zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fintech-startups reŽle bedreiging voor grote banken

30 juli 2015 - Volgens een nieuw onderzoek van het World Economic Forum moeten grote internationale banken en verzekeraars dringend hun bedrijfsmodellen herzien.

De belangrijkste reden is dat de financiële markt wordt overspoeld door fintech-startups, die zich richten op het verbeteren van financiële dienstverlening aan consumenten en bedrijven.



Ontwikkelingen in kaart
Het onderzoek van het World Economic Forum werd uitgevoerd in samenwerking met Deloitte en kreeg de titel: 'The Future of Financial Services, How disruptive innovations are reshaping the way financial services are structured, provisioned and consumed'. Op basis van interviews en workshops met bestuursleden van financiële instituten en fintech-startups, werden de ontwikkelingen in de financiële sector in kaart gebracht. De conclusie is dat technologie de bolwerken van de traditionele financiële uitholt, net zoals dat eerder gebeurde in de reis- en entertainmentindustrie.

Stijgende investeringen
Volgens het rapport stijgen de investeringen in fintech-startups wereldwijd in hoog tempo. Vorig jaar werd er 12,2 miljard dollar in de fintech-sector geïnvesteerd, wat het drievoudige is ten opzichte van 2013. Voor gevestigde partijen moet dit een duidelijk signaal zijn dat er een belangrijke ontwrichtende ontwikkeling gaande is in de financiële markt.
"Financiële technologiebedrijven zetten online platformen in, hebben een kleine kapitaalbasis en maken strategisch gebruik van data om in hoog tempo klanten en inkomsten te vergaren," zegt R. Jesse McWaters, de hoofdauteur van het rapport.
Yvo Gortemaker, directeur van de Amsterdamse softwareontwikkelaar GlobalOrange, bevestigt dit: " Wij werken voor diverse bedrijven die Fintech-platformen ontwikkelen. Zij begrijpen als geen ander dat het slim gebruiken van data de sleutel is tot succes. Traditionele partijen doen dit vaak wel voor het automatiseren van processen, maar de Fintech-sector legt veel meer de nadruk op de dienstverlening aan de gebruiker."

Nieuwe diensten
In het onderzoek worden diverse nieuwe vormen van financiële dienstverlening benoemd die traditionele bedrijfsmodellen bedreigen. Een daarvan zijn de 'robo-adviseurs', ofwel geautomatiseerde systemen die bijvoorbeeld investeringsadvies geven. Hiermee wordt het traditionele spel van face-to-face relaties met klanten en gesloten distributiekanalen totaal op zijn kop gezet.
"Bankiers zagen financiële regulering ooit als een barrière voor nieuwe spelers, maar zien inmiddels dat fintech-rivalen die geen banken zijn, uit zijn op hun meest winstgevende diensten, en daarbij gereguleerde markten uit de weg gaan," zegt Huw van Steenis, hoofd van European Bank Research bij Morgan Stanley, die bijdroeg aan het the rapport.
Verder maken crowdfunding- en andere leenplatformen het steeds moeilijker voor banken om een goed beeld te krijgen van de kredietwaardigheid van mensen. Naast banken moeten ook verzekeraars zich zorgen gaan maken over de opkomst van gepersonaliseerde gezondheids-, levens- en autoverzekeringen. Deze schatten financiële risico's in op basis van online data, in tegenstelling tot het traditionele model van een gemiddeld gemeenschappelijk financieel risico.
Martijn van Galen, directeur van de Nederlandse fintech-startup Simpled Card, denkt echter dat fintech-diensten niet per se al het oude hoeven te vervangen: "Ik komt zelf uit de bankenwereld en zag daar dat er ruimte was voor een nieuwe betaaldienst. Simpled Card is een aanvulling op wat banken kunnen leveren, en gericht op zaken als het verbeteren van bedrijfsprocessen en het vermijden van declaratiefraude. Onze dienst is in zekere zin 'disruptive', maar zou niet kunnen bestaan zonder de gevestigde financiële infrastructuur."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Brabantse (tech)bedrijven populair onder bŤta-talent
 VCP: ontzie expats bij omstreden belastingmaatregel
 Vier best practices voor een transformatie van finance
 

Gerelateerde nieuwsitems

  FinanciŽle dienstverleners zien groot voordeel in digitale volwassenheid
 Oplossing proactief relatiebeheer voor financiŽle dienstverleners
 Bankgegevens het meest gestolen via Webwinkels en financiŽle dienstverleners
 Vijf tips voor optimale online klantbeleving in financiŽle dienstverlening
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privťbalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeŽn voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZPíers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Nederlanders hebben de beste werk-privťbalans van West-Europa
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Vijf essentiŽle aandachtspunten voor IoT-analyse
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Genomineerden DDMA E-mail Campagne 2018 bekend
Leaserijder rijdt langer door op winterbanden
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bŤta-talent
meer top 10
vacatures
meer vacatures