zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Software defined: terug naar het klaslokaal

3 maart 2014 - Meer doen met minder, complexiteit van IT terugdringen, tekort aan specialisten. Zomaar wat ontwikkelingen waar de IT-manager en CIO van nu mee te maken hebben. Om hierop in te kunnen spelen, is het belangrijk om de laatste technologische ontwikkelingen goed in de gaten te houden.

Welke ontwikkelingen dragen bij aan een oplossing voor uw uitdagingen? Het antwoord komt van Harm de Haan, Manager Consultancy bij Telindus, die dit artikel schreef. De laatste tijd wordt er veel geschreven over software defined. En zoals dat gaat met nieuwe technologieën, denk bijvoorbeeld ook aan cloud, is het voor velen nog onduidelijk wat het nu precies is en wat het voor de IT-manager betekent. Maar software defined is wat we noemen een echte game changer en moet daarom zeker in de gaten worden gehouden.



Dicteren in het datacenter
Een mooie metafoor om uit te leggen wat software defined technologie precies is, is het klaslokaal. In een traditionele situatie geeft de leraar les, hij vertelt en de kinderen leren. Hij leert zijn studenten dat het ‘ik vind’ is en ‘hij vindt’, maar uiteindelijk bepalen de leerlingen hoe ze het opschrijven en dus of er fouten in zitten. De intelligentie zit dus bij de leerlingen. Waar we met software defined heengaan, is dat de intelligentie verdwijnt uit de losse componenten (de leerlingen/de hardware) door middel van abstraction. Leerlingen hoeven niet te weten hoe een woord geschreven wordt. De leraar dicteert en zij schrijven het gewoon over. Met andere woorden, de hardware hoeft niet te weten hoe een opdracht tot stand komt, maar voert de opdracht(en) ingegeven door de externe software gewoon uit (pool en automate). Voor software defined infrastructuren geldt dus dat de logica van de IT-infrastructuur, de software, wordt losgetrokken van de hardware en centraal beheerd wordt.

De uitdagingen
Hoewel software defined nog volop in ontwikkeling is, is het een serieuze trend die nu al veel aandacht vraagt van de IT-manager. Hier is echter veel kennis voor nodig.
De rol van de IT-manager is de afgelopen jaren veranderd en deze verandering zal ook met de komst van software defined verder doorzetten. IT wordt binnen veel organisaties nog te vaak gezien als een kostenpost, maar met de samensmelting van IT en business wordt IT echt faciliterend. U vraagt, wij draaien. Aan de IT-manager de taak om zich continu af te blijven vragen hoe hij waarde kan toevoegen aan de organisatie. Met software defined oplossingen is het mogelijk om sneller te schakelen, waardoor IT in staat gesteld wordt om de enabler van winst te worden.

IT voor de eindgebruiker
Aan de andere kant wordt het gebruik van IT voor de eindgebruiker eenvoudiger en sneller, omdat hij bijvoorbeeld aan de hand van self-service portals zelf keuzes kan maken, maar tegelijkertijd wordt de IT complexer. IT’ers zullen hun kennisgebied moeten verbreden. Het beheer wordt vereenvoudigd, omdat alles vanuit één centraal punt gemanaged kan worden, maar het feit dat oplossingen volledig gecentraliseerd en verder geïntegreerd worden, vraagt om brede én specialistische kennis. Expertises worden alleen maar belangrijker, omdat de infrastructuur ingewikkelder wordt. Met software defined hoeft er minder geprogrammeerd te worden, maar het belang dat het goed gedaan wordt neemt toe. Daarnaast werkt het systeem volledig geautomatiseerd, maar het moet wel in de gaten gehouden worden. Eén enkele fout in het centrale geautomatiseerde systeem kan de complete omgeving negatief beïnvloeden. Ook hier zijn experts voor nodig.
Naar de eindgebruiker verbetert de dienstverlening doordat er snel gereageerd kan worden op vernieuwingen. Het opschalen in hardware is eenvoudiger, omdat de functionaliteit in de software zit. Ook het ‘oppakken’ van de infrastructuur wordt eenvoudiger, bijvoorbeeld voor verhuizingen van datacenters, het uitrollen van desktops of het overstappen naar een externe cloudomgeving. Software defined infrastructuren stellen de IT-afdeling in staat direct te reageren op vraag vanuit de business, waarmee de toegevoegde waarde van IT nog zichtbaarder wordt.

Om de software defined technologie en de uitdagingen voor IT-managers verder toe te lichten, heeft Harm de Haan de whitepaper ‘Software defined: the game changer’ geschreven. Deze is te downloaden via  http://www.telindus.nl/nieuws-en-evenementen/whitepapers.html.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 

Gerelateerde nieuwsitems

 30 procent van de IT-professionals oriënteert zich op Software Defined Datacenter
 IT-professionals weten nog weinig over software defined infrastructuren
 ‘Innovatieve IT speelt hoofdrol bij groei middelgrote bedrijven’
 Grotere klantfocus leidt tot meer maatwerkapplicaties in 2014
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10