zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kleine organisaties sneller digitaal volwassen dan grote

18 november 2014 - Kleine organisaties in Europa zijn naar verwachting eerder digitaal volwassen dan grotere organisaties. Dit blijkt uit recent onderzoek dat door Coleman Parkes in opdracht van Ricoh is uitgevoerd.

Organisaties die digitaal volwassen zijn, zetten geavanceerde tools in om de organisatie aan te sturen, omarmen technologie en gebruiken technologie voor het (digitaal) inrichten van hun werkprocessen. Kleine organisaties beschouwen digitale volwassenheid als de ultieme kans om zich te onderscheiden in de markt ten opzichte van grotere concurrenten. Een ruime meerderheid van de kleine organisaties tot 100 medewerkers (79 procent) zegt dan ook te profiteren van een implementatievoordeel, omdat ze hun processen vele malen sneller kunnen optimaliseren dan grotere organisaties. Daarnaast is 64 procent van mening dat ze nieuwe technologie sneller begrijpen, inzetten en ervan profiteren.



Aanpassingsvermogen en alertheid
Dankzij aanpassingsvermogen en alertheid lijken kleine organisaties zich in een ideale positie te bevinden om snel digitaal volwassen te worden. Toch blijkt uit het onderzoek dat zij zich minder bewust zijn van alle voordelen. Hoewel 39 procent van de kleine organisaties ervan overtuigd is dat binnen twee jaar digitale transformatie wordt omgezet in digitale volwassenheid, denkt 27 procent dat dit ze niet zal helpen om de winst te verhogen. Daarnaast verwacht 23 procent van de kleine organisaties dat digitale volwassenheid geen enkele invloed op de winstgevendheid zal hebben, vergeleken met elf procent van de grote organisaties.

Voordelen digitale volwassenheid
Het onderzoek laat zien dat grote organisaties een positievere kijk hebben op de voordelen van digitale volwassenheid. De meest genoemde voordelen zijn:
•    Eenvoudigere toegang tot informatie (93 procent)
•    Verbeterde bedrijfsprocessen (90 procent)
•    Toegenomen concurrentiekracht (86 procent).
Ondanks het feit dat kleinere organisaties de impact van digitale volwassenheid op de concurrentiekracht en de winst minder positief inschatten, zagen ook zij voordelen:
•    Eenvoudigere toegang tot informatie (79 procent)
•    Verbeterde bedrijfsprocessen (79 procent)
•    Efficiënter werken (74 procent).

Klantbinding en sales
Herman Keijsers, Director IT & Outsourcing Services bij Ricoh Nederland: "Hoewel in het verleden met name kleinere organisaties digitale technologie inzetten om klantenbinding en sales te verbeteren, zien we dat de grotere organisaties daar nu terrein winnen. Grotere organisaties beschikken namelijk over de middelen om de innovaties van kleinere organisaties over te nemen en te verbeteren. Dankzij hun schaalgrootte kunnen ze activiteiten, klantenservice en daarmee hun winst eenvoudiger optimaliseren."

Strategie en focus
Het onderzoek laat zien dat strategie en focus waarschijnlijk het verschil veroorzaken in de houding van kleine en grote organisaties ten opzichte van de financiële voordelen van digitale volwassenheid. Bij 66 procent van de ondervraagden bij grotere organisaties is sprake van een senior medewerker die zich volledig kan focussen op dit onderwerp, tegen 53 procent bij kleinere organisaties. 81 procent heeft daarbij een helder beeld van hoe dit doel kan worden bereikt, bij kleinere organisaties is dit 71 procent.

Ondersteuning nodig
Ondanks de verschillen, zijn zowel kleine als grote organisaties van mening dat ze bij het realiseren van digitale volwassenheid ondersteuning nodig hebben. Ruim de helft van alle kleine (53 procent) en grote (59 procent) organisaties schakelt externe leveranciers in. Men verwacht dat dit aantal nog verder zal toenemen. Keijsers legt uit: "Om de toegenomen concurrentie het hoofd te kunnen bieden en om het enthousiasme voor digitale initiatieven binnen de organisatie te bevorderen, hebben kleinere organisaties senior leiderschap nodig. Externe partnerships, het opleiden van medewerkers en het werven van nieuw personeel spelen ook een belangrijke rol in deze mix. Zodra een kleine organisatie een digitale strategie voor alle bedrijfsprocessen, inclusief de back-end operations en klantenservice aan de voorkant, heeft opgesteld, zullen ze ook een positievere kijk krijgen op hoe dit de groei van de organisatie kan stimuleren."

Ga voor meer informatie over kleine en grote organisaties op weg naar digitale volwassenheid naar www.ricoh.nl/thoughtleadership.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven digitale trends voor 2015
 Management houdt digitale dialoog bij overheid tegen
 Social Media hét wapen voor klantbehoud door verzekeraars
 De verwachting van managers: binnen vijf jaar digitaal volwassen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10