zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociaal samenwerken verdringt Het Nieuwe Werken

22 mei 2013 - Een toekomst waarin de Nederlandse beroepsbevolking en masse informatie met elkaar deelt. Zo ziet Lucas Wensing het voor zich. De CEO en oprichter van Microsoft Lync specialist StartReady bepleit dat Het Nieuwe Werken niet langer datgene omvat waar bedrijven naar op zoek zijn. De term die al decennia door de bedrijfsgangen gonst, wordt ingehaald door kennisuitwisseling.

Voor een optimaal verloop van bedrijfsprocessen is het delen van kennis namelijk cruciaal. Een onderzoek van McKinsey uit juli 2012 voorspelt dat bedrijven hun omzet met twintig tot 25 procent kunnen verhogen door op efficiënte wijze informatie uit te wisselen. Organisaties als KPN en Adobe geven aan dat de productiviteit verhoogd kan worden als medewerkers eenvoudig in staat zijn om belangrijke informatie te benaderen en te gebruiken. Zoeken naar informatie is volgens hen een van de meest tijdrovende activiteiten binnen het bedrijfsproces, terwijl de benodigde kennis in veel gevallen al aanwezig is in de organisatie. Dat geeft aan dat kennis niet een statistisch gegeven mag zijn, maar juist gedeeld moet worden om van toegevoegde waarde te zijn in een groepssetting zoals die binnen bedrijven en ook tussen bedrijven bestaat. De term ‘sociaal samenwerken’ is daarmee geboren. 



Sociaal samenwerken = innovatie

Het concept ‘sociaal samenwerken’ is voor te stellen als de uitwisseling van informatie in welke vorm dan ook tussen twee of meer werkende personen, ongeacht of de betreffende personen zich binnen of buiten de organisatiegrenzen bevinden. Zowel tussen werknemers als tussen verschillende organisaties heeft kennisuitwisseling tot doel de uitvoering van werkzaamheden te verbeteren. Innovatie is daarbij een van de belangrijkste factoren: als werknemers hun kennis en ideeën voor zichzelf houden, wordt innoveren nagenoeg onmogelijk. Juist door kennis te delen en elkaar te inspireren kan men de concurrentie voorblijven. 

Flexibel werken
Het arbeidsproces is daarmee net zo goed een creatief proces, waarin sociaal samenwerken gefaciliteerd moet worden. Dat is waar Het Nieuwe Werken stokt. Zo geeft een onderzoek van werkgeversvereniging AWVN aan dat leidinggevenden meestal niet over voldoende kennis en vaardigheden beschikken om hun werknemers op afstand aan te sturen en tegelijkertijd aan teambuilding te blijven doen. Bij sociaal samenwerken behoudt men daarentegen een dialoog, die het uitwisselen van informatie bevordert.
En dat kan ook op afstand, bepleit de StartReady CEO. "Ik zie iedere dag hoe belangrijk het is dat medewerkers met elkaar in contact staan. Je kunt niet tegen de stroom inzwemmen: medewerkers eisen dat ze flexibel mogen werken. Zorg dus dat u kennisdeling stimuleert, ook als medewerkers niet samen op kantoor zitten."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Anders samenwerken in een snel veranderende wereld
 Trend: online samenwerken op tablet of mobiel
 Kenniswerkers communiceren steeds vaker via video
 Kennisuitwisseling belangrijkste reden voor samenwerken op afstand
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
22-05-2013
 | 
07:19 uur
Altijd heel interessant een nieuw perspectief te lezen en wie weet gaat het wel een keer de kant uit die dhr.Wensing schetst.

Voor alsnog zit men volledig in het concept van 'Slimmer Werken', iets wat men het nieuwe werken halsstarrig blijft noemen. Dat nieuwe werken als concept is allerminst nieuw maar inmiddels als concept meer dan vijftien jaar oud.

Dat het nog steeds zo is dat werknemers erg veel moeite moeten doen aan informatie te komen is een beetje jammer. IT is als vehicle juist bij uitstek het middel om informatie integraal beschikbaar te maken. Het is dus een kwestie van meer in die richting kijken en beter afstemmen.

Inrichting
De inrichting en richting geven aan de zakelijke omgeving is natuurlijk een zaak van de top van een bedrijf of organisatie. Dat werknemers 'wensen' hebben voor waar het betreft de werkplek en de attributen, is het een kwestie van onderzoek wat handig en nuttig is.

Te vaak lees je dat een werkgever zich schikt, tenminste als je de publicaties mag geloven, naar de wensen en visie van de werknemer en dat dat ondernemen plots in regie een zaak is die de werknemer mede bepaald.

Dat druist in tegen elke zakelijke wetmatigheid waarbij beleid en kader worden uitgezet door de top van organisatie/bedrijf waarbij desgewenst de inkleuring kan worden overgelaten aan de betreffende werknemer.

Is dat 'Slimmer werken' nu al uitgenut? We zitten er midden in en de mogelijkheden zijn er te over. Wellicht een beetje te vroeg om nu al over nieuwe stromingen te beginnen.

Interessante stelling overigens....
Harry Overeem  |   | 
22-05-2013
 | 
12:08 uur
interessant dat je vanuit de ict wereld nu tot deze visie komt.
Inderdaad is het Arbeids Gerelateerd Werken al 15 jaar oud en als uitgeklede versie de laatste jaren als ''het Nieuwe Werken'' .
Delen van kennis is in deze organisatievorm uitgekleed tot data delen.....

Inderdaad tijd vanuit de werkgever inhoudelijk te sturen middels kennisdelen en coaching in plaats van verschralen van de werkomgeving onder het mom van '' de werknemer'' wil dit en bezuiningen op werkplekken en kantoorruimten.

Kortom, graag alle ict mogelijkheden benutten, maar niet zonder inhoudelijke kennis deling.... Daar ligt de nieuwe rol van de lijn manager die op dit moment zijn hiërarchische rol moet loslaten.
NumoQuest®  |   | 
22-05-2013
 | 
19:45 uur
@ Harry Overheem
Als je even goed mijn reactie leest, dan staat er toch duidelijk, en ik haalde het in menig white paper ook aan, HNW, het nieuwe werken, is allerminst nieuw. Het bestaat als IT concept alweer meer dan vijftien jaar.

Is dat concept al genoeg uitgenut om weer nieuwe dingen te gaan bedenken? Mijn antwoord professioneel; 'Bij lange na niet...'

IT heeft van oudsher alles te maken met het beschikbaar stellen van data, in vele vormen en formats, naar elkaar toe. Ook dat is niets nieuws.

Het is maar helemaal hoe organisaties zaken in gaan regelen voor zichzelf. IT is niets meer dan een ondersteunende vehikel die tot nut moet zijn data en concepten daartoe beschikbaar te maken en te delen.

De werknemer heeft alleen maar een 'nuttige' positie binnen de organisatie. Het is een hele grote meerwaarde als een professional ook nog eens op 'haar/zijn plek' terecht komt. Ik hoor op de werkvloer overigens nog erg weinig geluiden van werknemers die zulke 'stringente wensen' zouden hebben.

Het word wel in vele blogs en commercieel getinte publicaties geroepen maar mensen zijn vooral bezig met behoud van baan en zekerheden. Niet of ze een android of laptop van de zaak krijgen als onderdeel van.

Zakelijk is het altijd geweest dat kader en daarboven het blauwdruk bedachten en neerleggen waarna de rest al of nie6t, ruimte en vrijheid kregen het blauwdruk in te kleuren.
Dat is bij mijn weten nog steeds niet veranderd.

In de publicaties komt nog steeds naar voren dat het kader en daarboven, lees non IT management, nog steeds niet begrijpelijk is uitgelegd wat IT is als materie, hoe het zich beweegt, waar het in de basis toe dient en hoe men er het best mee om dient te gaan.

Commerciele partijen willen dat aspect dolgraag zou houden. Ondergetekende is het een gruwel. Ook dat hoort bij kennis delen. Laten zien wat IT is en hoe het zich beweegt. De do's en don'ts, zodat IT doet waarvoor het ontworpen is. Besparen.
M. Mooij  |   | 
26-05-2013
 | 
15:48 uur
@harry, wat is in hemelsnaam arbeidsgerelateerd werken?
Is dat het domme werken, waarbij veel arbeid nodig is? In tegenstelling tot het slimme werken? Of bedoel je misschien de veelgehoorde term de activiteitgerelateerd werken, wat ook geen betekenis heeft, maar is afgeleid van activiteitgerelateerde werkplekken.

Verder snap ik niet hoe je kennis kunt delen buiten de eigen organisatie en daarmee de concurrentie voor kunt blijven. Hoe zorg je ervoor, dat je de kennis wel deelt met anderen, maar niet met de concurrentie?
Als ik kijk naar de enorme copy-paste activiteiten rondom de begripsvorming over het nieuwe werken, dan zie ik geen innovatie, maar degradatie van de kennis. Alle termen worden zonder begrip overgenomen, of men zet zich er zonder begrip tegen af. Als je jezelf maar kunt laten horen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10