zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Customer experience geen marketingtrucje

21 mei 2015 - Een overgrote meerderheid van de organisaties (84 procent) ziet customer experience management niet als een marketingtrucje.

Dat blijkt uit het onderzoek van Brunel onder ruim 400 professionals in Nederland naar Customer Experience Management (CEM). Wel constateren ze dat er aan de uitvoering van CEM nog het een en ander schort. Zo hebben bedrijven vooral moeite met het waarmaken van hun ambities op dit gebied.



Klanttevredenheidsonderzoek
Verder laat het onderzoek zien dat het klanttevredenheidsonderzoek het belangrijkste instrument is waarmee organisaties de effecten en CEM meten. Ook wordt bij zes van de tien organisaties de NPS-scores ingezet om het succes te bepalen. "Het is goed om te zien dat bedrijven CEM zo serieus aanpakken en dat het verder reikt dan de marketingafdeling. Echter, 40 procent van de respondenten vindt dat er nog onvoldoende aandacht wordt besteed aan dit thema. Er is dus nog veel winst te behalen", zegt Richard Dijkman, verantwoordelijk voor de business line Marketing/Communicatie. "Het onderzoek laat zien dat het waarmaken van het beleid lastig blijft doordat professionals het afdelingsbelang boven het bedrijfsbelang stellen. De marketingafdeling kan een voortrekkersrol vervullen door alle neuzen dezelfde kant op te krijgen."
 
Belangrijkste obstakels bij implementatie CEM
De grootste hobbels bij het waarmaken van de CEM-ambitie zijn:
·         Het collectief belang is ondergeschikt aan het belang van afdelingen (50 procent)
·         De bedachte strategie sluit niet (voldoende) aan bij de wensen van de klanten (31 procent)
·         Motivatie/betrokkenheid ontbreekt in de organisatie (31 procent)
·         Effecten van customer experience management zijn niet zichtbaar/blijven uit (28 procent)
·         De bedrijfsstrategie sluit niet aan bij de plannen voor customer experience management (elfprocent)
 
Wensen van de klant
De strategie van CEM moet volledig aansluiten op de behoefte van de klant. Uit het onderzoek blijkt echter dat ruim 30 procent van de ondervraagden ziet dat dit bij zijn organisatie niet het geval is. "Een absurd hoog percentage," zegt Dijkman. "Zeker omdat het succes van CEM staat of valt door het aan te laten sluiten bij de wensen van de doelgroep. Daarbij is het emotionele proces bij hen van essentieel belang en niet het rationele proces, wat bij veel organisaties nog steeds leeft."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe kunnen organisaties het verbod op TikTok beheren?
 Bijna negen op de tien Benelux-bedrijven in 2022 getroffen door ransomware
  Een slechte back-up strategie kan aanvallers helpen!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Customer Experience Management: van inzicht naar actie
 Vijf tips om het maximale uit online touchpoints in customer experience strategie te halen
 Data Driven Marketing essentieel voor zakelijk succes
 Marketeer heeft te weinig kennis van social advertising
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Waar moet je op letten bij het aanschaffen van beveiligingscamera’s voor jouw bedrijf?
Waar kun je elektrische raamdecoratie kopen?
Tips bij elektrische raambekleding kopen
reacties
IT-beslisser verkiest low-code boven high-code applicatieontwikkeling (2) 
Business-IT alignment in complexe organisaties is mensenwerk (1) 
Werknemers zijn enthousiast over het gebruik van generatieve AI op werkplek  (1) 
84 procent Nederlanders ontvangt oplichtingsberichten op smartphone (1) 
Hoe geef ik leiding aan vaste medewerkers voor de toekomst? (1) 
Mentale gezondheid weinig onderwerp van gesprek op werkvloer  (1) 
Prijs Audi Q4 E-Tron Sportback: minder hoofdruimte, meer geld (1) 
top10
Zo geef je je werknemersbetrokkenheid een boost
Bij 45 procent organisaties moet medewerker meebetalen aan dure opleiding
Vrouwen in IT willen flexibele werktijden en een goed opleidingsbudget
Werknemer vindt het belangrijk dat werkgever investeert in persoonlijke ontwikkeling
Een op de tien overweegt verzekeringen op te zeggen vanwege inflatie
'Iemand heeft een bestand met u gedeeld'
Complexiteit van databeheer groeit evenredig met de diversiteit van cloud-implementaties
Helft Benelux executives is onvoldoende voorbereid op disruptie
Tekort aan security-vaardigheden zorgt voor flink meer beveiligingsincidenten
Werkgevers slaan de plank mis als het gaat om arbeidsvoorwaarden
meer top 10