23 december 2014 -
De vernieuwde editie van de Nationale Search Engine Monitor is uit: het onderzoek dat sinds 2002 het zoekgedrag van Nederlandse internetgebruikers in kaart brengt. Nieuw dit jaar zijn de specifieke insights per device; hoe zoekt Nederland op desktop/laptop, tablet en smartphone?
De eerste resultaten laten een verrassende prominente positie voor Startpagina als zoekmachine zien, terwijl het gebruik van Google.nl is afgenomen.
Meest gebruikte zoekmachine per device
Waar in voorgaande editie 93 procent van de respondenten Google noemde als meest gebruikte zoekmachine, loopt dit nu uiteen van 82 procent op desktop tot 85 procent op smartphone en 86 procent op tablet. Ondanks deze daling is en blijft Google de absolute winnaar in zoekmachine-land, met Startpagina als runner-up. Daarnaast valt het verhoogde percentage van respondenten die geen zoekmachine gebruiken op tablet en smartphone op.
Meest gebruikte zoekmachine Nederlandse internetgebruikers
Google
Startpagina
Vinden.nl
Bing
Overig
Startpagina populair 50+ doelgroep
twaalf procent van de respondenten van 50 jaar en ouder geven aan Startpagina het meest te gebruiken als zoekmachine, terwijl Startpagina ondervertegenwoordigd is onder de hoger opgeleiden en jongeren. Deze groep van 50+ bevindt zich voornamelijk op desktop/laptop en is ondervertegenwoordigd op mobiele apparaten.