zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Facebookgebruik verzevenvoudigd in twee jaar

19 december 2012 - Multiscope heeft wederom de kennis, houding en het gedrag rondom social media in kaart gebracht. Uit het onderzoek, dat gehouden werd onder ruim 13.000 Nederlanders, blijkt dat het gebruik van social media een flinke stap heeft genomen. Grote winnaar is Facebook. Het gebruik van dit Amerikaanse netwerk verzevenvoudigde in de afgelopen twee jaar.

Waar social media zich twee jaar geleden nog in een overgangsfase leek te bevinden, is het nu echt onderdeel geworden van ons dagelijks leven. De naamsbekendheid is onverminderd hoog (97 procent) en het aantal mensen dat een profiel op minimaal één van de netwerken heeft, steeg van 89 procent naar 93 procent. De grote stijging zit vooral in het aantal uren dat we online aan het 'socializen' zijn. 



Facebook grootste stijger
In 2010 netwerkte Nederland 40 miljoen uur per maand, twee jaar later is dat met 50 procent gestegen naar ruim 60 miljoen uur. Grootste stijger onder de netwerken is Facebook. 62 procent van onze tijd op social media besteden we aan Facebook, waar dat twee jaar geleden nog zestien procent was. Met een naamsbekendheid van 92 procent is Facebook ook het bekendste netwerk. De naamsbekendheid van het zakelijke netwerk LinkedIn steeg relatief het hardst, van 46 procent naar 69 procent. Grote verliezer de afgelopen twee jaar is Hyves. Het aantal ondervraagden dat aangaf een profiel op dit Nederlandse netwerk te hebben lag ruim een derde lager dan in 2010. Ondanks dat is Hyves, na Facebook, nog steeds het bekendste netwerk in Nederland. Google+ is het enige nieuwe netwerk dat in de afgelopen twee jaar een rol van betekenis heeft weten te bemachtigen. Al blijft het aantal profielen (negen procent) nog ver achter bij de bekendheid (50 procent). 

Plafond nog niet bereikt

Als we naar de toekomst kijken is de groei er zeker nog niet uit. Bij de meeste netwerken verwachten gebruikers er het komende jaar meer gebruik van te gaan maken. Het is LinkedIn dat de grootste groei kan verwachten. Vijftien procent meer mensen zeggen vaker gebruik te gaan maken van LinkedIn dan minder. Hyves mag zich zorgen maken over haar gebruik in de toekomst. Er wordt 48 procent vaker gezegd dat mensen in de toekomst minder zullen 'Hyven' dan dat men dat meer zal gaan doen. 

'Echt' contact verdwijnt niet

De belangrijkste reden om social media te gebruiken is contact onderhouden met vrienden/familie (63 procent) of oude bekenden/collega's (57 procent) en als aangenaam tijdverdrijf (38 procent). Ruim een derde gebruikt het vooral om foto's te delen.
60 procent van de ondervraagden is het oneens met de stelling dat ze door het gebruik van social media minder 'echt' contact hebben met mensen. Ondanks dat er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van social media geeft een relatief groot deel van de mensen (42 procent) aan dat social media een gevaar vormen voor hun veiligheid. Slechts 26 procent van de ondervraagden geeft aan zich hier geen zorgen over te maken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Mind your data
 2018: het jaar van de verliezer
 Het aanwerven van het juiste talent en het belang van kandidaatervaring
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sociale media versterken positie klantcontactcenters
 Politie, Deloitte, Sogeti en Albert Heijn meest actieve werkgevers op social media
 Merendeel internetters actief op sociale media
 Facebook en WhatsApp populairste Apps op het werk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed (1) 
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (6) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
top10
Vijf zegeningen van een burn-out
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Nederlander met modaal inkomen ziet nettosalaris met bijna 50 euro stijgen
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed
Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
meer top 10