zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Midden-Oosten en Azië steeds populairder bij reizigers uit Europa

19 september 2013 - De prijzen voor vluchten binnen Europa blijven gelijk. Het aantal reizigers tussen Europa en het Midden-Oosten en Azië stijgt spectaculair, terwijl de prijzen blijven dalen. Dat blijkt uit de nieuwe Industry Forecast voor 2014 van Advito. Bovendien stelt Advito dat Europa de VS geleidelijk inhaalt op gebied van bijkomende kosten voor services die vroeger gratis waren.

Uit verschillende rapporten blijkt dat de economie weer langzaamaan groeit. Volgens Advito blijven de prijsstijgingen voor luchtvaart, hotel en autoverhuur over het algemeen gelijk aan de inflatie. Wel gaat Europa duidelijk mee in de – oorspronkelijk Amerikaanse – trend van bijkomende kosten. Luchtvaartmaatschappijen vragen steeds vaker geld voor diensten die vroeger in de prijs inbegrepen waren, zoals bagage en maaltijden. Loyaliteitsprogramma’s bieden voorlopig nog vrijstellingen, maar Advito vermoedt dat die binnenkort vervangen worden door duurdere all-in pakketten.



Goedkoop vliegen in de lift
Andere belangrijke voorspellingen van Advito: de prijzen voor vluchten binnen Europa blijven gelijk in Economy Class. De prijsstijgingen in Business Class en op intercontinentale vluchten zijn lager dan verwacht en in lijn met de inflatie. Vluchten van en naar het Midden-Oosten worden zichtbaar goedkoper: het grote aanbod en de concurrentie van de golfmaatschappijen zorgen voor een gemiddelde prijsdaling van 5 procent, ook al stijgt het aantal passagiers tussen Europa en het Midden-Oosten met 12,2 procent in Economy en 8,6 procent in Business Class. Tussen Europa en Azië groeit het aantal reizigers in Economy met 6,1 procent. Goedkoop vliegen zit duidelijk in de lift, want bij de lowcostmaatschappijen beginnen easyJet, Ryanair en airBerlin de concurrentie van Wizz Air, Vueling, Germanwings en Norwegian te voelen.

Hotelprijzen stijgen in topsteden
In de meeste regio’s stijgt het aantal hotelboekingen, al is die stijging in West-Europa minder duidelijk. De grote hotelketens probeerden hun prijzen in 2013 met 9 procent te laten stijgen, maar dat was te hoog gegrepen. Zo blijkt uit de huidige cijfers: de hotelprijzen stijgen overal met zo’n 4-5 procent behalve in Europa en het Midden-Oosten waar de stijging beperkter blijft. Europese topsteden zoals Rome (+20,4 procent), Londen (+8,4 procent) en München (+10,0 procent) vertonen in het eerste kwartaal van 2013 wel een sterke groei.

Hogesnelheidstrein voor lage prijzen
Treintickets worden steeds vaker online geboekt. Niet omdat de online prijzen verschillen van de prijzen aan het loket, wel omdat de reserveringskosten dan lager zijn. De uitbreiding van het hogesnelheidsnet in Europa stagneert na twee decennia snelle groei. Vooral het Fyra-fiasco maakt maatschappijen voorlopig voorzichtiger met investeringen. In Frankrijk is Ouigo gelanceerd, een goedkope hogesnelheidstrein die de concurrentie aangaat met lowcostvliegmaatschappijen.
Advito verwacht dat op de lange termijn de prijzen voor reizen door de Eurotunnel zullen dalen. Enerzijds omdat de Europese Commissie vindt dat Eurostar te veel geld vraagt aan passagiers, anderzijds omdat ook Deutsche Bahn een vergunning heeft om de tunnel te gebruiken. De planning is dat hun eerste trein in 2016 tussen het vasteland en de UK gaat rijden.

Andere manieren van besparen op meetings
Er worden steeds vaker meetings georganiseerd, maar de prijsstijgingen blijven ook in 2014 beperkt. Bedrijven die gewend zijn geraakt aan de prijzen tijdens de recessie, zoeken nu andere manieren om te besparen, zoals goedkopere gastsprekers, meetings dichterbij, minder overnachtingen of minder genodigden.

Gepast omgaan met terreurdreiging
Er is weinig onrust over terrorisme of epidemieën, al tonen de terreurdreiging van al-Qaida in augustus en de calamiteiten in Egypte en Syrië aan dat daar snel verandering in kan komen. Door de rellen in Noord-Ierland, Brazilië en Turkije weten we nu dat zowel bestaande als nieuwe zakenmarkten niet immuun zijn voor maatschappelijke ontwrichting. Om bedrijven te helpen hun zakenreizigers te beschermen, heeft BCD Travel een volledig Travel Risk Management programma. Hiermee kunnen bedrijven hun zakenreizigers informeren en beschermen in noodsituaties of bij problemen. Het programma bestaat uit verschillende onderdelen, zoals advies, SMS-alerts, opsporing van reizigers, en constante GPS-tracking.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft zakenreizigers boekt hotelkamer mobiel
 Organisatie mist inzicht in reis- en declaratiegedrag werknemer
 Kwart zakenreisbudget gaat naar eten, entertainment, roaming en vervoer
 Reizende bedrijfsleven past beleid niet aan vanwege terroristische dreiging
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10