zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument vreest drempels elektrisch rijden

5 februari 2015 - Consumenten staan zeer positief ten opzichte van elektrische auto's. Echter slechts dertien procent van de consumenten verwacht dat hun volgende auto een volledige elektrische auto wordt.

De grootste drempels van elektrische rijden zijn de actieradius, de hogere prijs van de modellen en het aantal beschikbare oplaadpunten. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder 1.020 Nederlandse consumenten.



Consument ziet praktische drempels
De grootste drempel om niet tot aanschaf over te gaan is de actieradius van elektrische auto's (32 procent). De verwachting is dat een elektrische auto gemiddeld 240 km kan rijden op een volle accu. Daarnaast zijn de hogere prijs voor de modellen (30 procent) en te weinig oplaadpunten (zestien procent) belemmeringen.

Positief ten opzichte van elektrische auto's
Consumenten staan wel zeer positief ten opzichte van elektrische auto's. Maar liefst 85 procent van de Nederlanders vindt elektrische auto's een positieve ontwikkeling. De milieuvriendelijkheid van deze auto's speelt hierbij een belangrijke rol. De consumenten die negatief staan ten opzichte van deze ontwikkeling vinden dat het opwekken van stroom ook milieubelastend is en sommige verwachten drukte of zelfs files bij oplaadpalen langs de snelweg.

Elektrische auto's dominant in straatbeeld na 2030
Het moment dat elektrische auto's in het straatbeeld overheersen is nog ver weg. Consumenten verwachten dat rond 2032 de meerderheid van de Nederlanders in een elektrische auto rijdt. Vier op de tien consumenten denkt zelfs dat dit moment nooit aanbreekt. Het aandeel van elektrische auto's kan sneller vergroten als de auto's goedkoper worden in aanschaf of voordeliger worden door belastingvoordeel (63 procent), er meer oplaadpunten beschikbaar komen (32 procent) en de actieradius vergroot wordt (30 procent). Bij blijvende hoge kosten in aanschaf (51 procent), nauwelijks uitbreiding van oplaadpunten (21 procent), een blijvend lage olieprijs (zestien procent) en beperkte ontwikkeling in accu's of actieradius (tien procent) vertraagt deze ontwikkeling. De mening over de rol van de overheid varieert hierin. Drie op de tien Nederlanders vinden dat de overheid moet zorgen dat iedereen een laadpaal voor de deur heeft. Aan de andere kant vindt 36 procent dit geen taak voor de overheid.

Top vijf
De top vijf met meest bekende automerken die een volledig elektrisch model op de markt brengen zijn:
1) Toyota (25 procent)
2) Tesla (24 procent)
3) Renault (dertien procent)
4) Opel (dertien procent)
5) BMW (elf procent)
Bijna vier op de tien Nederlanders kennen geen enkel merk dat volledig elektrische auto's op de markt brengt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10