoger dan in international outbound travel (IOB).
De zakelijke reismarkt in het Verenigd Koninkrijk groeit iets minder hard dan die in Duitsland, met voorspelde groeicijfers van 5,8 procent dit jaar en 6,2 procent volgend jaar.In Frankrijk gaat het duidelijk iets minder goed, met een bescheiden groei van twee procent het afgelopen jaar. Voor dit en volgend jaar wordt een groei van respectievelijk drie procent en vier procent verwacht.

Spanje herstelt
Spanje, dat het zwaar voor de kiezen kreeg tijdens de crisis, herstelt sterk met een groei van de uitgaven van 6,8 procent vorig jaar en een verwachte toename van 7,7 procent dit jaar. In 2016 vlakt de groei wat af, naar toch nog altijd 5,4 procent. Italië tenslotte is de zwakste broeder in het geheel. Voor dat land verwacht de GBTA Foundation een zeer bescheiden groei van net een procent dit jaar en nog geen twee procent volgend jaar.


Bron: Zakenreis.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social media ook belangrijk voor de travel manager
 Dataverkeer apps in buitenland kost fortuin
 Populairste Europese zakenreisbestemmingen blijven Parijs en Londen
 Bedrijven weten niet waar medewerkers tijdens zakenreis zijn
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10