zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument vreest drempels elektrisch rijden

5 februari 2015 - Consumenten staan zeer positief ten opzichte van elektrische auto's. Echter slechts dertien procent van de consumenten verwacht dat hun volgende auto een volledige elektrische auto wordt.

De grootste drempels van elektrische rijden zijn de actieradius, de hogere prijs van de modellen en het aantal beschikbare oplaadpunten. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder 1.020 Nederlandse consumenten.



Consument ziet praktische drempels
De grootste drempel om niet tot aanschaf over te gaan is de actieradius van elektrische auto's (32 procent). De verwachting is dat een elektrische auto gemiddeld 240 km kan rijden op een volle accu. Daarnaast zijn de hogere prijs voor de modellen (30 procent) en te weinig oplaadpunten (zestien procent) belemmeringen.

Positief ten opzichte van elektrische auto's
Consumenten staan wel zeer positief ten opzichte van elektrische auto's. Maar liefst 85 procent van de Nederlanders vindt elektrische auto's een positieve ontwikkeling. De milieuvriendelijkheid van deze auto's speelt hierbij een belangrijke rol. De consumenten die negatief staan ten opzichte van deze ontwikkeling vinden dat het opwekken van stroom ook milieubelastend is en sommige verwachten drukte of zelfs files bij oplaadpalen langs de snelweg.

Elektrische auto's dominant in straatbeeld na 2030
Het moment dat elektrische auto's in het straatbeeld overheersen is nog ver weg. Consumenten verwachten dat rond 2032 de meerderheid van de Nederlanders in een elektrische auto rijdt. Vier op de tien consumenten denkt zelfs dat dit moment nooit aanbreekt. Het aandeel van elektrische auto's kan sneller vergroten als de auto's goedkoper worden in aanschaf of voordeliger worden door belastingvoordeel (63 procent), er meer oplaadpunten beschikbaar komen (32 procent) en de actieradius vergroot wordt (30 procent). Bij blijvende hoge kosten in aanschaf (51 procent), nauwelijks uitbreiding van oplaadpunten (21 procent), een blijvend lage olieprijs (zestien procent) en beperkte ontwikkeling in accu's of actieradius (tien procent) vertraagt deze ontwikkeling. De mening over de rol van de overheid varieert hierin. Drie op de tien Nederlanders vinden dat de overheid moet zorgen dat iedereen een laadpaal voor de deur heeft. Aan de andere kant vindt 36 procent dit geen taak voor de overheid.

Top vijf
De top vijf met meest bekende automerken die een volledig elektrisch model op de markt brengen zijn:
1) Toyota (25 procent)
2) Tesla (24 procent)
3) Renault (dertien procent)
4) Opel (dertien procent)
5) BMW (elf procent)
Bijna vier op de tien Nederlanders kennen geen enkel merk dat volledig elektrische auto's op de markt brengt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10