zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

AkzoNobel krijgt actuele KPI-cijfers in de boardroom

4 juli 2013 - In een wedstrijd die SAP heeft uitgeschreven, genaamd InnoJam 2013, zijn meerdere teams aan de slag gegaan met het bedenken en ontwikkelen van een oplossing voor AkzoNobel. Het winnende team heeft het voor de Raad van Bestuur van AkzoNobel mogelijk gemaakt om de actuele cijfers op hun tablet in te zien voordat zij de vergadering starten. Pieter Schoehuijs, CIO van AkzoNobel, bleek ook ingenomen met de resultaten van de deelnemende teams. "Vooral de oplossingsrichtingen spraken me aan."

SAP InnoJam is een evenement waarbij een groep gedreven ontwikkelaars en vertegenwoordigers van de business dertig uur bijeen zijn. In deze tijd bouwen ze aan een werkende oplossing voor een praktisch probleem. In juni hielden het softwarehuis SAP en de Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG) voor de derde keer in Nederland het InnoJam-evenement. Het was voor de eerste keer dat er ook studenten aan hebben deelgenomen. Zij waren afkomstig van Fontys Hogeschool en Hogeschool van Amsterdam. Met 60 deelnemers was dit de grootste InnoJam ooit in Nederland. De deelnemers gebruiken voor hun oplossingen de nieuwste technologieën die SAP beschikbaar heeft.



Zelf aangedragen
De kwesties waarover de zes teams zich hebben gebogen, zijn door AkzoNobel zelf aangedragen. "Het gaat hierbij om praktische problemen waar we in onze organisatie regelmatig tegenaan lopen," zo lichtte Schoehuijs toe. Hij was voorzitter van de jury, die verder bestond uit Ria van Waes, Director Information Management bij AkzoNobel, en Rob van der Marck, directeur van de VNSG. Eén van de opdrachten was om de bestuurders van het concern op een andere wijze inzicht te geven in de meest actuele cijfers voordat zij een vergadering starten. Het winnende team heeft dan ook een oplossing bedacht om de directieleden met een grafische weergave inzicht te geven in de actuele stand van zaken binnen het concern.

Werkomgeving
Het winnende team heeft zich gericht op een werkomgeving voor de leden van de Raad van Bestuur. Deze omgeving geeft aan hoe AkzoNobel er op diverse gebieden voor staat. De ontwikkelde app laat concern breed de geconsolideerde cijfers zien op de KPI’s ROI (Return on Investment), ROS (Return on Sales), cashflow, CO2 (in verband met emissiehandel), veiligheid (incidenten/ongevallen in de fabrieken) en ecoproductie (doelstellingen op het vlak van duurzaamheid). Daarbij kunnen de bestuurders kiezen uit de drie verschillende divisies: Paints, Coatings en Chemicals.

Niet alleen techniek
De organisatorische insteek om de cijfers te laten controleren, laat zien dat het bij InnoJam niet alleen om technologie gaat, maar juist ook om de bedrijfsprocessen. Daarvoor is de methode Design Thinking ingezet, waarbij alle betrokkenen de geest de vrije loop laten om een uitdaging eerst helder te krijgen en vervolgens alle mogelijke oplossingen de revue te laten passeren. Pas nadat een oplossingsrichting in organisatorische termen is bedacht, gaan de ontwikkelaars (de codeschrijvers) aan de slag. Daarom waren de teams samengesteld uit techneuten én mensen van de business. Om te achterhalen wat er schuil gaat achter de uitdagingen van AkzoNobel, heeft het concern een aantal mensen beschikbaar gesteld die meer uitleg konden geven aan de teams. Hierdoor konden de teams zo realistisch mogelijk te werk gaan met hun oplossing.
Schoehuijs roemde de oplossingsrichtingen waarmee de teams kwamen. "Het is echt een eye-opener dat het mogelijk is om in twee dagen tijd een werkende oplossing voorgeschoteld te krijgen. Alle teams kwamen met een reëel prototype. Natuurlijk niet helemaal uitontwikkeld, want daarvoor is de tijd te kort. Maar de achterliggende ideeën en de gebruikte technologieën zijn heel interessant."

Klachtafhandeling
De t0weede prijs ging naar het team dat inzicht geeft in klachten die klanten hebben over de producten van AkzoNobel. Het team heeft hiervoor uitvoerige gesprekken met vertegenwoordigers van de multinational gevoerd. Hieruit bleek dat zij op zoek zijn naar meer informatie, zodat zij een beter beeld krijgen van de vragen en opmerkingen die klanten hebben.
Het resultaat is een tool dat uit meerdere kanalen gegevens verzamelt, denk hierbij aan social media. AkzoNobel hoeft hierbij alleen maar vast te stellen op welke kernwoorden ze willen zoeken. Vervolgens kunnen ze die kernwoorden laden in SAP HANA en ze analyseren. Het systeem kan hierna onder meer worden gekoppeld aan het CRM- en/of HRM-systeem, zodat ze de uitkomsten kunnen verrijken met die gegevens. Door steeds dieper door te klikken op een klacht, wordt duidelijk waaruit de klacht bestaat en van wie deze afkomstig is. Ook hier gaf het team aan dat design thinking heeft geholpen de juiste weg in te slaan. De teams hebben eerst goed nagedacht over wie de echte klant is van AkzoNobel, zodat de resultaten zinvol zijn.

Informatie delen
De derde prijs ging naar het team dat een oplossing heeft bedacht om AkzoNobel te voorzien van informatie waarmee ze de optimale prijs kunnen stellen voor een bepaald product in relatie tot een klant. Dit in relatie tot prijsveranderingen en wijzigende verkoopresultaten. Ook hier ligt een strategische beslissing aan de oplossing ten grondslag: het delen van informatie met elkaar. Gewoonlijk wil een succesvolle verkoper zijn ‘geheim’ niet verklappen om zijn toppositie zeker te stellen. "Dat zal moeten veranderen", zegt Schoehuijs. "Als uit de cijfers blijkt dat een bepaalde campagne succesvol is, dan moet je dat goed kunnen analyseren. Welke advertentiecampagne hebben we ingezet? In welke regio’s? Welke prijzen hebben we hierbij gebruikt? Wat zijn de resultaten? Die analyses zijn allemaal mogelijk met SAP HANA, maar je moet eerst de manier van aanpak bepalen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Verslaglegging verantwoord ondernemen onvoldoende
 Business At Your Fingertips: verzin een unieke mobiele oplossing
 Anders samenwerken in een snel veranderende wereld
 Organisaties behalen voordeel met inzet van gebruikersinterface
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10