zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders bezorgder over ongezonde lucht in huis dan verliezen baan

9 april 2015 - Frisse lucht en veel daglicht binnenshuis zijn twee verrassende 'topscorers' als Europeanen gevraagd wordt wat belangrijk is voor hun gezondheid. Nederlanders tobben in het algemeen meer over de staat van hun gezondheid dan over financiële risico's, zoals het verliezen van hun baan.

Dit is de conclusie van een nieuwe studie in opdracht van de VELUX Groep gepubliceerd op wereldgezondheidsdag. Niet roken, genoeg beweging en het eten van voldoende groenten en fruit: jaren van publiek debat hebben Nederlanders en overige Europeanen sterk bewust gemaakt van deze richtlijnen voor een gezonde leefstijl. Maar daarnaast zien ze ook het belang van leven in een gezond huis in, ondanks dat dit onderwerp veel nieuwer is in het publieke debat. Dit is de verrassende conclusie van een nieuwe studie onder 12.000 Europeanen in twaalf landen, waaronder Nederland, weergegeven in de Healthy Homes Barometer 2015. Het is tot nu toe het omvangrijkste onderzoek die de mening en het gedrag van Europeanen weergeeft omtrent een gezond woonklimaat.



Voldoende daglicht en verse lucht hoog in top negen gezondheid
Een gezond huis, of preciezer gezegd een huis dat een gezond leefklimaat ondersteunt, is onderzocht als deel van een lijst met daarop negen aspecten die onze dagelijkse gezondheid in meerdere of mindere mate beïnvloeden. Van deze negen aspecten komt woningventilatie met frisse lucht op de tweede plaats. Voldoende daglicht komt op de vierde plaats. En een goede nachtrust blijkt, met een nummer-een-positie op de lijst, het belangrijkste aspect dat mensen nastreven om een goede gezondheid te houden. Het vermijden van tabaksgebruik staat op de zesde plaats, regelmatig sporten/bewegen op de zevende.
De studie is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksinstituut Wilke, om beter inzicht te krijgen in hoe Europeanen denken over hoe hun huis een rol kan spelen in hun gezondheid. Michael K. Rasmussen, Chief Marketing Officer van de VELUX Groep, is verrast over deze uitkomst: "Dit is een zeer positief resultaat. Het wordt gestaafd door wetenschappelijke bewijsvoering. Dit geeft een enorme impuls aan het publieke debat over gezonde woningen, dat ietwat werd overschaduwd door alle andere gezondheidsdiscussies."

80 miljoen Europeanen leven in vochtige huizen
Ondanks zijn optimisme ziet Rasmussen ook waarschuwingssignalen. "Als je kijkt naar wat we weten over Europa's huidige bouwvoorraad en het gedrag van Europeanen dat blijkt uit de Healthy Homes Barometer 2015, zijn Europeanen in het algemeen wellicht te optimistisch over het binnenklimaat in hun eigen woning. Een nieuw onderzoek van het Frauenhofer-Institut für Bauphysik uit 2014 toonde aan dat 80 miljoen Europeanen in vochtige huizen leeft. Vochtige huizen hebben een ongezond binnenklimaat dat de kans op ontwikkeling van astma bijna verdubbelt. Met andere woorden, als Europeanen zich bewuster waren van hoe ongezond hun woning eigenlijk is, zouden ze waarschijnlijk minder tevreden zijn.

Meer luchten is belangrijk
De nieuwe studie laat eveneens zien dat Europeanen in de koude wintermaanden hun huis te weinig luchten. Bijna een kwart van alle Europeanen negeren het dagelijks vervangen van binnenlucht tijdens de winter. Ook het binnenshuis drogen van wasgoed is een slechte gewoonte waar Europeanen maar moeilijk afscheid van blijken te kunnen nemen. 65 procent van alle Europeanen droogt wasgoed minimaal één maal per week binnenshuis, waarmee de kans op vocht en schimmel stijgt. Ook slaapt een aanzienlijk deel van de Europeanen in minder dan complete verduistering, waardoor de kwaliteit van hun slaap vermindert. "Als we de ambitie hebben om Europeanen in gezonde huizen te laten leven, moeten we deze zaken op de kaart zetten. Mensen hebben van nature een intuïtief begrip van de invloed van hun leef- en woonomgeving op hun gezondheid. Dit garandeert echter niet dat ze daar ook automatisch naar handelen. Er is nog steeds veel werk te verzetten als het aankomt op het delen van kennis over gezond leven en wonen," aldus Rasmussen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips voor een perfecte videosollicitatie
 Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
 Houd continuďteit en vaart in samenwerkingsprojecten ondanks corona
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Duizenden mensen liggen wakker van economische problemen
 Meer aandacht voor verzuimpreventie
 Natuur op kantoor zorgt voor dertien procent meer welzijn
 Kwart werkplekken nog altijd ongezond
 
 
reacties
 
Tom  |   | 
27-02-2016
 | 
15:32 uur
Goed artikel zeg!Dit laat mooi zien hoe belangrijk gezondheid voor de mens is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Lichaamstaal in tijden van het coronavirus
Adviezen voor veilige verbindingen bij thuiswerken
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’
Opgepast: videobellen op eigen (privacy)risico
Nederlandse marketeer loopt voor op internationale collega’s maar zet niet door
Fors meer callcenters in Nederland
Nieuwe norm voor bedrijfscontinuďteitsmanagement
Werkgevers wereldwijd hanteren empathische personeelsaanpak ten tijde van coronacrisis
Influencers onverminderd in trek bij adverteerders tijdens corona-crisis
Onveilig thuiswerken: angst reëel dat toegang belangrijker wordt geacht dan security
meer top 10