zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

In vijf stappen een geslaagd MVO-beleid

16 juli 2013 - Birgit van Oijen is auditor voor BSI Group en toetst bedrijven op de werking van hun managementsysteem tegen de normeisen van de Prestatieladder op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Zij maakt mensen bewust van hun invloed op een duurzamere maatschappij. Van Oijen geeft in vijf stappen weer hoe bedrijven die overwegen om hun MVO-beleid in kaart te brengen en zich willen inzetten voor een duurzamere werkwijze voor People, Prosperity en Planet, dit het beste kunnen aanvliegen om succes te behalen.

Waar maatschappelijk en duurzaam ondernemen eigen voor? De meest duidelijke definitie is: Duurzaam ondernemen is een vorm van ondernemen gericht op welvaart (prosperity) met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet): de triple-P-benadering.



Stap 1: Het hoogste management moet achter het MVO-beleid staan
Erachter staan moet worden vervolgd door toewijding. Doet het management niet voldoende mee in het vormen en opvolgen van het beleid, dan zullen de prestaties achter blijven en zal het behalen van een MVO-certificaat  ook niet mogelijk zijn.

Stap 2: Stel een denktank samen in de vorm van een MVO-stuur- en werkgroep
Het is goed om als organisatie te realiseren dat er veranderingen gaan plaatsvinden. Om deze te kunnen doorvoeren is het verstandig om een aantal spilfunctionarissen aan te stellen. De meeste succesvolle audits voor de MVO-Prestatieladder neem ik af bij bedrijven die heel gericht een aantal mensen verantwoordelijk hebben gemaakt voor het uitrollen en bewaken van het beleid. Afhankelijk van het type bedrijf moet er bepaald worden welk sturingsmechanisme er nodig is. Niet voor niks zien we steeds vaker de termen CSR-Manager en MVO-manager voorbij komen.

Stap 3: Maak per organisatieniveau één medewerker verantwoordelijk voor de MVO-prestaties 
Op deze manier creëert u op elk niveau bewustwording en draagvlak, wat cruciaal is voor een geslaagd MVO-beleid. Het zijn namelijk de stakeholders die aangeven welke belangen zij hebben bij MVO en aan welke eisen het bedrijf zou moeten voldoen. Vervolgens is het aan de verantwoordelijke om de acties te bepalen en deze uit te rollen.

Stap 4:  Maak inzichtelijk of laat mensen zelf onderzoeken wat het effect op dit moment is
Dat kan zijn op het gebied van CO2 uitstoot, werknemersbeleid, klantrelaties en ketenbeheer. Hoe duurzaam is het nu en wat zijn de gewenste prestaties? Door mensen bewust te maken van hun persoonlijke invloed zet je ze aan het denken over hoe zij een rol kunnen spelen in het verduurzamen van de organisatie.

Stap 5: Communiceer intern
Dit om doelstellingen inzichtelijk te maken, als ook voor het tonen van gerealiseerde verbeteringen en het bouwen aan bewustwording. Door duidelijk te communiceren met de medewerkers en ze te betrekken in de plannen, ontstaat betrokkenheid. Duurzaamheidsverandering is een proces dat mensen aanzet tot het definitief veranderen van bepaalde werkwijzen. MVO moet dus echt in de genen komen te zitten bij de medewerker en dat wordt alleen bereikt door betrokken medewerkers, in elke laag van de organisatie.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Communicatieprofessionals onderschatten waarde MVO
 Verkiezing ‘MVO-manager van het jaar 2013’ van start
 ‘Bedrijfsleven loopt achter qua duurzaamheid’
 MVO-trends bieden volop kansen
 
 
reacties
 
Hoe-advies  |   | 
12-08-2013
 | 
11:59 uur
Niet alleen het hoogste management moet achter MVO staan. Medewerkers moeten naast betrokken worden met het beleid ook mee moeten kunnen denken

Verder een mooi overzicht!
BHJ Mooibroek AA RAB  |   | 
14-08-2013
 | 
09:04 uur
Duidelijk verhaal en goed dat hier aandacht aan wordt geschonken.

Ter aanvulling op het artikel noem ik de drie vervolgstappen die mijns inziens na stap 5 (de interne communicatie) volgen. Dit zijn:
Stap 6 Borging in de organisatie;
Stap 7 Meting en herijking;
Stap 8 Verantwoording en rapportering.

Zie voor de link in mijn naam voor een korte uitwerking daarvan.

Barry Mooibroek
Mariska  |   | 
15-08-2013
 | 
11:20 uur
Stap 3, per organisatieniveau een medewerker verantwoordelijk maken, lijkt ons heel effectief. Een projectteam dat concrete acties verzint (al dan niet gevoed door een externe MVO/CSR-partner) voor medewerkers werkt ook goed, is onze ervaring! Laat hen zichzelf aanmelden voor zo'n team, dan draait het vaak uit op een loting!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10