zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wordt u een boom of blijft u een eikel?

29 april 2015 - Vrijwel iedereen die een bezielende carrière nastreeft voelt zich wel een onrustig of onzeker. Gestimuleerd door veranderingen in onszelf of onze omgeving vragen we ons af wie we zijn en wat onze toegevoegde waarde is.

Ronald van der Molen van Transformatio en auteur van het boek 'Metamorfose, groeien in je bestemming' legt in dit artikel uit hoe u kunt investeren in uw persoonlijke ontwikkeling. Het DNA-model© heeft vele mensen geholpen bij het formuleren van een antwoord op de vragen: ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’. De letters DNA staan voor Droom (datgene wat u bijdraagt vanuit wie u bent), Netwerk (de context waarbinnen u uw talenten inzet) en Actie (de zichtbare resultaten van uw droom).



Inspiratie uit de natuur
Van der Molen: "Ik laat mij graag inspireren door de natuur. Vooral bomen zijn een prachtige metafoor voor hoe mensen (en dús organisaties) zich ontwikkelen. Bomen maken verschillende gedaanteveranderingen door; van bijna kaal en dood in de winter tot vol en groen aan het eind van de zomer. Soms voelen we ons als een boom in de lente, met een vlaag van knoppen die op springen staan en nieuw leven dat ontspruit. Dan weer als een boom in de zomer die volop in de zon staat terwijl het om ons heen gonst van de activiteit. Op andere momenten bevinden we ons in de herfst van het leven en voelen we ons als een kale boom na een novemberstorm. Of als een boom in de winter, stil en omgeven door ijzige kou." Bomen doen in ieder seizoen precies wat op dat moment belangrijk is. Daar kunnen we veel van leren. Denk aan de manier waarop ze inspelen op de veranderingen om hen heen en hun onbaatzuchtige houding. 

Verandering in houding
Van der Molen: "De boom is een metafoor voor de houding die we hebben ten opzichte van onze omgeving. We hebben de neiging om de vraag te stellen: ‘What’s in it for me?’. Het gevolg van deze houding kan zijn dat we ons aan van alles en nog wat vastklampen en ons steeds egoïstischer gaan gedragen. Een boom is er voor zijn omgeving. Hij leeft als het ware vanuit de vraag: ‘What’s in me for you?’. Dat is veel socialer en het gevolg van deze houding is dan ook vrijgevigheid."
De vraag is: wordt u een boom of blijft u een eikel? :-)
Van der Molen: "Een boom wortelt diep in de aarde en staat open naar de hemel. Hij gebruikt voedsel, water en kooldioxide uit zijn omgeving en zet dit om in heerlijke vruchten en zuurstof. Als mensen zijn we net als een boom geroepen om vrucht te dragen en leven voort te brengen. Oftewel: anderen van ons laten genieten. De manier waarop we dit doen verschilt per persoon. Uw bestemming is anders dan die van mij. Dat komt omdat ieder mens uniek is."

Verstevig uw Droom (wie ben ik?)
Het wortelstelsel van een boom is essentieel. Een groot gedeelte van de boom bevindt zich onder de grond. Alhoewel de wortels onzichtbaar zijn voor voorbijgangers zijn zij essentieel voor de boom bij het vinden van voeding, een voorwaarde voor vrucht. Een bruikbare vuistregel is dat het wortelstelsel zich even ver vertakt als de kruin. Er zijn zelfs bomen bekend waarvan de wortels zich tot honderden meters vertakken.
Van der Molen: "De wortels van een boom kunt u vergelijken met de basis van uw leven. Ze zeggen iets over wie u bent en waartoe u zich geroepen weet. Ieder mens gaat vroeg of laat op zoek naar zijn identiteit. We willen weten wie we zijn. Vaak vinden mensen hun identiteit in wat ze doen. Let maar eens op als mensen zich voorstellen. Mijn naam is …. en ik ben politieagent, directeur of secretaresse. Het nadeel hiervan is dat u in de problemen terecht kunt komen als u bijvoorbeeld uw baan kwijtraakt. Wat blijft er dan nog over? Wanneer u op zoek gaat naar uw bestemming in het leven gaat het niet om WAT u bent, maar om WIE u bent. Van daaruit kunt u de vertaalslag maken naar wat u gaat doen.
Hoe kunt u erachter komen wat uw droom of visie is? Van der Molen: "Voor veel mensen begint hun droom als een idee, zonder veel detail of duidelijkheid. Puur en alleen nog maar het verlangen om iets beter of anders te doen. Het is belangrijk om dit verlangen te herkennen en aan te wakkeren. John Gaynor Banks zei het als volgt: ‘Verlangen is een machtig iets, één van onze meest goddelijke eigenschappen… Besef de goddelijke kwaliteit van verlangen. Want het is een onderdeel van de atoomenergie van de ziel.’ Na verloop van tijd verandert het idee in een terrein van belangstelling en heeft het kans om een passie te worden. De droom neemt vorm aan in uw hart en gedachten.
Een goede manier om uw droom te ontdekken is vooruit te kijken naar het einde. Neem eens een avond de tijd om op te schrijven waar u op terug wilt kijken als u vijfentachtig bent. Of, nog een stap verder; wat wilt u dat er wordt gezegd tijdens uw begrafenis door uw beste vriend, uw partner en uw baas / zakenpartner. Of, kort en krachtig, wat moet er op uw grafsteen komen te staan? Als u weet wat de basis is van uw leven en welke ‘vrucht’ u wilt produceren is het veel makkelijker om te bepalen wat u gaat doen. De volgende vragen helpen u hierbij: Waarom bent u op aarde? Wat wilt u dat mensen zich van u herinneren? Wat missen we als u er niet meer bent? Welk profijt heeft uw omgeving van u? 

Laat uw Netwerk groeien (wat kan ik?)
Om vrucht te kunnen dragen hebben we naast diepe wortels een stabiel en gezond netwerk nodig. De grond waar de boom in staat is een rijke bron van mineralen en voedingstoffen. De boom onttrekt niet alleen iets uit het netwerk waar hij zich in bevindt, maar geeft ook iets terug. Door schaduw en vruchten of noten te schenken trekt een boom de nodige dieren aan die ervoor zorgen dat de grond bemest wordt. Door zijn bladeren en dorre takken te laten vallen geeft hij voedingsstoffen terug aan de bodem waar hij in staat. De boom geeft en neemt.
Van der Molen: "Wat heeft u te bieden aan uw omgeving? We hebben allemaal wel een bijzonder talent, een speciale vaardigheid of competentie. Dat kan iets zijn waar u goed in bent, iets wat u gemakkelijk doet of de manier waarop u zaken bekijkt. Arthur Miller, specialist in het analyseren van talenten, ontdekte dat ieder mens tussen zeven en toen kerntalenten bezit. Miller noemt deze talenten ‘van nature motiverende bekwaamheden’ omdat ze mensen als het ware vanzelf motiveren als ze er gebruik van maken. Vragen die u kunt stellen om uw talenten te ontdekken zijn: Waar krijgt u energie van? Wat motiveert u als u in een dip zit? Waar vinden andere mensen dat u goed in bent? Wanneer komt dit het duidelijkst naar voren? Hoe kunt u deze talenten inzetten voor uw omgeving?
Net zoals een boom groeit door de wisselwerking met zijn omgeving kunt u ook groeien door deel uit te maken van een netwerk. Als we kijken naar onszelf in de netwerken waar we deel van uitmaken worden we opnieuw geconfronteerd met onze houding. Doet u mee om te nemen of ook om te geven? De meeste fysieke netwerken mislukken doordat mensen de vraag stellen: ‘Wat zit erin voor mij?’ Terwijl het juist gaat om de vraag: ‘Wat zit er in mij voor de ander?’ De reden om deel te nemen aan een netwerk moet zijn omdat u iets te brengen of te bieden hebt." Oprichter van Netwerken.nl Jochem Klein zegt het zo: ‘In mijn denken gaat netwerken over investeren in de ander. Netwerken is geen wedstrijd visitekaartjes verzamelen of zo snel mogelijk kijken of je tot zaken kunt komen. Het gaat erom: ‘Wat kan ik voor de ander doen?’.

Optimaliseer uw Acties (wat wil ik?)
Bij veel bomen ziet u na de bloei de bloemen onder de boom liggen. Op dat moment ziet de boom er het minst fraai uit. De bloemen zijn al gevallen, maar het blad en de scheutgroei ontbreken nog. Het duurt echter niet lang voor de boom zijn frisgroene kleur krijgt. Deze periode kost de boom veel energie. Nu zal blijken of de wortels zich goed hebben ontwikkeld. De buitentemperatuur loopt op en de grond wordt warmer. Er vormen zich vruchten naar gelang zijn aard. Appels of peren, dadels of vijgen, druiven of bessen. Een zoete verfrissing voor iedereen die ervan proeft.
Van der Molen: "We zijn nu aangekomen bij het punt waarop u uw acties gaat optimaliseren. U weet beter wie u bent en wat u kunt. De vraag die overblijft is: ‘Waar gaat u zich op richten de komende tijd?’. Het kan helpen om drie levensgebieden expliciet te benoemen: privé, professioneel en maatschappelijk. Wat wilt u op privé gebied realiseren? Welke ambities heeft u op professioneel gebied? Hoe geeft u vorm aan uw maatschappelijke bijdrage? Een van de dingen die ons als mensen uniek maakt is dat we een voorstellingsvermogen hebben. We kunnen ons dus voorstellen hoe een ideale dag, week, maand of jaar eruitziet. Schrijf voor uzelf op hoe uw ideale leven eruit ziet. Heeft u een partner? Doe deze oefening dan samen, dat werkt bijzonder inspirerend en motiverend. Begin met het bedenken van de ideale dag of week. Kijk van daaruit wat verder vooruit.
Het resultaat van uw inspanningen is de vrucht. Het laat iets zien van wie u bent. Het is een gevolg van wat u doet met uw talenten. Stevig geworteld zijn in bronnen van betekenis, een goede wisselwerking tussen onze omgeving en een evenwichtige vertakking leidt tot resultaten. Iets produceren waar uw omgeving wat aan heeft, dat is uw bestemming. Een appelboom die uiteindelijk geen vrucht draagt, wordt omgehakt. Zo mist u als mens uw bestemming als u niks voortbrengt waar uw omgeving van kan genieten. Aan de vruchten herkent men de boom. Maak u daarbij niet teveel zorgen over het resultaat. De vrucht is het gevolg als u de juiste dingen doet. Beantwoord de volgende vragen: Wat is tot nu toe het resultaat van uw inspanningen? Hoe zou u uw ‘vrucht’ op dit moment kunnen omschrijven? Wat doet u om de ander te voeden of versterken? Hoe gaat u voorkomen dat u zo met anderen bezig bent dat u zelf opgebrand raakt?"

Bronnen: "Metamorfose, groeien in je bestemming" (Ronald van der Molen & Jan van der Linden)

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Slijp medewerkers tot onvervalste juwelen
 De beste bedrijven kweken hun eigen talent
 Vier do’s en don’ts op het gebied van talentontwikkeling
 Tien procent werknemers vreest baanverlies door technologische ontwikkelingen
 
 
reacties
 
Guido David  |   | 
29-04-2015
 | 
11:34 uur
Helder, aansprekend en mooi verhaal! En een belangrijk pleidooi in de huidige 'ik ben belangrijk' tijd voor het 'what's in me for you' uitgangspunt van je acties.
Ook in branding land is daar overigens nog een hele wereld te winnen.
Ronald van der Molen  |   | 
30-04-2015
 | 
11:34 uur
Dank je wel voor je reactie en mooie complimenten Guido. Wat doe jij om 'what's in me for you' als uitgangspunt te nemen voor je acties? Ik ben benieuwd.
Guido David  |   | 
30-04-2015
 | 
16:22 uur
Graag gedaan Ronald.

'What's in me for you' komt geheel overeen met het fenomeen 'merkbelofte'. Je merkbelofte is jouw unieke betekenis voor de ander. Wij helpen organisaties de merkbelofte te benutten als centraal handelingsperspectief. Medewerkers stellen zich zo bewuster de vraag wat de bijdrage van hun actie is aan de gezamenlijke belofte van het merk.
Uiteraard is een geloofwaardige merkbelofte ook gebaseerd op het DNA van je organisatie, maar externe relevantie staat voorop. Zie ook, als je dat interessant vindt, mijn artikel 'Betekenisvolle branding gaat niet over jou' op brandmanagementpuntnl

Succes met je missie!
Klementine van Vuure  |   | 
1-05-2015
 | 
17:30 uur
Goed verhaal, Ronald. Door het gebruik van de metafoor kan ik niet anders dan reageren (zie mijn bedrijfsnaam). Ik schreef er zelfs een blogje over met link naar jouw artikel. Misschien leuk om te lezen? Je boek lijkt me trouwens ook interessant! (Klik hier)
Klementine van Vuure
BOOM bedrijfsondersteuning op maat
Ronald van der Molen  |   | 
4-05-2015
 | 
11:53 uur
Leuk om je reactie en blog te lezen Klementine. Jouw realistische kijk op de uitvoering (actie) van een idee (droom) spreekt mij aan. De overtuiging van veel managers dat je in de vergaderzaal visie kunt formuleren en dat mensen op de werkvloer vervolgens actie zullen ondernemen klopt niet. Een droom of plan wordt alleen werkelijkheid als het in verbinding staat met datgene wat je dagelijks doet. Goed dat je daar aandacht voor vraagt.
Boomverzorging  |   | 
26-04-2018
 | 
12:16 uur
Goed artikel, leuke titel :-)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
meer top 10