zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bescherm uw werkgeversmerk: wijs verantwoord af

16 april 2014 - De Candidate Experience – de ervaring van een sollicitant met een werkgever en diens sollicitatieprocedure – is in sterke mate afhankelijk van de wijze waarop sollicitanten worden afgewezen.

Dat is één van de conclusies uit het onderzoek naar de Candidate Experience dat is uitgevoerd door Intelligence Group in samenwerking met Nuwerk.



Toelichting van de recruiter verbetert beeldvorming werkgever
Ongeacht op welk moment iemand is afgewezen, of dat bij de CV selectie was of na het derde gesprek, de mogelijkheid om de betreffende recruiter nog een keer te bereiken en de ontvangst van een toelichting op de afwijzing zijn van grote invloed op de ervaring van de sollicitant. Zo draagt de bereikbaarheid van de recruiter bij  aan een hogere waardering van de sollicitatieprocedure en de toelichting heeft een positieve impact op de verandering van het imago van de werkgever. "Afwijzing is misschien wel het minst prettige onderdeel van een functie in recruitment/HR. Dat verandert wellicht als u zich realiseert dat u daarmee toekomstige sollicitanten kunt behouden of zelfs winnen en daarmee een negatieve ‘buzz’ rondom uw werkgever kunt voorkomen. Zo draagt u zelf bij aan het ‘recruitment brand’," alsdus Véronique Oonk van Intelligence Group.

Persoonlijk afwijzen: gestandaardiseerd maatwerk
De sollicitanten uit het onderzoek zijn het minst positief over de toelichting van de afwijzing en de tips voor verbetering. Wanneer we alleen kijken naar de sollicitanten die bij de CV selectie zijn afgewezen, blijken al de vier aspecten van afwijzing de waardering voor de totale sollicitatieprocedure, de mate van ‘applicant referral’ en het imago van de werkgever te beïnvloeden. Daarnaast hebben de beoordeling van de toelichting bij afwijzing en de kwaliteit van de feedback impact op de afname van producten/diensten. De sollicitant is in dat opzicht ook een (toekomstig) consument. Véronique Oonk van Intelligence Group zegt hierover: "Persoonlijk afwijzen, met tips voor verbetering en inhoudelijke feedback, is bij de ontvangst van veel CV’s geen doen. Toch zijn er technisch gezien oplossingen, door bijvoorbeeld in je ATS opties aan te vinken waarmee u redenen van afwijzing combineert met tips en deze automatisch terug laat komen in een afwijzingsbrief of e-mail. Voeg natuurlijk ook even een telefoonnummer toe en/of mailadres voor meer toelichting."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Employer Branding via uw LinkedIn Bedrijfsprofiel – Een reeks gemiste kansen
 Social media zijn belangrijkste focus van recruitment in 2013
 Hoge werknemersbetrokkenheid, betere bedrijfsresultaten
 Google en BMW zijn de meest aantrekkelijke werkgevers van Europa
 
 
reacties
 
Masoud Yakoub  |   | 
16-04-2014
 | 
11:37 uur
Bijna alle bedrijven, uitzendbureau's, detacheringsbureau's en ieder die zich bezig hout met recruiment, hebben tegenwoordig een geautomatiseerde afkeursysteem. Nadat je sollicitatie is ontvangen, binnen een bepaalde tijd (bijvoorbeeld na 23 uur, sommige na 36 uur) krijgt de sollicitant een algemene e-mail bericht afkomstig van 'NOREPLAY e-mail adres' met een standaard stukje tekst. Vraag je naar de reden, dan krijg je geen reactie. Bel je, dan is de persoon meestal of in gesprek of op vakantie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10