zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hogeropgeleide heeft geen vertrouwen in vinden nieuwe baan

27 mei 2013 - Uit onderzoek van Yacht blijkt dat maar liefst 62 procent van de hogeropgeleiden in Nederland geen vertrouwen heeft in het vinden van een nieuwe baan of opdracht. Opvallend is dat daarbij driekwart van de hogeropgeleiden wel van mening is wendbaar te zijn en zicht heeft waar de kansen liggen. Hij of zij blijft zich ontwikkelen, netwerkt en werkt aan zijn of haar profiel.

Ellen Schuit, HR directeur van Yacht: "De discrepantie is groot. Wel denken dat je kans maakt, maar geen vertrouwen hebben in je eigen kunnen. De hogeropgeleide anno nu is gijzelaar van zichzelf. Hij denkt dat hij goed in de markt ligt, heeft geen vertrouwen, durft niet in beweging te komen met als gevolg een patstelling. De collega’s zijn leuk, de sfeer is prima maar het werk niet meer zo uitdagend en het is koud buiten. Het risico voor werkgevers maar ook werknemers is dat dat medewerkers daardoor te lang blijven zitten en onvoldoende employable zijn voor de toekomst. Slechts drie procent van de ondervraagden is het afgelopen jaar bij de eigen werkgever van positie veranderd en slechts veertien procent heeft extern een andere baan gevonden."



Lang in zelfde functie
Uit het onderzoek blijkt dat 43 procent van de hogeropgeleiden maar liefst vijf jaar of langer werkt in dezelfde functie bij dezelfde werkgever. Schuit: "Lang op de zelfde plek is funest voor werknemer en werkgever. Werkgevers zijn wat mij betreft verplicht om beter voor hun mensen te zorgen. Zorg ervoor dat uw mensen hun competenties blijven ontwikkelen. Werknemers moeten in staat zijn zichzelf telkens opnieuw uit te vinden anders telt u niet meer mee in de arbeidsmarkt. En hoewel het in deze economische tijd lastig is… accepteer desnoods een terugval in salaris. Als een nieuwe baan voor het grijpen ligt waardoor u waarde toevoegt aan uzelf, grijp dan die kans. Het helpt u om u te ontwikkelen en om vervolgens een stap voorwaarts te maken. Focus niet op een contract voor onbepaalde tijd, maar pak uw kansen. Het contract voor onbepaalde tijd is allang dood." 

Hoopgevende en opvallende onderzoeksgegevens

• 28 procent heeft op eigen kosten een relevant lidmaatschap aangeschaft
• 32 procent betaalt zelf de vakliteratuur
• 33 procent volgt door zichzelf betaalde congressen
• 40 procent heeft een opleiding op eigen kosten gevolgd
• 68 procent onderhoudt actief het eigen netwerkt

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkzoekende ziet het somber in
 Groot deel ICT'ers zoekt nieuwe baan via social media
 Zoekduur nieuwe baan is gemiddeld zes maanden
 Angst voor baanverlies is geen reden om nieuwe baan te zoeken
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
27-05-2013
 | 
07:14 uur
Een beetje vreemd artikel. Voor wie is dit artikel bedoeld? Is dit voor de eigen mensen van Yacht of voor alle hoogopgeleiden? Of voor de markt om meer mensen van Yacht af te gaan nemen?

De interim markt is op sterven na dood. Dat natuurlijk net als de langdurige contracten die mevrouw Schuit hier aan haalt. Dat komt eenvoudig weg omdat organisaties, ingegeven door de economische neergang, het gevoel hebben en vinden dat organisaties zoals Yacht, jarenlang wel heel erg veel rekenden in de vele uurtjefactuurtje verhalen.

Het meest frappant is eigenlijk dat we mevrouw Schuit niet horen spreken over. wellicht één van de grootste problemen in HR, recruitment en talent managementland en dat is al die vormen van discriminatie.

Afwijzingscriteria door recruiters, HR en talent managers gehateerd zijn o.m.

- +35
- zzp
- te weinig 'steekwoorden'in het cv
- Geen dubbele soms tegenstrijddige affiniteiten die in CV's steeds vaker worden gesteld
- Interim
- In de ww
- Geen facebook account

Zomaar even een rijtje die mevrouw Schuit zelf, gezien haar functie, ook zou moeten herkennen.

Dan hebben we het natuurlijk niet over de tegenstrijdige affiniteiten die door veel organisaties tegenwoordig worden opgevoerd en klakkeloos door recruiters, HR professionals en talent managers maar worden overgenomen.

Voorbeeld: De groentenboer die ook een 'graad in communicatie' moet hebben om klanten als gasten te kunnen bedienen en bejegenen.

Of: Die groentenboer die AGF in diens CV heeft staan, er vanuit gaande dat die ''ananas, bintje, komkommer, ijsbergsla, boontjes en peultjes'', gespecificeerd in de aanvraag gewoon dekken, maar waarvan de software hem gewoon afwijst.

Gewoon maar even twee voorbeelden die heden ten dag gemeengoed zijn.

We zijn absoluut voor de juiste v/m op de juiste plaats. Discriminatie in dat opzicht hoeft niet louter negatief te zijn. Maar wanneer er kwalificaties worden gesteld in de aanvraag die eigenlijk het niveau van de aanvraag niet meer dekt, of dat er mensen worden afgewezen op grond van louter alleen software......

Tja....

Weet u mevrouw Schuit dat de kans voor recruiters, HR professionals en 'talent managers' dat die de beste professional voor een aanvraag weten te vinden
Michel  |   | 
27-05-2013
 | 
23:26 uur
Mensen, wat een onzinnige artikel is dit! Als je een vaste baan hebt dan zeg je dat niet op voor je persoonlijke ontwikkeling. Immers mocht je dit briljante advies opvolgen en je akkoord gaat met een tijdelijke aanstelling dan loop je het risico dat je nergens meer recht op hebt. Mocht je verplichtingen hebben bijvoorbeeld een eigen huis etc. dan heb je dus een uitdaging.

Het is een moelijke markt, blijf ontwikkelen door bijvoorbeeld zelfstudie en wat nog veel belangrijker is, blijf altijd zelf denken!!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10