zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Het Nieuwe Werken heeft juridische haken en ogen

22 mei 2013 - Met de flexibilisering van de arbeidsmarkt groeit ook de mate waarin werkgevers verschillende manieren van organiseren verkennen. Dit fenomeen is bekend onder de noemer 'Het Nieuwe Werken'. Met Het Nieuwe Werken kan tot optimale werkconcepten worden gekomen, maar er zijn ook diverse arbeidsjuridische kanttekeningen.

Dat stellen mr. Mariëlle Scheepens, arbeidsjurist bij BW7 en drs. Ank Verheyen, eigenaar van InCase . Scheepens: "Een werkgever beperkt bij thuiswerken bijvoorbeeld zijn mogelijkheden om direct toezicht te houden op het verrichten van de arbeid door de werknemer." Volgens Scheepens kan dat een probleem veroorzaken, bijvoorbeeld omdat de werkgever aansprakelijk blijft voor overschrijding van de Arbeidstijdenwet. "De zorgplicht van de werkgever geldt namelijk ook in een thuiswerksituatie," aldus Scheepens. "Indien onderscheid tussen werk- en privétijd moeilijk gemaakt kan worden, kan dit ook problemen met zich meebrengen met betrekking tot de werkgeversaansprakelijkheid." 



Flexibele arbeidsrelaties
Het Nieuwe Werken stimuleert ook gebruik van flexibele arbeidsrelaties. Scheepens: "Maakt een werkgever gebruik van flexibele contracten, dan is het van belang goed op de hoogte te zijn van de relevante arbeidsrechtelijke regelgeving. Bij tijdelijke contracten kan onjuiste toepassing van de ketenregeling of het opvolgend werkgeverschap met zich meebrengen dat u werknemers onbedoeld voor onbepaalde tijd aan u bindt. Maar ook het gebruik van oproep- en uitzendkrachten is niet altijd zonder risico." 

Inspirerende werkvormen
Verheyen geeft aan dat de flexibele werkvormen voorheen redelijk standaard werden ingevoerd, maar dat nu de wens ligt om als organisatie te komen tot inspirerende werkconcepten. Dat gaat verder dan gebruik maken van flexibele contracten. Verheyen: "Vanuit een aantal werkprincipes, zoals tijd- en plaatsonafhankelijk werken, sturen op resultaat en vrije toegang tot kennis dienen werkgevers bewuste keuzes te maken om te komen tot een optimaal werkconcept. Een werkconcept dat aansluit bij de business, de werkprocessen en de mensen die er werken." Scheepens geeft aan dat dit een goede ontwikkeling is, zo lang werkgevers tijdens het keuzeproces maar rekening houden met de arbeidsrechtelijke regelgeving.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 5G in de logistiek: voorbereiden op de toekomst
 Winnaars bekend van 2019 EMEA Convergence Client Awards
 Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HNW is balanceren
 De nieuwe werkomgeving: van kostenpost naar strategische investering
 Verwachtingen HNW nog niet volledig gerealiseerd
 Het nieuwe belonen: traditionele functiehuis definitief op de schop
 
 
reacties
 
Adriana van Schalken | Payrolling Works  |   | 
22-05-2013
 | 
12:14 uur
Erg interessant, lastig om als werkgever om te gaan met bijvoorbeeld iemand die thuis werkt en de eventuele overschrijding van de arbeidstijdenwet. Hier ligt ook een grote verantwoordelijkheid voor de werknemer denk ik.
Leo Bonefaas  |   | 
24-05-2013
 | 
13:58 uur
Volgens mij zijn er niet zoveel problemen met de Arbeidstijdenwet. Lees mijn blogartikel (Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Geld opzijzetten voor later
reacties
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
Betere werksfeer vermindert werkstress (1) 
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk (1) 
Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht (1) 
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa (1) 
De voordelen van content marketing (1) 
top10
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk
Betere werksfeer vermindert werkstress
Zestigplusser is zich niet bewust van gevaren openbare wifi
Hoe meer energiebronnen, hoe kleiner de kans op uitval
Zo voorkomt u keuzestress
Een start-up managen: op het juiste moment de juiste prioriteit stellen
Aantal unieke vacatures in de zorg stijgt met twaalf procent
Vrouwen nemen slechts 16,9 procent van bestuursfuncties wereldwijd in
Secretaresses en andere supportprofessionals zijn opvallend loyaal
Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie
meer top 10