zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veranderde online zoekopdrachten tonen nieuwe wensen van werkzoekenden

5 augustus 2013 - Trends in online zoekopdrachten geven duidelijke veranderingen aan in de wensen van werkzoekenden. Sinds het uitbreken van de crisis eind 2008 wordt meer gezocht in andere sectoren en naar andersoortige dienstverbanden. Administratief werk is bijvoorbeeld veel populairder geworden, terwijl de behoefte aan interimmers sterk is afgenomen. Dat blijkt uit analyse van Expand Online op basis van Google Trends.


De crisis in Nederland werd eind 2008 ingeleid door de nationalisatie van Fortis, het Icesave-debacle, en de kapitaalinjectie voor ING. Uiteindelijk kwam Nederland in een forse recessie terecht en leidde de opeenstapeling van crises tot een verdubbeling van de werkloosheid. Meer werklozen betekent meer werkzoekenden en dat is duidelijk terug te zien in analyses van Google-zoekresultaten. Het aantal zoekopdrachten met de term ‘vacatures’ is met ruim de helft gestegen sinds eind 2008. De absolute piek lag in januari van dit jaar.



Toenemende zoekopdrachten per branche
Veel branches volgen deze trend en laten een stijging zien in het aantal zoekopdrachten. Wel zijn er enkele opvallende stijgers. De top drie bestaat uit Administratie, Horeca en HR.
Steven Koopmans, senior online marketing adviseur bij Expand Online, licht toe: "In administratie en de horeca zijn veel mogelijkheden om parttime te werken. Dit is vaak een aantrekkelijke manier om toch wat bij te verdienen, zodat mensen daar veel naar op zoek zijn." De interesse voor HR-gerelateerde vacatures is in de periode bijna verdubbeld. Er is duidelijk meer vraag dan aanbod, wat een logisch gevolg is van de klappen die deze sector heeft gekregen.

Minder populaire branches
Verschillende branches laten juist ook een daling zien in het aantal zoekopdrachten. Beduidend minder populair zijn Onderwijs, Kinderopvang en Zorg. Koopmans: "In deze branches is stevig bezuinigd en is de werkdruk toegenomen. Blijkbaar is daarmee ook de gewilligheid afgenomen om er te gaan werken, want de dalingen zijn met name de laatste jaren te zien."

Voorkeur voor parttime
Het aantal zoekopdrachten naar parttime vacatures ligt op dit moment ruim drie keer zo hoog als eind 2008. Daarnaast blijft het aantal zoekopdrachten met de term ‘ZZP’ aan populariteit winnen. Daartegenover staat dat er juist minder wordt gezocht op freelancers en interimmers. Zij zagen hun markt de afgelopen jaren verslechteren en die krimp is duidelijk terug te zien in de zoektrends.
Koopmans: "De zoektrends wijzen uit dat meer mensen op zoek zijn naar werk in deeltijd. Tijdelijk werk neemt echter qua interesse af, in ieder geval vanuit de opdrachtgevers. Er wordt veel minder gezocht naar interimmers. De stijging van ZZP staat hier dan weer tegenover. Mensen starten steeds vaker voor zichzelf en blijkbaar is daar voorlopig ook nog behoefte aan."

Klik hier voor de bijbehorende infographic.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Geen reactie na sollicitatie grootste ergernis van werkzoekenden
 Parttime wordt nauwelijks vermeld in vacaturetekst door werkgevers
 Personeel werven gebeurt steeds meer online
 Steeds meer mobiele sollicitaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10