zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Philips wint prijs voor meest transparante jaarverslag

25 november 2013 - Philips is de winnaar van De Kristal 2013, de prijs voor het meest transparante jaarverslag van Nederland. De Kristalprijs voor maatschappelijke verslaggeving is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).

Philips biedt volgens de jury een geïntegreerd verslag, waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een duidelijke inbedding heeft in de organisatie, in de strategie en in innovatie. In het jaarverslag besteedt Philips ondermeer aandacht aan antitrust zaken, conflict mineralen, ketenverantwoordelijkheid en stakeholdermanagement. Ook is de jury blij met de manier waarop Philips niet-financiële informatie in het verslag heeft opgenomen.



Minister Kamp
De winnaars van De Kristal laten zien dat integrated reporting - het in onderlinge samenhang presenteren van financiële en niet-financiële informatie over people, planet en profit - een stap dichterbij is, aldus minister Kamp. "Elk jaar scoren bedrijven beter op de Transparantiebenchmark. En dat moet ook, want MVO is een business case: zowel vanuit bedrijfseconomisch als maatschappelijk perspectief. Het gaat om een bedrijfsmodel gebaseerd op kennis over hoe ketens en belanghebbenden de productie beïnvloeden en hoe deze productie mens, milieu en markt beïnvloedt. Een bedrijf dat zich daarop baseert, weet waar het staat en waar kansen, risico’s en verantwoordelijkheden liggen."

Overige prijzen
Naast de Kristalprijs kregen twee bedrijven een eervolle vermelding. MeursWerkt (in 2012 Meurs&Molijn) ontving de prijs voor beste MKB’er én snelste stijger. De onderneming steeg 128 posities en staat op de 27ste plaats, een ongekende prestatie voor een MKB-bedrijf. DSM won de prijs voor het meest innovatieve jaarverslag. De jury was erg te spreken over de vernieuwende wijze waarop DSM duurzaamheid in zijn kernprocessen heeft verankerd.
Net als vorig jaar is de transportsector de meest transparante sector. Transportbedrijven scoorden van alle ondernemingen gemiddeld het hoogst op de Transparantiebenchmark.

Transparantiebenchmark
De Kristalprijs is de hoofdprijs van de sinds 2004 bestaande Transparantiebenchmark, waarmee het ministerie van EZ inzicht biedt in de wijze waarop de grootste Nederlandse ondernemingen verslag doen van hun MVO-activiteiten. Een belangrijk criterium is de beschrijving van de impact van de eigen activiteiten op mens, milieu en samenleving en de gevolgen voor de eigen sector. EZ wil met de Transparantiebenchmark de prestaties van bedrijven op het gebied van MVO bevorderen.

Nieuwe criteria en doelgroep
In 2014 veranderen de doelgroep en criteria van de Transparantiebenchmark. De nieuwe criteria hebben meer aandacht voor waardecreatie en relevante niet-financiële informatie (materialiteit). Hiermee stimuleert de benchmark integrated reporting. Uit evaluatie blijkt dat deelname van het MKB beperkt blijft. Daarom is door EZ besloten om het MKB in 2014 niet meer deel te laten uitmaken van de onderzoeksgroep van de benchmark. Ander beleid om het MKB te stimuleren en best practices te delen gaat door.  De onderzoeksgroep wordt verder aangepast aan het wetsvoorstel van de Europese Commissie. Dit betekent dat deze groep komend jaar zal bestaan uit de top-600 bedrijven van Nederland.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Foodsectorbedrijven moeten elkaar helpen beter te worden
 Nieuwe gedragscode voor kennisintensieve dienstverleners vergroot transparantie
 LinkedIn: verlagen uitkeringslasten en transparantie arbeidsmarkt
 Investeerders belonen bedrijven met transparant emissie-beleid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10