zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Beeldtaal werkt goed in internationale advertenties

7 oktober 2003 - Goed nieuws voor lichaamstaal-specialist Frank van Marwijk, auteur op deze site. In global advertising kun je maar beter je mond houden - vooral beeldtaal is bepalend voor het succes.

Dat meldt Marketing Online deze week.



Axe
In een recente commercial voor Axe-deodorant is een timide man te zien die in een drukke lift staat. Er komt een knappe vrouw binnen die zijn geur opsnuift, en vervolgens haar zelfbeheersing verliest. In het filmpje wordt geen woord gesproken. Uit onderzoek blijkt dat tv-kijkers over de hele wereld de boodschap van de commercial meteen door hebben.

Culturele barrières
Dat de commercial verstoken is van tekst, komt de werking ten goede. Beeldtaal is beter geschikt voor global advertising dan woorden. Beelden appelleren vooral aan emoties, en dus aan een ander bewustzijnniveau dan woorden. Als die beelden ook nog eens ingebed zijn in een simpel, herkenbaar verhaaltje, dan weten ze de culturele barrières snel te overstijgen.

Plaatselijke gewoontes
Beeldtaal is overigens geschikter voor bekende merken, dan voor merken die hun positie nog moeten veroveren. Ook is het belangrijk rekening te houden met plaatselijke gewoontes. Eenvoudig voorbeeld: ja knikken en nee schudden gebeurt in China precies andersom dan in de westerse wereld.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10