zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Humor en voordeel zijn de gouden combinatie voor een commercial

14 januari 2015 - Vanavond kan het Nederlandse publiek weer stemmen op de favoriete TV commercial van het afgelopen jaar. Onderzoeksbureau Panteia heeft onderzoek gedaan naar de emotionele impact van de tien genomineerde TV commercials voor de Ster Gouden Loeki 2014.

Het blijkt dat commercials die humor inzetten hoog scoren. Wanneer dit wordt gecombineerd met een aanbieding, wordt het meeste effect gesorteerd. De commercial van Specsavers heeft de meeste emotionele impact en maakt dus grote kans op de Ster Gouden Loeki 2014.



Finalisten
In de finale van de Ster Gouden Loeki wordt bekend gemaakt wie van de 10 halve finalisten (Bol.com, Jumbo, GAMMA, Albert Heijn, KLM, KNGF Geleidehonden, Calvé Pindakaas en Specsavers) doorgaan naar de live finale en welke commercial uiteindelijk tot winnaar wordt gekozen door het Nederlands publiek.  
De top vijf is gebaseerd op de emotionele reacties van respondenten tijdens het kijken van de commercials. Er is niet gevraagd naar hun bewuste voorkeur, maar gemeten welke emoties (gezichtsuitdrukkingen) de commercials oproepen. Wanneer de emotionele betrokkenheid, activering van positieve emoties en attentiewaarde (in de eerste 5 seconden) van de commercials naast elkaar worden gezet, is de top vijf:
1. Specsavers
2. Albert Heijn (Route 99)
3. Gamma
4. Bol.com (Flappie)
5. KNGF

Specsavers grootste kanshebber
Op basis van deze meting zou de reclame van Specsavers dus als winnaar uit de bus komen. De commercial is sterk in de eerste vijf seconden en weet de aandacht ook goed vast te houden. Daarnaast roept de commercial het sterkst een positieve emotie op dankzij de humoristische insteek. Op het moment dat het merk Specsavers in beeld komt, is er ook een aanbieding in beeld. De aanbieding roept positieve emoties op, die wordt geassocieerd met het merk in beeld.
De top 3 bestaat uit reclames die niet alleen goed zijn in het oproepen van positieve emoties, ook alle drie salesuitingen bevatten. Dit blijkt dus een gouden combinatie.

Bewuste en onbewuste emoties onderzocht
Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van FaceValue, een innovatieve methode waarbij de gezichtsuitdrukkingen van respondenten geanalyseerd kunnen worden op meer dan 400 punten. Hiermee is achterhaald welke reclame de meeste emotionele impact heeft op de consument en dus grote kans maakt op de Ster Gouden Loeki. Een goede commercial roept veel emoties op en houdt daarmee de aandacht vast. Door analyse van gezichtsuitdrukkingen zijn deze bewuste en onbewuste emoties te achterhalen. Deze methode is onder andere gevalideerd door de Radboud Universiteit Nijmegen.

KNGF scoort goed in de eerste vijf seconden
In het onderzoek is gekeken naar de kracht van de reclame in de eerste vijf seconden, of de commercial blijft boeien en in hoeverre er (positieve) appeal in zit. Hieruit kwam naar voren dat de attentiewaarde voor de reclames van het KNGF, Specsavers en Albert Heijn (kerst) sterk is. Met name het KNGF scoort op dit punt bijzonder goed. In de commercial is een man in oorlogsgebied te zien. Even lijkt hij dood, maar na enkele seconden opent hij zijn ogen. Doordat de man nog blijkt te leven ontstaat er een positieve respons. De spanning in de scene zorgt er dus voor dat de televisiekijker minder snel naar de afstandsbediening zal grijpen. Deze commercial weet hiermee goed de aandacht van de kijker te trekken. Dit is een belangrijke voorwaarde voor het uiteindelijke slagen van een TV commercial.

Emotionele betrokkenheid
Wanneer er wordt gekeken naar de emotionele betrokkenheid dan blijken met name de reclames van Specsavers, Bol.com (Zwarte Piet) en Gamma het goed te doen. De emotionele impact van deze reclames op de kijkers is sterk, oftewel: de kijkers blijven geboeid door de reclames. De reclames van de Specsavers, Albert Heijn (Route 99) en Gamma doen het op emotioneel gebied goed. De intensiteit van de emoties is relatief hoog en respondenten laten een hoge positieve respons (blijdschap) zien. Dit is te danken aan de humor in de reclame. Op vele punten in de commercial kon worden gelachen.

Loden Leeuw
In het onderzoek van Panteia is ook de commercial van HoyHoy geanalyseerd. Deze reclame werd op 5 januari jl. uitgekozen als meest irritante reclame en ontving hiervoor de Loden Leeuw. De reclame blijkt maar weinig emotionele reacties op te roepen in de eerste paar seconden van reclame. De kans dat de kijker weg zapt is dus groot. Kijkers blijven matig geboeid bij deze commercial en overall scoort de reclame ook in het onderzoek veruit het slechtst.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De online en mobiele trends van 2012
 Is het einde van de traditionele reclame nabij?
 Ster Gouden Loeki 2010: liveshow bomvol reclame
 Vrouwenstem overtuigender in radiocommercial
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10