zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leaserijder kiest weer voor diesel

13 februari 2012 - Dieselmodellen zijn weer enorm in trek bij de leaserijder, zo blijkt uit de jaarlijkse analyse van LeasePlan Nederland. Meer van de helft van de leaserijders (56 procent) koos in 2011 voor diesel als brandstof. Dat is maar liefst 7,5 procent meer dan in 2010. Deze toenemende populariteit gaat ten koste van de benzinemodellen: het aantal benzinerijders daalde met zeker acht procent. Deze verschuiving is deels het gevolg van een groeiend aantal zuinige dieselauto’s in de lage bijtellingscategorieën.

De populariteit van de dieselmodellen valt onder meer te verklaren door de gunstige fiscale positie en het vergrootte aanbod van nieuwe, kleine en zuinige dieselauto’s die in de 14 procent-bijtellingscategorie vallen. Hybride modellen waren in 2011 iets minder gewild. Stonden de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid in 2010 in de top tien van meest favoriete modellen, afgelopen jaar kwam alleen de Lexus Hybrid 5d nog als hekkensluiter in deze lijst voor. De keuze in hybride modellen is wel toegenomen. 



Vergroening van wagenpark door lage bijtelling

Een belangrijke ontwikkeling in 2011 is het aantal leaserijders dat gedurende het jaar overstapte naar een auto in een lagere bijtellingscategorie. In het eerste kwartaal van 2011 koos nog bijna 39 procent van alle LeasePlan-klanten een auto uit de 25 procent-bijtellingscategorie, eind 2011 was dat maar 23,6 procent. Leaserijders bestelden massaal zuinigere en fiscaal aantrekkelijkere auto’s in de 20 of 14 procent-bijtellingcategorie. Het Nederlandse leasewagenpark ondergaat hierdoor een flinke vergroening.
Erik Staat, marketing directeur van LeasePlan Nederland, licht de verschuiving in de cijfers toe: "Deze ontwikkeling laat zien hoeveel invloed de fiscale maatregelen hebben op de keuze van een leaseauto. Je ziet duidelijk dat leaserijders kiezen voor kleinere, duurzamere auto’s. Dat dit resultaat heeft blijkt wel uit de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe bestellingen: deze daalde in 2011 van 133 naar slechts 121 gram CO2/km. Een daling van ruim negen procent ." 

Volkswagen onverminderd populair
Net als vorig jaar is Volkswagen in 2011 het meest gekozen automerk onder leaserijders en staat met maar liefst drie auto’s in de top tien van meest populaire auto’s met geel kenteken. De Volkswagen Polo is het populairste jongetje van de klas en stoot daarmee de Renault Megane Estate van de troon. De tweede plek is voor de Ford Focus, die een grote sprong maakt vanaf de zevende plaats in 2010. Nieuw in de top tien zijn de Peugeot 508 SW, de Seat Ibiza, de Lexus CT 200h en de Opel Astra Sports tourer.
Ook bij de auto’s met grijs kenteken is Volkswagen net als vorig jaar het meest gekozen automerk. De meest populaire bestelauto is echter de Renault Traffic.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leaserijder niet jaloers op auto collega
 Privé rijden zonder bijtelling mogelijk
 Zuinige leaseauto blijft voordelig
 Volkswagen domineert top tien leaseauto’s
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10