zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips ter voorkoming van het ‘imposter syndrome’

20 januari 2015 - Menig manager vindt zijn succes onverdiend. Ze vinden dat ze eigenlijk niet zo goed in hun werk zijn als anderen denken. Succes is volgens hen meer geluk dan kunde en ze zijn dan ook bang dat op een gegeven moment hun onkunde wordt blootgelegd.

Deze mensen hebben mogelijk last van het ‘imposter syndrome’ ofwel bedrieger-syndroom. Nieuw onderzoek van Ashridge Business School naar dit verschijnsel heeft nu inzichten opgeleverd hoe hiermee om te gaan. 



Het imposter syndrome
Het imposter syndrome werd al in 1978 benoemd door klinisch psychologen Pauline Clance en Suzanne Imes en lijkt actueler dan ooit. Managers ervaren de druk van het bedrieger-syndroom vaak in een nieuwe rol, vooral bij promotie, waarin verwacht wordt dat ze de leiding nemen in een project, of wanneer ze onverwacht met een nieuwe rol worden geconfronteerd.
 
Tegengaan van het bedrieger-syndroom
Twee onderzoekers van Ashridge Business School, Dr. Megan Reitz, Client Director en Fiona Dent, Associate Faculty, hebben gekeken naar manieren om het bedrieger-syndroom tegen te gaan. Uit hun onderzoek komen vijf tips.
 
1. Ga in tegen de innerlijke twijfel. Het bedrieger-syndroom manifesteert zich met name als stemmetje in het hoofd dat zegt "Wanneer zullen ze het ontdekken?". Senior-managers geven soms openlijk toe dat ze niet thuishoren tussen ervaren leiders. Dit beïnvloedt het zelfvertrouwen en heeft gevolgen voor hun inzet. Dan is het van belang het stemmetje te herkennen en de gedachte te veranderen of te negeren. Praktisch doet u dat door bijvoorbeeld te herkennen wanneer uw hartslag in een bepaalde situatie omhoog gaat en dat dan te onderdrukken door dieper, rustiger te ademen.
 
2. Stress-factoren horen bij het huidige werk, het gaat erom hoe u ermee omgaat. Houd letterlijk controle over uw denken en handelen. Het lichamelijk omgaan met stress is goed te oefenen in simulaties waarin managers in nieuwe leiderschapsrollen worden geforceerd. Een ander recent onderzoek van Ashridge, The Neuroscience of Leadership Development: Preparing Through Experience, toont aan dat bij stress het bloed naar de prefrontale cortex in de hersenen gaat, waarna een hoog-cognitieve reactie wordt aangestuurd. Maar bij te veel stress gaat het bloed naar de ledematen, iets wat niet goed is voor het nemen van beslissingen. Dit kan resulteren in ‘brain freeze’, waarbij het lichaam niet langer energie stopt in denken maar voorbereidingen treft om te vechten of te vluchten. Mensen die het gevoel hebben een situatie aan te kunnen, bijvoorbeeld omdat ze dat in simulaties hebben geleerd, reageren positiever dan mensen die een situatie als bedreiging beschouwen.
 
3. Wees dapper; een nieuwe rol met beide handen aangrijpen is het belangrijkste moment voor leiders in een nieuwe rol. Hier manifesteert het bedrieger-syndroom zich het sterkst en kan mensen afhouden van het grijpen van kansen. Mensen hebben zelden spijt van kansen die ze benutten, alleen van kansen die ze hebben laten lopen.
 
4. Onderschat de kracht van coaching niet tijdens transities. Wanneer managers zichzelf afvragen of ze promotie moeten maken of een ambitieus project moeten oppakken, kan de begeleiding van een executive coach een goede hulp zijn. Deze specialisten helpen bij zelfevaluatie en ondersteunen positieve keuzes, zodat managers niet alleen bij zichzelf te rade gaan.
 
5. Mindfulness kan een helpende techniek zijn om psychologische tegendruk te ondermijnen. Mindfulness is een belangrijk onderdeel van het boeddhisme en wordt steeds vaker in het bedrijfsleven toegepast om om te gaan met stress en angsten. Het gaat er in de basis om dat u zich bewust bent van het moment en nadrukkelijk focust op gedachten en gevoelens. Als usnapt hoe uw gedachtegang loopt, is het ook mogelijk dat proces te veranderen.
 
Accepteer uw twijfel
Megan Reitz: "Veel succesvolle zakenmensen komen er voor uit dat ze bedenkingen hebben bij hun succes en dat ze bang zijn vroeg of laat ‘ontdekt’ worden. Sheryl Sandberg van Facebook heeft gezegd ‘Er zijn nog steeds dagen dat ik wakker wordt en me een bedrieger voel. Dan ben ik niet overtuigd dat ik hier zou mogen zijn.’. Iedereen die daarmee kampt moet daar ook niet te zwaar aan tillen. Twijfel is onderdeel van het menselijk wezen. Dat accepteren is ook al een belangrijke stap."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Digital risk protection maakt preventief ingrijpen mogelijk
 Miljarden in revolverende fondsen, maar verantwoording nog summier
 Drie handige kantoorapps in 2019
 

Gerelateerde nieuwsitems

 50 succestips
 De schaduwkant van leiderschap
 Negen kenmerken van werknemers die makkelijk promotie maken
 Aandacht als basis van leiderschap
 
 
reacties
 
art-jo.wittenberg@blueoctopus.nl  |   | 
20-01-2015
 | 
11:16 uur
En hoe voorkom je dat deze technieken doorschieten naar een plaat voor je kop?

Te vaak lezen we over gevallen ''top'' managers die nog steeds niet begrijpen dat ze er naast zaten.

Zelf denk ik dat dit bedrieger-syndroom je ook kan helpen tegen het plaat-voor-je-kop syndroom. De kunst is dan wel om de twee in evenwicht te houden.
Mauritz  |   | 
5-02-2016
 | 
17:17 uur
De leuze ' when you can fake it you will make it ' ijlt nog gretig na. En in het rollenspel en publiekstheater van de vele overtollige meeting en vergaderingen val het toch op hoe velen gaan lopen en pronken met de concepten en ideeën van ondergeschikten en anderen. De beroemde Pitch van een assertief betoog. Beoordeling en talenten en capaciteiten en karakter blijft een zeer dubieuze aangelegenheid.
Vita  |   | 
14-02-2016
 | 
14:04 uur
Het boek F*ck die Onzekerheid gaat hier helemaal over!Geweldig boek met 7 stappen om er af te komen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Zeven seo factoren die óók in 2019 werken (1) 
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (3) 
Korte autoritten vervangen door de fiets loont (1) 
top10
Zo regisseer je het begin van jouw presentatie (video)
Drie handige kantoorapps in 2019
Drie op de tien werknemers ervaren informatieovervloed
Papieren data nog steeds onveilig
Vijf tips om te besparen op softwarelicenties
Internationale M&A-activiteiten voegen afgelopen anderhalf jaar al geen waarde meer toe
Politieke verschuivingen vergroten risico's Europees bedrijfsleven
ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
Tinder populairste dating app in Nederland
Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
meer top 10