zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Informatie brandstofverbruik voor leaserijders ondermaats

8 september 2014 - Meer dan 51 procent van de berijders met een auto van de zaak wordt nooit geïnformeerd over het verbruik van de auto. Goede informatievoorziening is een bewezen simpele maatregel om direct kosten te besparen.

Als er wel informatie gegeven wordt, is dit meestal door de leasemaatschappij. Werkgevers laten hier kansen liggen.



Inzicht in verbruik
Leaserijders zijn over het algemeen zelf goed bewust van het verbruik van de auto. 69 procent weet ongeveer wat het verbruik is en 23 procent houdt het zelfs exact bij. Bij een goed inzicht is gebleken dat berijders bereid en in staat zijn om flink zuiniger te rijden. Hier is dus nog veel te winnen. VAVDZ ondersteunt initiatieven die gericht zijn op het efficiënter gebruiken van de auto. Dit begint bij het goed informeren van de berijder en hier zit dus het probleem.

Informatie over verbruik?
Aan de berijder is dit jaar weer gevraagd of hij/zij geïnformeerd wordt over het brandstofverbruik van de auto en zo ja, door wie. In 51 procent van de gevallen wordt de berijder niet geïnformeerd over het brandstofverbruik. In 2013 was dit 50 procent. Voor een positief effect is minimaal maandelijkse informatie een vereiste. Slechts 18 procent van de berijders verkrijgt maandelijks informatie. In slechts 31 procent van de gevallen is de informatie afkomstig van de werkgever. In 62 procent van de gevallen zorgt de leasemaatschappij voor de informatie. De conclusie is dat er het afgelopen jaar geen vooruitgang geboekt is op het gebied van informatieverstrekking aan berijders over het brandstofverbruik.
"Daar waar werkgevers in meer dan 75 procent van de gevallen in staat zijn geweest de autoregeling van de berijder aan te scherpen, lukt het niet om de berijder te voorzien van goede informatie over het brandstofverbruik," stelt Martin Huisman, voorzitter Vereniging Auto Van De Zaak. "Wij vinden dit teleurstellend en roepen bedrijven op om hier energie in te steken. Wij hebben liever dat de wagenparkbeheerder tijd steekt in de informatievoorziening over brandstofverbruik, dan muggenzifterij over innameschades en verplichtingen in autokeuzes. Het kosteneffect is hetzelfde."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse man kiest vaker voor Plug-in Hybride auto
 Vakantieauto mee? Voorkom dubbele bijtelling
 Jonge leaserijder wil keuze in type vervoersmiddel
 Leaserijder kiest voor ruimte en PK’s
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10