zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tweederde van organisaties heeft strategisch recruitmentbeleid

7 februari 2013 - Bij 66 procent van de organisaties waar recruiters actief zijn, is ook daadwerkelijk strategisch beleid geformuleerd met betrekking tot recruitment. Bij 44 procent is er ook sprake van het hebben van een strategische personeelsplanning blijkt uit onderzoek voor de 2,5 daagse training 'Workforce planning en HR Analytics' van 20 tot en met 22 maart.

Uit het onderzoek blijkt verder dat in driekwart van de strategische personeelsplanningen onderscheid wordt gemaakt tussen vast en flex personeel. 



Geen personeelsplanning wel strategisch recruitmentbeleid

Het strategische recruitmentbeleid is normaliter een afgeleid document van de strategische personeelsplanning. In de praktijk zien we dat dit niet opgaat. Iets minder dan de helft (49 procent) van de organisaties met een strategisch recruitmentbeleid, heeft geen strategische personeelsplanning. Dit betekent in de praktijk dat dit recruitmentbeleid sterk gericht is op de manier van recruiteren en de middelen die daarbij kunnen worden ingezet in plaats van de bijdrage die recruitment kan leveren aan de organisatiedoelen. Opvallend is verder dat zeven procent van de ondervraagde recruiters niet weet of de organisatie een strategische personeelsplanning heeft. 

75 procent houdt rekening met de vast/flex samenstelling

Strategische personeelsplanning richt zich al lang niet meer op het aantrekken van vast personeel. Van de organisaties met een strategische personeelsplanning, maakt 75 procent onderscheid tussen vast en flex personeel. Daaruit valt op te maken dat het managen van de flexschil door werkgevers serieus wordt opgepakt en met een personeelsplanning ook beter te managen is. "Het is een bekende managementwaarheid. Zonder workforce planning heb je geen duurzame organisatiestrategie. Voor recruitment is dat nog veel meer waar. Zonder strategische personeelsplanning, geen effectieve recruitmentaanpak," aldus Geert-Jan Waasdorp, oprichter Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en een van de docenten tijdens de 2,5 daagse training. "Het is bijzonder dat in een tijd met HR- en Talent Analytics alle relevante informatie beschikbaar is, het lastig blijkt om dit door te vertalen naar een personeelsplan. Misschien is het een goed moment dat recruitment hier meer de lead in neemt om zo haar vakgebied verder te professionaliseren"

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Social media zijn belangrijkste focus van recruitment in 2013
 Politie, Deloitte, Sogeti en Albert Heijn meest actieve werkgevers op social media
 Digital recruitment: meten is weten
 Recruitmentsite belangrijkste middel voor succesvolle employer branding
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
7-02-2013
 | 
07:35 uur
Ik heb met interesse dit prediken voor eigen parochie gelezen en kan de rode of blauwe draad maar niet vinden.

Het meest lastige is niet het vertalen van HR/Talent analytics naar een personeels plan. Misschien is het de auteur ontgaan dat het 'erg rommelig' is op de arbeidsmarkt en dat menig organisatie bezig is juist afscheid te nemen van professionals.

In veewl gevallen is het een wisseling van de wacht want veel ouder en duurder personeel wordt met de flexwet in de hand ingewisseld voor jonger, goedkoper en minder ervaren personeel.... tenminste als die kan worden gevonden.

Even inhakend op dat HR en Talent analytics.
Meer dan 80% van recruiters en HR professionals zijn niets meer en minder dan een doorgeefluik. We kunnen dat, helaas, niet anders dan concluderen omdat er een hausse blijkt aan onzinnige, onvolledige of niet bestaande vacatures die worden gepubliceerd.

Ook de wijze waarop werving en selectie plaats vind roept op zijn minst verwondering op dus als men stelt 'de juiste professional maar niet te kunnen vinden...' zegt men feitelijk dat de criteria en de manier die men hanteerd, niet functioneert.

Talent
Talent is er genoeg. Alleen zijn er in Nederland misschien maar 10% van die recruiters en HR specialisten die een goede manier hebben dat talent in te schatten en inzichtelijk te maken. Dat betekend dus dat 90% dit niet of nauwelijks kan.

En toch hebben wij een berg aan 'talent managers' die zich bezig houden met talent management?

Momenteel bevinden wij ons in een crisis en we hebben nog steeds het idee, gezien de maatregelen die veel organisaties aan het nemen zijn, of Human Capital wel op juiste waarde word geschat. En daar zit hem nu net de grootste schadepost.
Ad de Beer  |   | 
7-02-2013
 | 
10:26 uur
Het artikel laat weer eens duidelijk zien hoe amateuristisch personeelszaken (ik kan dat echt geen HRM noemen) wordt bedreven.
Als ik lees dat slechts 10% tools heeft om talent in te schatten en als ik weet dat van die 10% velen het verschil tussen competentie en talent niet kennen (gewoon even vragen aan die lieden), terwijl voor minder dan 100 euro per medewerker een perfecte tool daarvoor én voor echt strategisch HRM beschikbaar is, dan wordt ik niet alleen droevig maar ook pessimistisch over de toekomst van onze bedrijven.
We schijnen in een crisis te zitten, maar niemand heeft er moeite mee dat 90% van het talent wordt verkwist en gemiddeld 30% van de personeelkosten verspillingen zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10