zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakenreiziger kiest low cost maatschappij vooral op basis van gemak

13 december 2012 - Vooral de bestemming en de luchthavens van vertrek en aankomst spelen een belangrijke rol bij de keuze van zakenreizigers voor een zogenaamde low cost maatschappij. De prijs van het ticket blijkt bij zakenreizigers veel minder een rol te spelen als een zogenaamde ‘prijsvechter’ wordt vergeleken met een traditionele luchtvaartmaatschappij.

Dit blijkt uit onderzoek van ATPI. Sommige low cost maatschappijen laten meer dan 25 procent zakelijke passagiers zien. ATPI ziet dit crisisjaar geen significante groei in het reizen met ‘prijsvechters’. 



Regionale economische centra
Anders dan op basis van prijs, wordt de keuze voor low cast maatschappijen vooral aantrekkelijk geacht omdat veelal gevlogen wordt van en naar secundaire luchthavens. Deze sluiten vaak beter aan op regionale economische centra binnen landen, zoals in ons land bijvoorbeeld geldt voor technologiebedrijven in Zuid-Oost Nederland. "Hoewel we zien dat onze klanten zeer bewust met kosten omgaan, gaat het de zakenreiziger bij zijn afweging vaak niet om de allerlaagste prijs. Veel meer wordt gekeken naar gunstigste vliegtijden en de snelste reistijd, inclusief de tijd die men aflegt van de luchthaven naar de uiteindelijke bestemming," constateert Jeroen van Hest, Head of Group Marketing van ATPI. 

Extra kosten
Overigens blijken low cost maatschappijen als gevolg van extra toeslagen uiteindelijk vaak niet eens echt veel goedkoper te zijn dan de traditionele luchtvaartmaatschappijen. Zo kan de reiziger bij het inchecken nog geconfronteerd worden met extra kosten, bijvoorbeeld voor het vergeten van een uitgeprinte instapkaart of het inchecken van bagage. Low cost maatschappijen, die voornamelijk door zakenreizigers worden geboekt zijn KLM-dochter transavia.com, met vluchten vanaf onder meer Schiphol, Rotterdam en Eindhoven en de Britse prijsvechter Easyjet, dat uitsluitend vluchten vanaf Schiphol uitvoert. Zakenreizigers uit het zuiden van Nederland gebruiken nogal eens Ryanair met Eindhoven Airport als basis. "Opmerkelijk feit is dat de economische crisis in 2012 onder zakenreizigers niet tot een waarneembare stijging in het vliegen met low cost maatschappijen heeft geleid. Deels is dit verklaarbaar doordat traditionele luchtvaartmaatschappijen met name binnen Europa een veel concurrerendere prijsstelling hebben gevoerd het afgelopen jaar," aldus Van Hest.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vrouwelijke werknemer verbergt ware gevoelens op het werk
 Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
 CFO's willen kosten besparen vanwege recessiezorgen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hogere reisbudgetten in 2013
 Een derde van de zakenreizigers onverzekerd op reis
 Handbagageregels per luchtvaartmaatschappij
 Europese zakenreis wordt nauwelijks duurder in 2013
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
meer top 10