zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe en waar zoeken Nederlanders naar een baan?

6 december 2013 - Op 4 december zijn voor de eerste keer ‘de Rode Voorlopers’ uitgereikt. In acht categorieën is bekend gemaakt welke websites, intermediairs en printtitels de grootste voorkeur genieten onder de Nederlandse beroepsbevolking.

Randstad en Nationalevacaturebank.nl zijn de grote winnaars met beide twee prijzen.  In de overige categorieën zijn Jobbird.com, Twitter.com, De Telegraaf en Binnenlands Bestuur de winnaar van ‘de Rode Voorloper’. De winnaars zijn bekend gemaakt tijdens het webinar ‘Ontwikkelingen oriëntatiegedrag 2013’ waarin de belangrijkste trends & ontwikkelingen in het zoekgedrag van de Nederlandse beroepsbevolking zijn toegelicht door Intelligence Group.



Nationalevacaturebank.nl nummer een oriëntatie- en vacaturesite
Nationalevacaturebank.nl wist eind 2012 Monsterboard.nl, de jarenlange marktleider, van haar nummer een positie te verdringen. Met de overname en integratie van Jobtrack.nl heeft zij deze positie weten vast te houden en lichtjes weten te verbeteren in 2013. Daarmee is zij in de ogen van de Nederlandse beroepbevolking de vacature- en oriëntatiesite die de grootste voorkeur geniet bij het zoeken van een baan. Monsterboard en LinkedIn (in 2012 nog op de negende plek) maken de top drie compleet. Linkedin heeft in 2013 een sterke groei doorgemaakt als oriëntatiesite. De verwachting is dat zij deze positie in 2014 verder zal versterken en een belangrijke speler zal zijn in de race voor de nummer een positie.

Randstad nummer een uitzendbureau en werving- en selectiebureau
Randstad geniet, met kop en schouders, de voorkeurspositie van de Nederlandse beroepsbevolking als het gaat om oriëntatie via een uitzendbureau en werving- en. Dit geldt zowel voor Randstad als organisatie en Randstad Holding. In de top tien uitzendbureaus zijn de eerste twee plekken onderdeel van Randstad Holding, terwijl bij de W&S bureaus, vier van de tien labels een Randstad Holding zijn (Yacht, FunktieMediair en Tempo-Team). De traditioneel gespecialiseerde W&S bureaus, veelal zelf ook detacheerder en payroller, verliezen in deze categorie steeds meer positie aan de grote uitzenders en detacheerders.

De Telegraaf en Binnenlands Bestuur nummers een in print
De krant en vakbladen zijn nog steeds veel gebruikte kanalen in de zoektocht naar een baan. De krant die daarbij de grootste voorkeur geniet, is De Telegraaf. Daarmee weet zij de Volkskrant van haar nummer een positie te verdringen. Het AD blijft op een ongewijzigde tweede plaats staan. Bij de vakbladen zien we dat Binnenlands Bestuur het nummer een vakblad op de Nederlandse arbeidsmarkt is. Na het wegvallen van Intermediair, zijn het de nichetitels binnen deze categorie die met elkaar naar de voorkeur van hun eigen doelgroep streven.

Jobbird en Twitter sterkste groeiers in voorkeur beroepsbevolking
In de categorie ‘Snelst in voorkeur groeiende oriëntatiesite van Nederland’ stijgt Twitter het snelst met maar liefst 49 plekken ten opzichte van 2012. Het zijn met name de social media die in het oriëntatiegedrag een sterke groei doormaken. Naast Twitter, zijn LinkedIn en Facebook ook zeer sterke groeiers. In de categorie ‘Snelst in voorkeur groeiende vacaturesite van Nederland’ heeft Jobbird ‘de Rode Voorloper’ gewonnen. Jobbird heeft zich in relatief korte tijd een positie weten te bemachtigen bij de belangrijkste vacaturesites van Nederland. Andere sterke groeiers in deze categorie zijn Indeed en Randstad.nl.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Maatschappelijke waarde van flexwerk voor jongeren ontbreekt in advies commissie Borstlap
 Loonafspraken in december hoger dan ooit
 Talent onmisbaar voor Amsterdam als digitale hoofdstad
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Google verslaat vacaturebanken bij banenjacht jongeren
 Korter werkloos dankzij internet
 Werk nog steeds het meest gezocht in krant
 Nieuwe baan vooral gezocht op internet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Een op zeven rokers wil algeheel rookverbod (1) 
Nederlandse CEO AEX-fonds verdiende in 2017 gemiddeld 3,6 miljoen euro (1) 
Onbekend maakt onbemind (2) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eťn op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
top10
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
ĎPositief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiŽle bedrijfsprestatiesí
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Vier vereisten voor een efficiŽnt datacenter
2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
Een op zeven rokers wil algeheel rookverbod
Managen complexiteit cloudomgeving ontstijgt menselijke capaciteiten
Gros Nederlanders vindt kwijtschelden schulden niet kunnen
Slechts 25 procent van de investeerders heeft vertrouwen in digitale strategieŽn van banken
meer top 10