zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Chris Gardner: ‘Zoek de universele droom’

6 mei 2015 - Toen hij jong was, zei zijn moeder tegen hem dat hij alles kon doen en alles kon zijn wat hij wilde. Het levensverhaal van Chris Gardner – te zien in de bioscoopfilm ‘The Pursuit of Happyness’ met Will Smith – leest als de Amerikaanse droom.

Hij groeide op zonder vader, raakte dakloos toen hij de zorg had over zijn zoon, kwam in de aandelenhandel terecht en is na de lucratieve verkoop van zijn bedrijf actief in het lezingencircuit en op het gebied van goede doelen. Zoek de universele droom, is zijn devies.


 
Inspiratiebron
Chris Gardner (62) leerde zijn vader pas kennen toen hij 28 was. Hij groeide gedeeltelijk op in een pleeggezin, maar beschouwt zijn biologische moeder als zijn belangrijkste inspiratiebron. "Mijn moeder zei niet dat ik alles kon hebben of krijgen, maar wel dat ik kon zijn en doen wat ik wilde." Gardner noemt dit de universele droom die ieder mens kan nastreven. Hij benadrukt dat niemand recht heeft op geluk of rijkdom, maar dat je er wel werk van kunt en moet maken. "Je moet nagaan wat jou in beweging brengt. In mijn boek ‘Start Where You Are!’ beschrijf ik hoe belangrijk het is om datgene te zoeken, wat je uit je slaap houdt, omdat het zo interessant is. Dat is de universele droom."
 
Dakloos
Gardner was vertegenwoordiger in medische scanners, maar wilde na een ontmoeting met een succesvolle aandelenhandelaar zijn geluk beproeven in de financiële sector. Hij volgde een cursus en liep stage bij het bedrijf Dean Witter Reynolds. In die periode raakte hij dakloos na de scheiding van zijn vrouw. Na de stage kon hij een betaalde baan krijgen bij Dean Witter Reynolds, zodat hij weer een dak boven zijn hoofd had. Gardner stapte later over naar Bear Stearns. "Maar ik had al snel door dat ik voor het grote geld een eigen bedrijf moest hebben. In 1987 begon ik – in mijn eentje – met Gardner Rich & Co. Ik verkocht en kocht aandelen, obligaties en derivaten voor pensioenfondsen. Mijn startkapitaal was 10.000 dollar."
 
Passie
In 2006 verkocht Gardner zijn bedrijf en was hij in één klap een vermogend man. Hij is nu actief in het lezingencircuit en op het gebied van goede doelen. In zijn bedrijf omringt hij zich met mensen die een sterke passie hebben voor wat ze doen. Dat vindt hij belangrijker dan intelligentie of opleiding. Om aan de top te komen, is volgens Gardner hoop nodig, maar ook planning. "In mijn boek ‘Start Where You Are!’ schrijf ik ook over hoop. Er is waarschijnlijk niemand op de wereld, die hoop meer waardeert dan ikzelf. Ook als het tegenzit, moet je hoop houden, omdat je op onverwachte momenten verrast kunt worden. Maar hoop op zich is niet genoeg. Je moet ook een plan maken. Bij dat plan gaat het om de vijf C’s: maak het plan clear, concise en compelling, en werk eraan op een consistente en committed manier. Als je van die vijf kernkenmerken uitgaat, kun je veel bereiken. Het gaat er uiteindelijk om niet op te geven, ook als het tegenzit. En heb geen medelijden met jezelf. Dat heb ik mijzelf iedere dag voorgehouden toen ik op straat leefde met mijn zoon."   
 
Chris Gardner sprak op 5 mei 2015 tijdens het National Achievers Congress in de RAI Amsterdam.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft Nederlanders komt niet toe aan vervullen van passie
 'Val op door te laten zien dat u passie hebt'
 Laat uw passie niet uw neergang zijn
 Op zoek naar een nieuwe baan? Volg uw passie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10