zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf telecomtrends waar u uw voordeel mee doet

18 december 2014 - Een mobiele aanbieder die de klant per dag laat bepalen of hij van zijn netwerk gebruik wil maken? Belminuten of data doorverkopen bij vakantie? Een treinkaartje aanschaffen met de belminuten die nog in de bundel zitten?

Deze mogelijkheden bestaan al of komen binnenkort, als innovaties het mobiele aanbod in Nederland op zijn kop zetten.


"De Nederlandse telecomsector staat aan het begin van een innovatiegolf," zegt Sameer Mehta van Roland Berger Strategy Consultants. Dat is volgens hem goed nieuws voor de consument. Die heeft straks meer flexibiliteit en controle. Mehta voorspelt dat de innovaties van nieuwe, 'virtuele' aanbieders (die zelf geen infrastructuur aanleggen, maar bandbreedte inkopen bij bestaande netwerken) uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië de komende tijd overwaaien naar Nederland. Hij verwacht dat vijf trends het mobiele aanbod gaan bepalen:

1. Vrijheid
Consumenten krijgen meer controle over hun abonnement. Daarbij gaan ze korte contracten aan met de providers, of zelfs helemaal geen contracten, aldus Mehta. Abonnementen met een looptijd van twaalf of zelfs 24 maanden, met vastgelegd het aantal belminuten, sms'jes en dataverbruik zijn binnenkort verleden tijd. Mehta geeft het Amerikaanse Ting als voorbeeld: bij die provider hebben klanten geen abonnement, maar betalen ze aan het einde van de maand voor het aantal minuten en de data die ze hebben gebruikt en kunnen ze op elk gewenst moment van de diensten van Ting afzien.

2. Eenvoud
De mobiele aanbieders zullen hun aanbod drastisch vereenvoudigen, voorspelt Mehta. Puzzelen welke telefoon in combinatie met welk abonnement van bellen, sms'en en internetten het voordeligst is bij welke provider, hoeft straks niet meer. In de VS biedt een aanbieder als Voyager onbeperkt bellen en sms'en en hoeft de klant alleen te kiezen hoeveel gigabyte dataverbruik hij wenst. Abonnementen worden ook transparanter, zegt Mehta. "Zonder verborgen kosten, zoals die van de 'gratis' telefoon. Consumenten zien precies waarvoor ze betalen."

3. Social
Het mobiele aanbod gaat deel uitmaken van het sociale online-landschap, aldus Mehta. Waartoe dat kan leiden? Het delen van bundels, bonussen voor bestaande klanten die nieuwe klanten werven, communities van klanten die elkaar helpen (en zo mogelijk de helpdesk overbodig maken). Zo trakteert het Amerikaanse Karma klanten die anderen in staat stellen via hun apparaat te internetten op 100 MB aan data. GiffGaff beloont klanten met payback points voor het aantrekken van nieuwe klanten. Ze kunnen de punten inruilen voor cash of zelfs doneren aan een goed doel.
Mehta: "De mobiele aanbieder en de klant hadden altijd een klassieke koper-verkoperrelatie. De innovaties slechten nu die muur. Gebruikers kunnen hun bundel straks niet alleen gebruiken om met elkaar te communiceren, hij gaat deel uitmaken van het mobiele aanbod."

4. Datadominantie
Steeds meer aanbieders zullen met data-only-abonnementen komen. Whatsapp heeft de sms verdrongen, Facetime en Skype vervangen steeds vaker de belminuten. Mehta: "Het gevolg is dat consumenten soms betalen voor een bundel met minuten, sms'jes en data die ze slechts voor de helft gebruiken." Data-only-abonnementen lenen zich voor combinaties met 'slimme' hardware. FreedomPop in de VS is ooit begonnen door klanten bij hun abonnement een hoesje (met simkaart) voor de iPod Touch te geven. Zo kunnen ze internetten via het 4G-netwerk en zijn ze niet meer afhankelijk van wifi.

5. Vertrouwen
Telecom-aanbieders en hun klanten gaan elkaar meer vertrouwen, zegt Mehta. "Dat heeft gevolgen voor het mobiele aanbod."Trendsetter is Republic Wireless, wiens enige producten (voor een vast bedrag onbeperkt bellen, sms'en en internetten) alleen rendabel zijn als gebruikers zo veel mogelijk switchen van het 4G-netwerk naar een lokaal wifi-netwerk. Zo zorgen de klanten er samen voor dat de kosten voor de provider laag blijven. Iedereen profiteert daarvan. Mehta: "Aanbieders en consumenten vertrouwen elkaar steeds meer, en ontwikkelen een volwassener relatie."

Keuze
Sommige van deze trends zijn al te zien in Nederland, aldus Mehta. Zo hebben klanten van Bliep de vrijheid om per dag te bepalen of ze van het netwerk gebruikmaken of niet. De keuze is verder simpel: klanten betalen niets (maar zijn dan wel bereikbaar), 50 eurocent (de hele dag online) of een euro (de hele dag online en bellen).
Bij 'sim-only' aanbieders als Simyo en Ben kunnen klanten per maand hun bundel aanpassen of opzeggen. Choozze biedt zijn klanten slechts twee abonnementsvormen, zero en bright. En het Amerikaanse Freedompop betreedt naar verwachting binnenkort de Nederlandse markt met een gratis bellen/internetten abonnement.
Intussen spelen de grootste aanbieders in Nederland - KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 - in op deze vijf trends. Ze versimpelen hun abonnementen en mikken bijvoorbeeld nadrukkelijk op data-only-contracten. Mehta: "De telecomindustrie innoveert volop en Nederland is geen uitzondering. Weldra zullen klanten meer flexibiliteit, keuze en controle hebben dan ooit tevoren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Administratieve, logistieke en sales banen meest populair onder werkzoekenden
 Klanttevredenheid op hoger level met ISO 10000-serie
 Vijf manieren om data-downtime te voorkomen tijdens de vakantie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Verslechterd imago schaadt arbeidsmarkt telecombranche
 'Telecomsector kan twintig procent besparen met lean telco'
 Gebruikers stellen telecom providers aansprakelijk voor beveiliging-issues
 Nederlandse bedrijven geen inzicht in kosten mobiele telefonie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10