zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Infrastructure-as-a-Service in Europa voor het eerst groter dan traditionele hosting

14 november 2014 - Steeds meer grote ondernemingen in Europa gaan over op de cloud. Dit blijkt uit onderzoek van Interxion. Het onderzoek brengt onder meer aan het licht dat traditionele hostingdiensten steeds vaker worden vervangen door Infrastructuur-as-a-Service (IaaS).

De onderzoeksresultaten laten zien dat de vraag naar cloud-diensten, zoals IaaS en SaaS, de vraag naar traditionele hostingdiensten, waaronder managed-, dedicated- en web hosting, dit jaar voor het eerst overstijgt. Waar vorig jaar 36 procent van de respondenten een sterk toenemende vraag naar IaaS constateerde, is dat dit jaar 43 procent. In lijn hiermee beschouwt nog maar 23 procent van de respondenten de vraag naar traditionele hostingdiensten als de belangrijkste voor hun bedrijf, terwijl een jaar eerder 56 procent van de ondervraagden deze mening nog was toegedaan.


 
Toenemende concurrentie
Uit het onderzoek blijkt ook een toenemende concurrentie tussen wereldwijde cloud-platforms en de regionale en lokale Europese dienstverleners. Waar vorig jaar slechts dertien procent van de respondenten internationaal opererende cloud-dienstverleners als hun belangrijkste concurrent beschouwde, is dat dit jaar bijna verdriedubbeld tot 37 procent. Nu internationale dienstverleners steeds meer platformen in Europa gaan exploiteren, ontwikkelen lokale dienstverleners strategieën om zich van hen te kunnen onderscheiden. De focus op klantenservice wordt door de grote meerderheid van de respondenten (86 procent) , beschouwd als de belangrijkste factor waarmee ze de concurrentie het hoofd kunnen bieden en het verschil kunnen maken. 
 "Als we de onderzoeksresultaten vergelijken met die van vorig jaar, dan is het duidelijk dat de markt sterk in beweging is. Als gevolg van het feit dat steeds meer bedrijven hun workloads naar de cloud overbrengen, verschuiven Europese dienstverleners hun aanbod van traditionele hosting naar cloud-diensten," zegt Jelle Frank van der Zwet, Directeur Business Development & Marketing van Interxion voor het cloud-segment. "De concurrentie intensiveert nu zowel lokale aanbieders als  wereldwijde aanbieders in dezelfde markt actief zijn. Om relevant te blijven, leggen lokale aanbieders de nadruk op klantenservice en diversificatie van hun portfolio in plaats van een directe concurrentiestrijd aan te gaan met de wereldwijde dienstverleners. Dit zal hen helpen om blijvend succes te kunnen boeken."

Het onderzoek toont verder aan dat:
• Het deel van de omzet dat voortkomt uit cloud-diensten naar verwachting blijft groeien. Twaalf procent van de respondenten geeft aan dat vorig jaar 60 procent of meer van hun omzet voortkwam uit IaaS, terwijl twee keer zo veel respondenten dit percentage noemen als het gaat om hun verwachting voor 2016.
• Dienstverleners bij voorkeur beschikken over eigen IT-infrastructuur. Meer dan driekwart van de respondenten (76 procent) bezit en beheert eigen IT-infrastructuur  en hardware als servers, routers en switches - in een eigen of extern datacenter. 
• Meer dan eenderde van de dienstverleners (35 procent) heeft een eigen datacenter dat ze als primaire omgeving gebruiken. 38 procent maakt gebruik van een datacenter van een onafhankelijke datacenterleverancier. De resterende 27 procent maakt gebruik van een cloud-infrastructuur als hun primaire platform.
 
Bekijk hier het verslag en de resultaten van de Europese Hosting en Cloud Survey 2014 van Interxion.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Mind your data
 2018: het jaar van de verliezer
 Het aanwerven van het juiste talent en het belang van kandidaatervaring
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisaties zetten in op internet en mobiel
 Beveiliging 70 procent beheerders kritieke infrastructuur gecompromitteerd
 Management heeft weinig vertrouwen in IT-infrastructuur van zijn organisatie
 De mythes rondom cloud ontkracht
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed (1) 
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (6) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
top10
Vijf zegeningen van een burn-out
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Nederlander met modaal inkomen ziet nettosalaris met bijna 50 euro stijgen
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed
Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
meer top 10