zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe Werken maakt opmars, maar heeft ook nadelen

23 april 2014 - Het Nieuwe Werken krijgt veel belangstelling. Steeds meer organisaties schakelen over naar een mix van thuiswerken, het herinrichten van kantoren op basis van werkplekdelen en het beoordelen van resultaten van de werknemers in plaats van aanwezigheid.

Dergelijke ingrepen in het klassiek beeld van de werkplek zijn echter niet zonder beperkingen. Om Het Nieuwe Werken te doen slagen, is evenwicht nodig tussen de verschillende aspecten van deze vorm van werken. Dat blijkt uit een publicatie van de Stichting Innovatie & Arbeid binnen de SERV, dat onder meer op basis van observatie in acht bedrijven onderzoek deed naar hoe Het Nieuwe Werken er uit ziet op de werkvloer. Jo Libeer, voorzitter SERV: "De acht bedrijfscases tonen duidelijk aan dat de nieuwe manier van werken op verschillende manieren kan worden toegepast. We zien dit ook bij andere ondernemingen. Het is aan elke organisatie of onderneming om voor zichzelf een evenwicht te vinden in de verschillende aspecten van Het Nieuwe Werken."



Het Nieuwe Werken: voordelen, maar ook beperkingen
De verschillende aspecten van Het Nieuwe Werken hebben hun voor- en nadelen. Tele- en thuiswerken staan voor flexibiliteit en autonomie van de werknemers, maar moeten beperkt worden om redenen van sociale samenhang van de werknemers op de werkvloer en nood aan structuur en overleg binnen een bedrijf. Daarnaast gaat de aandacht van werkgevers minder dan vroeger uit naar hoeveel werk men thuis verricht, maar wel naar de risico’s van open kantoren. Open kantoren brengen een aanzienlijke kostenbesparing met zich mee en kunnen zorgen voor meer transparantie en overleg, maar onderzoek wijst uit dat ze ook aanleiding geven tot concentratieproblemen op het werk, zeker voor de werknemers die nood hebben aan structuur.
Het Nieuwe Werken houdt dus ook risico’s in. De aard en de personeelssamenstelling van een onderneming of organisatie bepalen in welke mate de beperkingen doorwegen. Er is nood aan een degelijke ontleding van de verschillende aspecten om na te gaan of en in welke omgeving Het Nieuwe Werken een meerwaarde biedt voor de ondernemingen, organisaties en hun werknemers.

Zoeken naar evenwicht
Zoeken naar een evenwicht tussen de verschillende aspecten van Het Nieuwe Werken is de boodschap. Zo worden de nadelen van open kantoren gecompenseerd door werken van thuis uit en door een taakgerichte inrichting van de werkvloer. Het beperken van het aantal dagen van thuiswerk bewaakt dan weer de sociale samenhang op de werkplek. Als een dergelijk evenwicht wordt bereikt, kan Het Nieuwe Werken zijn doelen bereiken. Zo niet kunnen onbedoelde effecten optreden en worden  de beperkingen van Het Nieuwe Werken zichtbaar.

Grondige ingreep is relatief
Het Nieuwe Werken gaat meestal gepaard met andere ingrijpende veranderingen binnen ondernemingen en organisaties: een nieuwe missie, kostenbesparing, een verhuis. Dit vergroot de impact van Het Nieuwe Werken. Veel ondernemingen en organisaties gebruiken echter al instrumenten die de nieuwe manier van leiding geven ondersteunen, zoals functiebeschrijvingen en evaluatiegesprekken die ervoor zorgen dat de nadruk van de beoordeling en evaluatie op het resultaat van het werk ligt. Daardoor is de breuk in managementstijl met het verleden vaak minder groot dan verwacht.
U vindt het rapport hier.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kostenbesparing voornaamste verwachting van HNW
 Flexibel werken ingeburgerd, het Nieuwe Werken (nog) niet
 Balen van Het Nieuwe Werken
 Het Nieuwe Werken heeft juridische haken en ogen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10