zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven misverstanden over outsourcing

7 maart 2013 - De wereld verandert zo snel, dat vooroordelen nauwelijks de tijd hebben om mee te veranderen. Zo stamt het beeld dat veel managers van outsourcing hebben uit de tijd van de opkomst van de massaproductie - en dat is toch al ruim 50 jaar geleden. Robert Chevalier van MicroSourcing zet daarom de zeven grootste misverstanden over outsourcing op een rijtje.

1. Grootte


Misschien wel het meest hardnekkige misverstand is dat outsourcing alleen is weggelegd voor grote ondernemingen. Het is niet onbegrijpelijk hoe dit beeld ooit is ontstaan: de eerste golf van outsourcing vond plaats in de jaren ‘50 en ‘60. Door de opkomst van massaproductie kregen Nederlanders steeds meer te besteden. Tegelijkertijd werden ze ook duurder als werknemers, waardoor productie steeds meer verplaatst werd naar andere landen. Geen wonder dat het hier ging om grote investeringen op de lange termijn: het uitbesteden van je productielijn is een zware beslissing. Outsourcing heeft echter lang niet altijd meer betrekking op productie, en daarmee komen ook kleinschaligere projecten in beeld - zowel voor het MKB als voor grotere ondernemingen.

2. IT en helpdesks
De laatste decennia vindt het gros van de outsourcing-projecten plaats in de IT- en helpdesksector. Nederlandse bedrijven huren goedkope IT-ontwikkelaars en callcenter-medewerkers van buiten Nederland in. Hoewel dat nog steeds voor een deel waar is, zijn er nog talloze andere diensten die kunnen worden uitbesteed: denk aan grafische vormgeving, copywriting en administratie. Zo lang je een opdracht via de digitale kanalen kunt uitzetten en het werk ook weer online ontvangen, is outsourcing een optie.

3. India en China
Vraag een willekeurige passant op straat naar een land waar veel outsourcing plaatsvindt en de kans is groot dat het antwoord India of China is. Dat is niet verwonderlijk: deze landen beschikken over een enorme beroepsbevolking en er komen steeds meer mensen van de Indiase en Chinese hogeschool en universiteit. Er zijn echter andere landen die dezelfde voordelen bieden (goed talent en lage kosten). Zo biedt de Filipijnen een groot potentieel aan beschikbare, hoogopgeleide mensen. De cultuur van de Filipijnen ligt erg dicht bij de Westerse, bovendien spreken ze uitstekend Engels en zijn ze toegankelijk in hun communicatie. Ook is het personeelsverloop lager dan bijvoorbeeld in India en China en is de infrastructuur beter dan in de meeste andere outsourcinglanden. 

4. Lange termijn
De grotere aanbieders van outsourcing-diensten werken vaak met langlopende contracten, waar weinig flexibiliteit in zit. Als klant tekent u al gauw voor een periode van vijf of tien jaar. Natuurlijk is het altijd mogelijk om extra diensten af te nemen, maar de optie om terug te schalen zit niet in het contract.
Ook dit is geen wet van Meden en Perzen. Er is geen enkele reden waarom de looptijd van een contract met een overzeese dienstverlener langer zou moeten zijn dan met bijvoorbeeld een uitzendbureau. Outsourcing kan beginnen met één medewerker. Als de samenwerking bevalt en er kan worden uitgebreid met meerdere medewerkers, ligt het op een gegeven moment voor de hand om een team samen te stellen in een nieuw op te zetten vestiging. 

5. Onzichtbaar

Wat ver weg gebeurt, is moeilijk te monitoren. Een manager kan de medewerkers die hij regelmatig ziet goed beoordelen op hun inzet en prestaties, maar voor een outsourcing-team is dat veel ingewikkelder. De oplossing voor dit probleem is eenvoudig: het neerzetten van een lokale manager om outsourcingmedewerkers ter plekke te instrueren en managen. Tegelijkertijd maken moderne communicatiemiddelen als Skype het eenvoudig om regelmatig conference calls te houden met het lokale team, zodat er een binding ontstaat en de samenwerking wordt versoepeld. 

6. Vervanging

Outsourcing wordt nog te vaak gezien als een manier voor Nederlandse bedrijven om lokaal personeel te vervangen door goedkopere medewerkers. In de praktijk komt het veel vaker voor dat outsourcing een mogelijkheid is om extra projecten te draaien en de omzet te vergroten.

7. Risico's
Juist vanwege de hoge investeringen en de afstand wordt outsourcing nog door veel bedrijven gezien als een risicovolle onderneming. Het lage instapmodel en de online communicatiemogelijkheden zorgen er juist voor dat outsourcing net zo bereikbaar is als het inhuren van een uitzendkracht. Het voornaamste verschil (naast natuurlijk de lagere kosten) is de lokale aansturing van outsourcing-medewerkers, waardoor u zich geen zorgen hoeft te maken over de kwaliteit van het geleverde werk. 

Actueel thema
Hoewel de eerste grote outsourcing-golf plaatsvond in een tijdperk dat ver achter ons ligt, is het fenomeen actueler dan ooit. Door de opmars van digitale communicatie is niet alleen de behoefte aan online diensten toegenomen, maar is de wereld ook kleiner geworden. Overzeese medewerkers kunnen gevoelsmatig net zo dicht bij lokale medewerkers staan als een ZZP'er die wordt ingehuurd in Nederland. 

Online samenwerken
Outsourcing biedt Nederlandse bedrijven de kans om de busines uit te breiden en gebruik te maken van het beschikbare talent in andere landen. Dat geldt voor veel dienstverlenende beroepen; zolang er online kan worden samengewerkt, is outsourcing mogelijk. En juist daarin schuilt het verschil tussen 2013 en de jaren vijftig. Daarom spreekt Chevalier van staff leasing: het inhuren van medewerkers, op bijna elk vakgebied, wanneer u dat wilt.

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 De tien beste Europese steden voor een workation
 Helft supportprofessionals heeft invloed op besluiten die manager neemt
 Gelijkheid, diversiteit en inclusie: goed voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Robotisering van automatisering plaatst outsourcing in totaal nieuw perspectief
 Outsourcing van IT is een lastig vraagstuk
 Outsourcing naar volwassen niveau
 Vijf outsourcing trends voor 2012
 
 
reacties
 
witjes  |   | 
11-03-2013
 | 
22:53 uur
Outsourcing , uitbesteding, sourcing is een vak. Op afstand verkrijgen van een dienst of product is 13 stappen van de initiatiefnemer verwijderd, en goede voorbereiding is naast een must hoofdzaak , zeker in landen als China en India. Lees onze bevindingen op de website en neem contact op voor een vrijblijvend kennismakings gesprek.
A  |   | 
7-03-2013
 | 
08:07 uur
Het moest verboden worden om met landen of in landen de dingen te laten doen die we ook zelf kunnen doen. Bij kledingbedrijven stonden ze altijd te demonstreren als ze goedkoop en onder druk (20 en meer uren moeten werken)in die landen kleding lieten maken. Nu mogen en kunnen we ook onze IT en helpdeskdiensten laten uitvoeren. Ik zou me als bedrijf rot schamen als ik daar gebruik van zou maken. Onder erbarmelijk omstandigheden moetn ze daar werken en ja ze zijn misschien hoger opgeleid maar maar dan alleen in Engels en ICT algemen kennis ontbreekt en ze weten zelfs niet hoe het volgende dorp heet. Want ze mogen dan denken ze opgeleid zijn maar van het bedrijf waar we gebruik maken van de diensten is maar een bepaald percentage opgeleid en de rest mag dan ook zeggen dat ze zijn gecertificeerd. Daarnaast in een land waar nog zoveel mis is waar de lage kasten gewoon gebruikt en vermoord mogen worden zonder dat er iets werkelijk in het land veranderd is schandalig en daar zou ik als fatsoenlijk mens niet mee willen samenwerken. Maar ja er wordt alleen maar gedacht aan winst winst winst en winst. Maar ze vergeten dat ze het als het allemaal zo doorgaat hier helemaal niemand meer is die geld genoeg verdiend om deze dingen af te nemen want alles gaat daarheen. En als Nederland zelf zou ik daar zoveel import belasting op leegen dat het helemaal niet meer loont en dat die mensen daar niet meer kunnen worden uitgebuit pas als ze voldoen aan de normen en waarden die wij hier in Nederland handteren dan pas zou ik misschien overwegen om zaken met zulke landen te doen
Adriana van Schalken  |   | 
7-03-2013
 | 
12:01 uur
Het stuk is goed geschreven, maar het is wel erg promotend geschreven naar outsourcing toe.
Anja  |   | 
7-03-2013
 | 
14:25 uur
Eens met Adriana. Bedenk dat elk bedrijf, ook het outsourcingbedrijf, geld wil verdienen. There's no such thing as a free lunch...

Ik heb slechte ervaringen met leveranciers die (een deel van hun) dienstverlening outsourceten. Vaak werd het naar ons toe als een voordeel gebracht: ''we werken met de zon mee, dus altijd iemand die aan jullie probleem werkt''. In de praktijk bleek het telkens overdragen van een probleem (met de bijbehorende misverstanden) en het gebrek aan inlevingsvermogen en commitment (andere culturen zijn lastiger dan je van te voren inschat) zelden in ons voordeel.
Franziska, PA Online B.V. Secretaressepool  |   | 
11-03-2013
 | 
09:59 uur
Er wordt gesproken over de '7 misverstanden'. Er is nog een 8e,namelijk die in het land waar de outsourcing plaats vindt.

Outsourcing werkt zo lang de 'gebaande paden' gevolgd worden. Echter, als er een uitzondering op de regel is, hetgeen natuurlijk steeds gebeurt, dan begrijpt men het niet meer omdat men slechts één gedeelte van het proces in handen heeft.
En dan volgt misverstand na misverstand...

Voorbeeld:
Onze factuur werd door de geoutsourcede dienst 2x betaald, waarna wij 1x het bedrag terug stortten en dit meldden.
Omdat men niet op binnenkomende betalingen lette, werd het teveel betaalde bedrag verrekend met een andere factuur.

Dat heeft een 6 maanden lang 'misverstand' opgeleverd met heel veel e-mails met verschillende personen en dus voor ons en onze klant zelf heel veel werk en moeite om die verrekening weer ongedaan te krijgen.

Hoe goedkoop is het dan?
Suzie  |   | 
21-03-2013
 | 
15:50 uur
Er zijn verschillende voordelen om bepaalde services uit te besteden naar Aziatische landen. Soms kun je je afvragen of dit werkelijk goedkoper is. Door taal en cultuur verschillen kan dit afbreuk doen van het imago van uw bedrijf. Voor bedrijven met een korte termijn visie is dit een prima oplossing. Voor bedrijven die graag service en kwaliteit bieden heeft Orcagroup een call center waar voornamelijk oudere medewerkers met jaren levenervaring werken ipv alleen maar studenten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
De mentale antenne van de topverkoper
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven
AFAS Software en Viisi Hypotheken beste Europese werkgevers
Werknemers richten zich tijdens pandemie op zelfsturend leren
meer top 10