zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Coaching: zinvol of niet?

17 december 2013 - Coaching biedt de medewerker ondersteuning om zijn of haar pad te ontdekken en zélf tot oplossingen te komen. Het leidt tot beter functioneren, zowel thuis als op het werk. Het stimuleert verantwoordelijkheidsgevoel en toekomstgerichtheid.

Geen wonder dus dat de meerderheid van de Belgische bedrijven coaching toepast. Maar ondanks het feit dat ze hier relatief tevreden over zijn, meet slechts 53 procent de concrete resultaten. Dat blijkt uit onderzoek van Securex en ICF (International Coach Federation), zo meldt 6Minutes.be.



Tevreden
Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 85 procent van de ondervraagde bedrijven, zowel grote als kleine, gebruik maakt van coaching. Hiervan geeft 90 procent aan tevreden te zijn met het resultaat van de coaching. Leidinggevenden zijn het meest te spreken over coaching, uitvoerende werknemers het minste. Opvallend is ook de doe-het-zelf mentaliteit van veel managers, waardoor eigenlijk niet kan gesproken worden van echte coaching.

Betalen per sessie
Afhankelijk van wie coacht en wie gecoacht wordt, betalen bedrijven verschillende bedragen per coachingsessie. Voor coaching van uitvoerende medewerkers betalen bedrijven gemiddeld 160 euro per uur. Deze bedragen per uur lopen voor expertfuncties op tot gemiddeld 190 euro per uur. Het meest wordt betaald voor coaching van directieleden. Daarvoor betalen bedrijven gemiddeld 245 euro per uur. 34 procent betaalt meer, en telt bedragen neer die kunnen oplopen tot zelfs 1.000 euro per uur.

Effectief?
Of coaching effectief is, wordt door slechts 53 procent van de respondenten op een of andere manier gemeten. Coaching wordt voornamelijk subjectief geëvalueerd op individueel niveau en niet zozeer op team- of organisatieniveau. Indien effectiviteit wel gemeten wordt, doet slechts zes procent dit op basis van objectieve cijfergegevens (bijvoorbeeld het effect op verzuim, verloop of productiviteit). 62 procent meet voornamelijk op een subjectieve manier (is de coachee tevredener, gelukkiger?).

Doe-het-zelf mentaliteit van managers
In de meeste bedrijven neemt de leidinggevende het initiatief voor coaching en vervult hij ook zelf de rol van coach (51 procent). In 27 procent van de gevallen wordt een andere interne coach in de arm genomen en in slechts 23 procent een externe coach.
Henri Cnops, voorzitter ICF: "De doe-het-zelf mentaliteit van managers is dan wel goed bedoeld, maar vaak proberen ze onbewust hun eigen oplossing door te drukken, waardoor men niet kan spreken van echte coaching. Een echte coach helpt de coachee om zelf zijn of haar pad te ontdekken en tot eigen oplossingen te komen, iets dat veel motiverender en duurzamer is."


Bron: 6minutes.be
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Jongeren verdienen meer, maar als vrouw minder
 Ransomware schaadt mentale gezondheid IT-professionals
 Onbekwaam personeel veroorzaakt fouten en fysieke ongelukken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europees bedrijfsleven zet extra in op coaching
 De kracht van de teamcoach
 Coaching als kosteloos fundament voor talentisme
 Vier soorten coachende managers; welke bent u?
 
 
reacties
 
Eelco L  |   | 
17-12-2013
 | 
15:32 uur
Het lijkt mij inderdaad lastig om het effect hiervan te meten. Hier zou dan gebruik gemaakt moeten worden van een controle groep, die geen coaching krijgt, om de resultaten aan te tonen.
Jan Prins  |   | 
17-12-2013
 | 
21:29 uur
Wij starten geen coachtrajecten die gericht zijn op de persoonlijkheid (drijfveren/overtuigingen) zonder 0-meting. En doen ook altijd een effectmeting na afloop van het coach traject. Dat helpt zowel goed om gericht van start te gaan als om het resultaat inzichtelijk te maken.
Ellen  |   | 
18-12-2013
 | 
15:25 uur
@ Jan, en zeg na zo'n 3 jaar? Op korte termijn geven dit soort trajecten wel een effect op de nul-meting, maar ik ben altijd benieuwd naar het effect op lange(re) termijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Slechts helft vacatureteksten bevat salarisinformatie
Europese finance- en IT-leiders onthullen pad naar digitale financiële transformatie
Inflatie en de werkplek: vier op de vijf Nederlanders gaan werklocaties niet wijzigingen
Werkgevers zien zich door economische onzekerheid genoodzaakt geboekte vooruitgang op arbeidsvoorwaarden terug te draaien
Voorspellingen voor 2023: toename Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en Reconnaissance-as-a-Service
Werken waar je wil – ‘Het nieuwe werken is gewoon werk’
Betrokkenheid bij ESG en DEI daalt, maar stijgt op gebied van aantrekken van talent
Bij diversiteit en inclusie moet je verder kijken dan de groepssamenstelling
Trends voor de datacenterbranche
Helft van het topmanagement: SASE brengt hackers flinke slag toe
meer top 10