zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

68 procent van Nederlandse bedrijven ziet nieuwe technologie als risico

2 juli 2013 - Meer dan de helft (60 procent) van zakelijke projecten worden door het management afgewezen met angst als belangrijkste reden. Dat is de conclusie van een onderzoek in opdracht van Mozy. Nederland scoort met de 60 procent hoog ten opzichte van andere Europese landen als het gaat om irrationele angsten die de goedkeuring van nieuwe projecten belemmeren. Alleen Ierland scoort nog hoger met 82 procent.

Duitsland is met 24 procent het meest veranderingsgezind. Daarnaast vindt 56 procent van de Nederlandse IT-beslissers dat het management nieuwe technologische implementaties het meest vreest. 68 procent verklaarde zelfs dat hun bedrijf het invoeren van nieuwe technologie als een risico ziet.



Bureaucratie belemmert innovatie
Regels die door IT-afdelingen zijn opgesteld belemmeren tevens de innovatieve slagkracht van bedrijven. 45 procent van de respondenten geeft aan dat ze niet in staat zijn nieuwe projecten te initiëren als gevolg van de beperkingen die hen vanuit de IT-afdeling worden opgelegd. Deze beperkingen zorgen ervoor dat 24 procent van de ideeën om de organisatie te verbeteren zoveel vertraging oploopt dat resultaat uitblijft. Uit de Nederlandse resultaten blijkt wel dat bij een verwachte ROI van 197 procent een project wel doorgang vindt, ondanks de mogelijke risico’s.

Creëren van de juiste buzz
De invloed van buzzwords bij de adoptie van technologie is opmerkelijk. Twee jaar geleden was ‘cloud’ het één na slechtste ‘buzzword’ om te gebruiken bij een budgetaanvraag. 31 procent van de IT-managers geeft aan dat het management een ‘cloud-voorstel’ afwees. Inmiddels zegt 42 procent dat een ‘cloud-project’ juist bijdraagt om de financiering te krijgen. ‘Gamification’ kun je beter helemaal vermijden, dat is het slechtste woord om te gebruiken bij een financieringsaanvraag. ‘Collaboration’, ‘on demand’ en ‘virtualisatie’ zijn de beste woorden om te gebruiken om een project goedgekeurd te krijgen.
"Als bedrijven in deze moeilijke economische omstandigheden willen slagen, moeten managers innovatie stimuleren en niet belemmeren. Gezonde scepsis over mogelijke risico’s bij nieuwe activiteiten en de neiging geen fouten te willen maken is prima, maar als angst de overhand krijgt bij acceptatie van nieuwe projecten, ondanks de bewezen goede resultaten bij andere organisaties, dan is dat wel een probleem. 79 procent van de werknemers neemt hun eigen irrationele angsten al mee naar het werk. Het moet juist de rol van managers zijn om vernieuwing te stimuleren en te omarmen en niet om medewerkers verder te verstikken met hun eigen angsten en misvattingen," zegt Gytis Barzdukas, Senior Director Product Management bij Mozy.

Highlights
• 24 procent zegt dat de raad van bestuur / management zeer sceptisch is over de cloud. Slechts zestien procent heeft helemaal geen scepsis
• 34 procent verklaart dat hun organisatie wacht met innoveren tot andere bedrijven het hebben geïmplementeerd
• Bezorgdheid over security zorgt volgens Nederlandse IT-managers voor 29 procent van de gevallen bij het bestuur of management voor scepsis over de cloud. Nederland scoort daarmee het laagst ten opzichte van andere Europese landen. Duitsland scoort het hoogst met 43 procent, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 37 procent.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Angst belangrijk obstakel bij vragen en geven van feedback
 VS en Duitsland meest innovatieve landen
 Angst voor baanverlies is geen reden om nieuwe baan te zoeken
 Moeten of geloven in verandering?
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
2-07-2013
 | 
09:56 uur
De inhoud en strekking van het artikel is niet vreemd. Hier zijn vaak, vooral waar IT en non-IT samen komen, een paar eenvoudige oorzaken aan te wijzen.

Onbekend maakt onbemind
Uit vele publicaties komt nog steeds naar voren dat IT klaarblijkelijk het nog steeds niet is gelukt aan non-IT uit te leggen wat IT is, hoe het zich als materie beweegt, en wat je er nu wel en niet me kunt.

Beslissingnemers
Neem in overweging dat veel corporate beslissingnemers zeker niet in de materie zoals IT thuis is. Hierdoor bestaat er al snel achterdocht en is het moeilijk draagvlak, laat staan, steun te verkrijgen.

Falende IT projecten
Sinds het uitbreken van de crisis is het percentage van IT projecten dat aanzienlijk uit de band is gesprongen exorbitant toegenomen, ook dat heeft zijn gevolgen wat vertrouwen betreft niet gemist.

Pas op de plaats en reductie
Op alle fronten binnen de organisaties heeft men wat It betreft een pas op de plaats gemaakt of rigoureus gesneden of vervangen. Dat heeft met zich meegebracht dat men het functionele en operationele kennis niveau geweld heeft aangedaan.

Heel voorspelbaar heeft dat dan ook directe consequenties op de IT huishouding en bedrijfsvoering. Doordat het weg laten vallen van cruciale onderdelen in proces en organisatie, er toe leid dat men meer afhankelijk is van vaak duurdere commerciele oplossingen, werkt eveneens niet mee natuurlijk.

IT is een vehikel te stroomlijnen en te besparen. Iets wat klaarblijkelijk niet altijd even goed leeft tussen commerciele oren. Dan is het heel goed voorspelbaar dat menig beslissingnemer zeer terughoudend is waar het investeren in ontwikkeling en vernieuwing aan gaat.

Op zich een bijzonder goede zaak.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
meer top 10