zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties kennen hun klant nog niet goed genoeg

5 juli 2013 - Driekwart van de marketeers vindt datamanagement een kritische succesfactor om marketingdoelstellingen te behalen. Ook de betrokkenheid vanuit de organisatie bij dit onderwerp is hoog. Toch heeft maar 38 procent van de organisaties een duidelijke strategie op het gebied van datamanagement vastgesteld en is slechts een kleine meerderheid (54 procent) van mening dat de kwaliteit van klantdata goed genoeg is om de dialoog met de klant aan te gaan.

Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: Is data een kritische succesfactor?’ van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.



Kwaliteit klantdata kan beter
Hoewel datamanagement als een kritische succesfactor wordt gezien voor het behalen van marketingdoeleinden, is de kwaliteit van klantdata niet bij alle organisaties goed genoeg om de dialoog aan te gaan. Hier liggen kansen om de kennis over de klant te vergroten. Opvallend is het verschil tussen opdrachtgevers en dienstverleners. De meeste opdrachtgevers (61 procent) zitten aan de rechterkant van de grafiek; zij geven aan dat hun klantdata goed of uitstekend is. Terwijl de meeste dienstverleners (59 procent) aan de linkerkant zitten en dus aangeven dat hun klantdata onvoldoende of voldoende is (bij ‘voldoende’ is ook kwaliteitsverbetering nodig). De verzamelde klantdata wordt met name ingezet om doelgroepen beter te segmenteren (74 procent) en de kennis over de klanten te vergroten (73 procent).

Geen strategie, wel betrokken
Ondanks dat er bij 49 procent van de organisaties geen duidelijkestrategie is vastgesteld op het gebied van datamanagement, zijn organisaties wel bovengemiddeld betrokken bij elk van de onderliggende thema’s van datamanagement (analyse & segmentatie, datakwaliteit, data governance en data-integratie). De betrokkenheid bij het thema datakwaliteit is het hoogst. Dit is het thema, samen met analyse & segmentatie, waarvan men verwacht de komende jaren het meest in te investeren. 

Verscherping van privacyregels is welkom
Op de stelling dat bewustwording en zelfregulering van privacy een taak is voor het Nederlands bedrijfsleven, geeft 78 procent van de marketeers aan het hiermee eens te zijn. Opvallend is dan dat 56 procent, vanuit consumentenperspectief, de mogelijke aanscherping van privacyregels verwelkomt. Ook zien marketeers kansen voor de dialoogmarketing:
-  Volgens 95 procent van de marketeers biedt de toestroom van data uit mobiele en sociale klantcontacten nieuwe kansen voor dialoogmarketing.
-  Ruim 80 procent van de marketeers vindt dat het combineren van hun klantgegevens met gegevens van derden leidt tot betere klantsegmentatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument leidend bij innovatie financiële branche in 2013
 Top vijf ergernissen van consumenten over bedrijven
 Klantentrouw kost zorgverzekeraars steeds meer moeite
 Uitbreiding kanaalkeuzes betekent niet per se betere klantrelaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10