zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aanschaf financieel product niet mogelijk via voorkeurskanaal

16 december 2014 - Voor veel consumenten is het niet mogelijk om een financieel product, bij bijvoorbeeld een bank of verzekeraar, aan te schaffen via het kanaal waaraan zij de voorkeur geven. Uit consumentenonderzoek van Everest blijkt dat 40 procent van de aankopen niet tot stand komt via het voorkeurskanaal.

Tevens blijkt dat van de consumenten die één of meerdere producten online hebben aangeschaft, of dat hebben geprobeerd, vijftien procent tijdens het aanschafproces is afgehaakt. De belangrijkste redenen hiervoor zijn: er werden teveel vragen gesteld (37 procent), de prijs bleek te hoog uit te vallen (32 procent) en het proces duurde te lang (26 procent).



Eerste contact met financiële instellingen
Wat betreft de eerste kennismaking met een financiële organisatie schetsen de onderzoeksresultaten een rooskleuriger beeld. Consumenten geven massaal de voorkeur aan een online eerste kennismaking: bijna 40 procent kiest hiervoor. Daarnaast wordt een persoonlijk gesprek met een bank of verzekeraar door bijna een kwart als voorkeurskanaal genoemd (24 procent). Twaalf procent kiest voor een persoonlijk (of telefonisch) gesprek met een intermediair.
"De huidige consument wil niet meer naar de pijpen van financiële dienstverleners dansen." Dat stelt Joost Vanstreels, portfoliomanager bij Everest. "Als een consument op zondagavond online een verzekering wil afsluiten, dan moet het gehele proces, van oriëntatie tot en met de daadwerkelijke koop, online gefaciliteerd worden. Toch blijkt dat dit nog lang niet altijd mogelijk is. Een gemiste kans, want de techniek is er klaar voor. Zo zijn er intelligente oplossingen, waarbij de klantsituatie centraal staat en consumenten inzicht krijgen in de oplossingen die aansluiten op hun persoonlijke situatie. Denk aan geschikte verzekeringen bij gezinsuitbreiding. Met deze service kunnen financiële instellingen ervoor zorgen dat zij net die extra stap zetten naar een perfecte en oprechte verbinding met de klant. Deze stap mogen we absoluut niet onderschatten, want banken of verzekeraars kunnen zich juist op dit gebied onderscheiden."

Meer onderzoeksresultaten zijn te vinden in het consumentenonderzoek. Dit is (gratis) te downloaden. Op basis van de onderzoeksresultaten is het visiepaper ‘Klantbinding in de nieuwe financiële wereld’ geschreven: Deze is eveneens kosteloos te downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
 Spotler neemt Engelse marketing automation speler over
 Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven met goed risicomanagement presteren beter
 Financieel kennisniveau van consumenten is ondermaats
 Oplossing proactief relatiebeheer voor financiële dienstverleners
 Waarom kiezen mensen voor een financieel planner?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling (1) 
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
Nederlander heeft liever geen expat als collega
IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
meer top 10
vacatures
meer vacatures