zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Innovatie-uitgaven in industrie nauwelijks benut

14 mei 2013 - De jaarlijkse uitgaven aan innovatie binnen de Nederlandse industriële sector worden onvoldoende benut. Dat blijkt uit data-analyse van QlikTech. De industriële sector gaf tussen 2008 en 2010 6,6 miljard euro uit aan proces- en productinnovaties, het hoogste bedrag in vergelijking met andere branches in Nederland. Dit hoge bedrag vertaalt zich echter niet in een grote hoeveelheid innovaties ten opzichte van het aantal medewerkers in de branche.

In de analyse van QlikTech werd per branche in Nederland gekeken naar de uitgaven aan proces- en productinnovaties per medewerker. QlikTech vergeleek verschillende CBS-databronnen, waaronder data over bedrijfsgrootte, de door het bedrijfsleven opgegeven product- en procesinnovaties en absolute uitgaven aan innovatie. De analyse laat zien dat de Nederlandse industrie in vergelijking met andere branches niet efficiënt omgaat met haar uitgaven aan innovatie en een laag innovatieklimaat heeft. De sector landbouw heeft daarentegen een opvallend hoger innovatieklimaat. Deze branche geeft relatief weinig uit aan innovatie (300 miljoen euro) en realiseert juist wel veel innovatie op het gebied van producten en processen. 



Innovatie kost geld
"Het is duidelijk dat innoveren geld kost. Het is opvallend dat Nederlandse branches zoveel verschil laten zien in het resultaat van die uitgaven. Eén van de redenen dat de industrie zoveel uitgeeft aan innovatie zou kunnen zijn dat de producten relatief duur zijn, denk aan grote machines en dure voorraden. Ik denk dat inzicht in innovatie van andere branches bedrijven kan helpen slimmer met innovatie om te gaan. Daarnaast weten bedrijven misschien wel hoeveel ze uitgeven aan innovatie, maar hoe staat dat ten opzichte van het aantal medewerkers binnen de organisatie? Dat soort inzichten kan bedrijven helpen om slimmere keuzes te maken op het gebied van innovatie," aldus Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij QlikTech.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven moeten innoveren om te besparen
 Nederlandse bedrijven positief over innovatieklimaat
 VS en Duitsland meest innovatieve landen
 Innovatieve bedrijven zijn niet bang voor mislukkingen
 
 
reacties
 
Peter van A.  |   | 
5-03-2015
 | 
16:13 uur
Hierbij moet wel rekening gehouden worden met context. Zo zijn innovaties binnen de industriële sector behalve duurder in ontwikkelingskosten door bv dure machines ook simpelweg moeilijker te realiseren en is de concurrentie hoog.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10