zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier keer out-of-the-box denken op weg naar een nieuwe baan

7 april 2015 - Heeft u het idee dat u er echt álles aan gedaan heeft om een nieuwe baan binnen te slepen, maar heeft u nog steeds geen succes? Dat kan behoorlijk frustrerend zijn.

Uw LinkedIn-profiel is optimaal ingericht, u krijgt iedere dag een overzicht van relevante vacatures in uw mailbox en u solliciteert regelmatig… maar nergens komt u verder dan het sollicitatiegesprek. Niet alleen irritant, het is ook nog eens slecht voor uw zelfvertrouwen. Wat gaat er mis?



Schone lei
Misschien is het tijd om met een schone lei te beginnen. Routine krijgen in het zoeken van een baan is namelijk een slechte factor in uw kansen op succes. Laat uw huidige routine dus even voor wat het is en probeer eens out-of-the-box te denken. Als u al een tijdje zoekende bent, is het de grootste uitdaging om uzelf op een creatieve manier onder de aandacht te brengen bij de juiste werkgever. Hoe langer u al aan het solliciteren bent, hoe sneller u verzandt in de gebruikelijke manieren om uzelf te presenteren. En die vallen simpelweg niet op.
Er bestaat gelukkig meer dan de wondere wereld van LinkedIn en het online vacaturelandschap in een zoektocht naar een baan. Veel mensen vergeten om zichzelf als persoon te laten zien, om oogcontact te maken met beslissers, en om écht in contact te komen met een bedrijf - vanuit de juiste beweegredenen. Mensen vinden het over het algemeen namelijk veel makkelijker om zich te verschuilen achter een online profiel, een cv of een motivatiebrief. Hoe begint u  met out-of-the-box denken? Bonque laat zien hoe u uw zoektocht weer op scherp zet.
1. Gebruik uw privé-netwerk.
Veel mensen houden hun zakelijke en persoonlijke connecties gescheiden. Jammer eigenlijk, want wie kan u beter aanbevelen dan iemand die u persoonlijk kent - iemand die uw talenten van dichtbij heeft gezien en weet binnen welk type bedrijf u zou kunnen floreren?
Zorg er dus voor dat het binnen uw persoonlijke netwerk bekend is dat u toe bent aan een nieuwe uitdaging. Breng het onder de aandacht op social media, of breng het naar voren in normale, dagelijkse gesprekken. Een kopje koffie met een oud-studiegenoot kan zomaar leiden tot een leuke connectie. En zelfs een vage kennis op een oersaaie verjaardag kan zomaar de link zijn naar uw nieuwe baan! Maak er dus geen geheim van dat u een baan zoekt, zelfs niet in de kleinste privégesprekken. Welke stappen u nog meer kunt zetten, is afhankelijk van uw situatie.

Als u op dit moment geen baan heeft
Zit u al een tijdje zonder werk? Dan is er niets op tegen om de wereld te laten weten dat u op zoek bent. Gebruik niet alleen LinkedIn, maar ook privé-netwerken als Twitter, Facebook en andere social networks om uw zoektocht kracht bij te zetten. Denk ook eens aan Google+ of minder voor de hand liggende kanalen als Pinterest of Instagram. Laat uw vrienden en familie met u meedenken over mogelijke carrièrekansen en laat ze linkjes voor u leggen met mensen die zij kennen. Of zet een complete sociale campagne voor uzelf op. Wat dacht u van een verrassend filmpje waarin u zichzelf laat zien én uw ambities uitlegt?

Als u nog wel een baan heeft
Heeft u op dit moment nog een baan, maar bent u op zoek naar iets nieuws? Dan gaat u natuurlijk iets voorzichtiger om met de informatie dat u zoekende bent. U wil natuurlijk niet dat uw werkgever via social media leert dat u een andere baan ambieert. In een eerder artikel belichtte Bonque al een aantal manieren om ‘onder de radar’ naar een nieuwe baan te zoeken. Niet helemaal uw stijl? Dan verwijzen we u graag naar de volgende tip. En vergeet niet: ook voor u kan die vage kennis op een verjaardag zomaar de juiste connectie opleveren!

2. Ga koffie drinken. Véél koffie drinken.
Nee, niet om wakker te blijven, of om een cafeïne-boost te krijgen om nóg meer sollicitatiebrieven de deur uit te kunnen sturen. Koffie drinken is uw kans om het gesprek aan te gaan met belangrijke personen binnen interessante bedrijven. Een pluspunt is dat het heel vrijblijvend is: u wilt alleen maar kennismaken en uw mogelijkheden bespreken. Wie kan daar nu nee tegen zeggen? Tijdens een koffiedate kunt u veel te weten komen over de bedrijfscultuur, over toekomstige vacatures en over het beoogde profiel van een medewerker bij dit bedrijf.
Naast koffie drinken met invloedrijke personen bij beoogde werkgevers is koffie drinken met mensen binnen uw netwerk ook altijd een goed idee. Al is het maar om te klankborden, geïnspireerd  te raken door een ander, in contact te komen met mensen binnen de ander zijn netwerk; u wordt er altijd beter van.
En weet u niet zo goed waar u moet beginnen? Geen idee met wie u dan precies koffie moet gaan drinken? In Nederland bestaan er vele netwerk-initiatieven die gebaseerd zijn op een simpel kopje koffie. Eén daarvan is het ‘Open Coffee’-concept, dat inmiddels verspreid door heel Nederland georganiseerd wordt. Niet alleen voor zzp’ers, maar ook voor professionals in allerlei branches biedt een Open Coffee een interessante netwerkmogelijkheid.

3. Wacht niet tot u de perfecte vacature online tegenkomt.
Lukt het u niet om een koffie-afspraak te maken? Ga dan in ieder geval niet zitten wachten tot uw droomvacature u op een presenteerblaadje wordt aangeboden. Op het moment dat een vacature online staat of in een krant verschijnt, zijn er namelijk al honderden anderen die ook gaan solliciteren. Dat maakt de kans op succes natuurlijk veel kleiner. Hoe voorkomt u dat u ondergesneeuwd raakt in een berg sollicitanten die allemaal minstens zo hoog opgeleid en minstens zo ervaren zijn als u? Zorg dat uw naam al een belletje doet rinkelen  bij uw droomwerkgever!
Gebruik de kracht van een open sollicitatie: ontdek zelf bij welke werkgevers u graag aan de slag zou willen en schrijf ze een open brief over uw talenten en ambities. Bent u echt gemotiveerd om bij dit bedrijf te werken, dan zou een motivatiebrief u gemakkelijk uit de vingers moeten vloeien.  Als u goed in de bedrijfscultuur zou passen, houdt het bedrijf uw brief en cv graag in portefeuille.  En raadt u eens wie er dan als eerste aan bod komt zodra er een nieuwe vacature ontstaat? Juist. U!
Open brieven schrijven is dus in het slechtste geval een investering in de toekomst. En wie weet komt uw brief net binnen op het moment dat er een passende vacature ontstaat…

4. Laat u koppelen aan interessante werkgevers.
Soms is het handig om iemand anders met een frisse blik naar uw zoekvraag te laten kijken. In veel branches bestaan er bedrijven die u kunnen koppelen aan een passende opdracht of baan. Het voordeel van deze werkwijze is dat er iemand anders voor u out-of-the-box gaat denken en met een compleet andere set connecties voor u aan de slag gaat.
U kunt bijvoorbeeld denken aan een detacheringsbureau, waarbij u werkzaam bent voor een vaste werkgever die u ‘uitbesteedt’ aan een ander bedrijf. Voor korte of voor langere tijd. Past dit niet helemaal bij u? Er zijn ook bedrijven die eenmalig de link leggen tussen uw profiel en een werkgever met een vacature. De intentie is hier vaak om uit te komen op een langduriger dienstverband. Bedrijven als Bonque specialiseren zich bijvoorbeeld in het plaatsen van ICT’ers bij de juiste werkgevers. En werkt u in een andere sector, als Finance, Techniek of Sales en Marketing? Ook dan bestaan er proactieve vacaturesites die u kunnen helpen de juiste link te leggen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act
 Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
 Doorstromer bereid te wachten met aankoop volgende woning door oververhitte huizenmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkzoekenden geven voorkeur aan variabele werktijden
 Steeds meer robotisering in recruitment
 Nederlander solliciteerde volop in 2014
 Werkzoekenden gebruikt smartphone of tablet bij zoektocht naar nieuwe baan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
Managers hebben weinig op met personeelsfeestjes (1) 
top10
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen
64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk
Collega’s niet geliefd op de BBQ
De geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie
Vakantiekriebels: nieuwe situaties brengen automobilist van slag
Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen
Financiën onderbelicht thema in vitaliteitsbeleid organisaties
Gebruik werkplekken en vergaderruimtes kelderde sinds corona stevig
Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
meer top 10